De Duitse blokfluitspeelster Dorothee Oberlinger (°1969) uit Aken is één van de verbazingwekkendste, muzikale ontdekkingen van de afgelopen jaren. Ze is een vele prijzen winnende, expressieve virtuoze. Vandaag wordt ze gezien als één van de beste blokfluitspelers ter wereld. Haar concerten worden enthousiast ontvangen door critici en publiek en haar cd’s worden regelmatig gehuldigd. Dorothee Oberlinger gaf reeds solo recitals op festivals in heel Europa, Amerika en Japan, en dit op een aantal van de meest prestigieuze locaties.
Ensemble 1700
Ze speelde als gastsoliste reeds met toonaangevende, internationale barokensembles zoals London Baroque en Musica Antiqua Köln o.l.v. Reinhard Goebel. Ze speelt ook regelmatig met moderne orkesten zoals het WDR-Rundfunk-Sinfonieorchester en het Detmolder Kammerorchester. Dorothee Oberlinger speelt ook samen met het in 1983 in Treviso opgericht Italiaans ensemble “Sonatori de la Gioiosa Marca”, waarmee ze reeds vele concerten heeft gegeven in heel Europa. Eén van hun gezamenlijke cd’s “Concerto Per Flauto E Flautino” met concerti van Antonio Vivaldi (Arcana A334), heeft talloze onderscheidingen ontvangen. Hun cd “Il Flauto Veneziano” (DHM) mag u daarenboven ook niet missen. In 2003 richtte ze haar eigen “Ensemble 1700 ” op. Samen hebben ze ondertussen een breed scala aan projecten met betrekking tot de muziek van de 17de – en 18de eeuw gerealiseerd. In 2004 werd Dorothee Oberlinger benoemd tot hoogleraar aan het gerenommeerd Mozarteum in Salzburg.
8 componisten
Op haar nieuwe cd staan composities van Gottfried Finger (1655-1730), Georg Friedrich Händel (1685-1759), Johann Gottlieb Janitsch (1708-1763), Johann Gottlieb Graun (1703-1771), Johann Joachim Quantz (1697-1773), Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), Ernst Gottlieb Baron (1696-1760) en Johann Christoph Schultze (1733-1813).
Muziek in Potsdam
Met haar Ensemble 1700 brengt Dorothee Oberlinger ons naar het Sanssouci Paleis dat in 1747 ingehuldigd werd als het zomerpaleis in Potsdam, Brandenburg. Daar kwamen belangrijke componisten samen rond de fluit spelende, Pruisische koning Frederik II. Samen met de musici van haar ensemble, allen gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk, heeft Dorothee Oberlinger voor haar nieuwe cd “Rococo”, concerti en kamermuziek geselecteerd van componisten die een significante impact hadden op het muziekleven in Berlijn en Potsdam. Daartoe behoorden de fluitleraar van de monarch, Johann Joachim Quantz, Bachs zoon Carl Philipp Emanuel en de concertmeester Johann Gottlieb Graun. Daarnaast kozen ze werk voor blokfluit van Händel en Gottfried Finger, die beiden aan het begin van de 18de eeuw, te gast waren in Berlijn. Met de wereldpremière opname van het virtuoos Blokfluitconcerto van Johann Christian Schultze uit 1768, één van de laatste werken voor de barokke blokfluit, rondt Dorothee Oberlinger het boeiend en gevarieerd programma van haar nieuwe cd af.
Sophie Charlotte von Hannover
“Rococo” begint met een terugblik op de muziekscène ten tijde van Sophie Charlotte van Hannover (1668-1705), de grootmoeder van Frederik de Grote. Schloss Charlottenburg (Lietzenburg) in Berlijn ontwikkelde zich ten tijde van Sophie Charlotte nl. tot een belangrijk centrum van kunst en cultuur. Zij was een groot muziekliefhebber, speelde klavecimbel en liet bij feestelijke gelegenheden opera’s en balletten opvoeren. Haar voorkeur ging uit naar Italiaanse muziek. De zanger en componist Attilio Ariosti werkte van 1697 tot 1703 aan haar hof. De operacomponist Giovanni Bononcini, die aan het keizerlijke hof in Wenen verbonden was, was er ook korte tijd en schreef een aantal opera’s voor uitvoering in Lietzenburg. Arcangelo Corelli droeg composities op aan Sophie Charlotte en ze was ook een van de eersten die in Berlijn kamermuziek liet uitvoeren. Sophie Charlotte is bekend gebleven door haar vriendschap en briefwisseling met de Gottfried Leibniz. Sophie Charlotte zette zich in 1701 dan ook in voor de oprichting van de “Kurfürstlich Brandenburgische Societät der Wissenschaften” (Pruisische Academie van Wetenschappen), waarvan Leibniz de eerste president werd.
Typisch rococo
De ostinato Ground van Gottfried Finger met zijn gevoelige, virtuoze variaties, fungeert als een opmaat naar Händels Dubbelconcerto voor blokfluit en fagot dat nog de typische geest van de barok ademt. De andere gekozen composities zijn voorzien van typische rococo-kenmerken zoals galante gevoeligheid. De Triosonate voor basblokfluit, viola (gespeeld door Nils Mönkemeyer) en b. c. van C. P. E. Bach, is één van de pareltjes van het 18de -eeuws blokfluitrepertoire. Twee andere ontdekkingen zijn het Kwartet voor fluit, hobo, viool en continuo van de koninklijke contrabassist Johann Gottlieb Janitsch en een intiem duo voor blokfluit en luit van Ernst Gottlieb Baron, luitist van het hoforkest. Een schitterende, sfeervolle cd die u niet mag missen.
Rococo Musique à Sanssouci Dorothee Oberlinger Ensemble 1700 cd WDR Cologne Broadcasts DHM/Sony 88875134062