Dit goed doordacht programma voor viool en piano combineert twee late meesterwerken van Debussy en Janáček met een compositie van de jonge Respighi, alle drie gecomponeerd tijdens de Eerste Wereldoorlog. Speciaal voor dit programma is de opdrachtcompositie ‘Inscrizione’ van Kenneth Henneth (°1968), gecomponeerd ter reflectie op ‘The Great War’, van deze tijd. De verschillende composities hebben alle hun eigen manier van reflectie over en protest tegen de Oorlog.
Elke componist die tijdens de Eerste Wereldoorlog componeerde, vond via muziek een manier om de gruwelen te beschrijven en hiertegen te protesteren. Op 11 november 2018, precies 100 jaar na de wapenstilstand, kwam deze bijzondere cd uit. Een debuut cd voor Challenge Classics met vier verschillende componisten en vier verschillende composities, waarvan het hedendaagse werk van Hesketh, de brug vormt naar het heden. Violist Michael Foyle en pianist Maksim Štšura zijn twee jonge musici die met muziek iets willen uitdragen. Hun programma en vooral hun interpretatie is zowel aangrijpend, troostrijk als diepgaand. Het is duidelijk hun muzikaal statement.
Michael Foyle won de Nederlandse vioolcompetitie, de Royal Overseas League String Competition, de Salieri-Zinetti International Chamber Music Competition en de BBC Young Musician of the Year Tabor Award. Recente recitals waren in Wigmore Hall, Southbank Centre, Het Concertgebouw, New York Chamber Music Festival, Cervantino Festival (Mexico) en het Evgeny Mravinsky Festival (St. Petersburg). Naast zijn solowerk wordt hij regelmatig uitgenodigd als gastleider van BBC Symphony Orchestra, The Hallé en London Conchord Ensemble, en is hij hoogleraar viool aan de Royal Academy of Music. Vertegenwoordigd door Interartists Amsterdam en tevens ambassadeur van de City Music Foundation, bespeelt hij een formidabele Gennaro Gagliano-viool uit 1750.
Maksim Štšura is een Estse pianist, componist en muziekwetenschapper uit Londen. Hij treedt vaak op als solist en kamermusicus in prestigieuze concertzalen in het Verenigd Koninkrijk, waaronder St Martin-in-the-Fields, Purcell Room en de Wigmore Hall. Hij behaalde in 2013 zijn Master of Music-graad aan de Royal College of Music, studeerde bij Gordon Fergus-Thompson en voltooide in 2014 ook de prestigieuze Artist Diploma-cursus bij hem. Hij studeerde eerder af aan de Estse Academie voor Muziek en Theater waar hij studeerde bij Ivari Ilja. In 2008-09 nam hij deel aan een Erasmus-uitwisseling aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg, waar hij werkte met Volker Banfield. Zijn Masters-studies werden genereus ondersteund door een Somers-Mountfort-beurs, de AHRC-studieprijs, de Estlandse culturele hoofdstedelijke studieprijs en de Kristjan Jaak-beurs. Maksim was in 2013-14 een Mills Williams Junior Fellow en in 2014 is hij begonnen aan zijn doctoraatscursus aan de RCM, ondersteund door een Neville Wathen Award. Zijn onderzoek is gericht op de piano transcripties van hedendaagse orkestpartituren.
Foyle en Štšura zijn geen doorsnee musici, zij kiezen niet de makkelijkste weg, immers zij willen zelf uitgedaagd worden door de muziek. Als overtuigd en sterk duo wonnen ze de Beethoven Piano Society of Europe Competition en de Salieri-Zinetti International Chamber Music Competition, 2015. Op hun cd, opgenomen in de Westvestkerk in Schiedam (bekend van de concertenreeksen), staan de de Sonaten voor viool en piano van Debussy, Leos Janáček en Ottorino Respighi, en ‘Inscrizione’ van Kenneth Hesketh (°1968). De akoestiek van de kerk waar is opgenomen is uitstekend, en er vinden dan ook veel kamermuziekconcerten en cd-opnames plaats. Bijgevolg, een optimale klankopname en fenomenaal gespeeld. Warm aanbevolen.
Concertkalender :
14 April 2019: Koffieconcert
Theater de Veste, Delft, Nederland
16 April 2019: ‘The Great War Centenary’
De Oosterpoort, Groningen, Nederland
13 Mei 2019: Newbury Spring Festival
Com Exchange, Newbury, Engeland
8 Juni 2019: Duo recital
St. Mary Perivale, Londen, Engeland
The Great War Centenary Michael Foyle Maksim Stsura cd Challenge classics/Northstar recording CC 72786