Het leven en werk van Ferdinand Ries (1784-1838) was onlosmakelijk verweven met dat van zijn vriend en leraar Beethoven. Twee Cellosonaten, op. 20 en op. 21, beide uit 1808, werden daarenboven opgedragen aan de cellist Bernhard Romberg, die regelmatig met Beethoven concerten speelde.
Nadat Bernhard Romberg (foto) door Europa op tournee was geweest met zijn neef, de violist Andreas Romberg, trad hij toe tot de Hofkapelle in Münster. In 1790 traden hij en zijn neef toe tot de Kurkölnische Hofkapelle van Maximiliaan Frans van Oostenrijk, de keurvorst en aartsbisschop van Keulen in Bonn. Daar ontmoetten ze Joseph Reicha en zijn neef Anton, de hoornist en muziekuitgever Nikolaus Simrock, en de dan 20-jarige Ludwig van Beethoven. Samen met Beethoven en met vader Franz Anton Ries, speelden ze strijkkwartetten. Bekend om zijn intens contact met Beethoven, behoorde Ferdinand Ries tot een familie die, zoals die van Beethoven, een lange band had met het muzikaal establishment van de aartsbisschop-keurvorst van Keulen in Bonn. Ries werd nl., net als Beethoven, geboren in Bonn. De vader van Ries, de violist Franz Anton Ries, was een vriend van Beethoven en was bovendien zijn vioolleraar.
Ries (foto’s) studeerde eerst piano en viool bij zijn vader en studeerde vervolgens kort bij Peter von Winter in München. Daarna verbleef hij in Wenen, waar hij pianoles kreeg van Beethoven en theorie en compositie van Albrechtsberger. Hij vestigde zijn naam als uitvoerder van muziek van Beethoven en stond hem op verschillende manieren bij als kopiist en secretaris. In 1809 verliet hij Wenen voor een reeks concerttournees in Duitsland, Rusland, Scandinavië en uiteindelijk, Londen, waar hij tot 1824, 11 jaar doorbracht. Vanaf 1825 leidde hij gedurende verschillende seizoenen, het Neder-Rijn Festival (“Niederrheinische Musikfest”). Ries overleed in Frankfurt.
Ferdinand Ries componeerde opera’s en wel 60 liederen, en zijn koormuziek omvat een cantate en twee oratoria. De orkestmuziek van Ries omvat zeven genummerde symfonieën en vijf ouverturen, waarvan twee bij werk van Schiller, evenals acht pianoconcerti, waaronder ‘Afscheid van Londen’ (nr. 7), en ‘Gruss an den Rhein’ (nr.8). Zijn kamermuziek omvat werken voor ensembles voor verschillende bezetting, van septet tot octet, tot vijf trio’s voor piano, viool en cello, met alternatieve instrumentatie voor fluit of klarinet i.p.v. viool.
Ries’ laatste Cellosonate, op. 125 uit 1823, completeert op de cd de drie Cellosonaten die rijkelijk hun plaats verdienen in het cello-repertoire. De release sluit daarenboven aan bij een doorlopend programma van muziekuitgaven van de tot op vandaag, verwaarloosde muziek van Ries. Dit omvat o.a. een heel bijzondere editie van zijn complete 12 pianosonaten en 3 sonatines op vijf Naxos cd’s, gespeeld door de Amerikaanse pianiste en “Master of Arts in Musicology”, Susan Kagan. De opnamen van de geprezen cellist Martin Rummel (°1974) uit Linz, (leerling van Robert Cohen en William Pleeth in Londen, (die ook de leraar was van Jacqueline du Pré)), voor labels als Paladino Music, Capriccio en Naxos, omvatten onbekende werken voor cello en piano van de Oostenrijkse cellist Joseph Merk (1795-A1852) en Reinhold Glière.
Opnamen van de Weense pianist Stefan Stroissnig (°1985), gevormd door o.a. Daniel Barenboim, omvatten Beethovens tweede en vierde pianoconcerto met het RSO Wien, o.l.v. Heinrich Schiff op het label Gramola Records. Zijn opnamen van de vier Impromptus op. 90 van Schubert en de Sonate van Liszt, kregen de ‘Pasticcio Prijs’ van de Oostenrijkse Radio. Een heuse ontdekking en eerherstel van een belangrijk componist door twee begenadigde musici. Warm aanbevolen.
Ries Complete Works for Cello . 1 Cello Sonatas Martin Rummel, Cello Stefan Stroissnig, Piano cd Naxos 8573726