Deze pianiste verrast met bewerkte en van improvisaties voorziene composities van Barokcomponisten die belangrijk waren voor de ontwikkeling van de klaviermuziek. Een originele, eigentijdse benadering van Couperin, Bach, Rameau en Händel. Klassiek en Jazz.
Marina Baranova (° 1981 in Kharkiv) is een Duits-Oekraïense pianiste. Ze werd geboren in de Oekraïne in een familie van musici. Haar moeder leerde haar klassieke muziek, haar vader leerde haar jazz. Dankzij deze op het eerste gezicht twee verschillende werelden, ontwikkelde Marina Baranova al heel vroeg haar passie voor zowel klassieke muziek als voor improvisatie, hoofdbestanddeel van jazz. Dat ze thuis is in beide werelden wordt mooi aangetoond door haar Hyper Suites.
Gevierde concertpianiste
In de jaren negentig verhuisde ze naar Duitsland om aan de Academie voor Muziek, Drama en Media in Hannover te studeren bij Wladimir Krainew. Nog tijdens haar studie werd Baranova elk jaar geëerd met ten minste één internationaal erkende prijs. Vandaag speelt Marina Baranova concerten in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, de Benelux, Polen, Oekraïne, Israël, Latijns-Amerika en Thailand. Met haar gepassioneerde interpretaties overtuigt ze zowel publiek als critici op festivals zoals het Internationaal Piano Festival Ferruccio Busoni, de Weense Musikwoche, het Merano Classic Festival, het Beethoven Festival in Bonn, het Granada Piano Festival, het Schumann Festival in Leipzig, de Beethoven-nacht in Heidelberg en het Schumannfest in Bonn. Ze verscheen als soliste met de Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken en Kaiserslautern, de Württemberg Philharmonie, het Leipzig Gewandhaus Quartet, het Slaska Philharmonisch Orkest, het Bromberger Rundfunk Orkest, het Roemeense Bacau Philharmonisch Orkest en de Jerusalem Strings in Yad Vashem in Israël. Haar Berlijns debuut werd opgenomen door de Duitse Radio en haar concert in het Kurfürstliches Palais in Trier werd uitgezonden door SWR. 2
Wereldpremières
Naast de klassieke uitvoeringspraktijk ligt haar interesse in grensoverschrijdende projecten. De NDR huurde haar bv. in voor het improvisatieproject “Auschwitz. Reden ist verboten, Schweigen unmöglich”. Ze speelde ook een verscheidenheid aan wereldpremières, waaronder “Stellar” van Frank Bungarten, “Oude toetsinstrumenten” van haarzelf en “Elektronica” van Damian Marhulets. Een andere elektro akoestische compositie van Damian Marhulets “Triangulation”, speelde ze op het Beethoven Festival in Bonn. Beide composities werden aan haar opgedragen.
Met Feidman en Coşkun
Zij trad als kamermusicus op met Giora Feidman in het Weens Konzerthaus met het programma “Joodse liederen en Schubert Lieder”. Giora Feidman (°1936) is een Argentijns-Israëlisch-Amerikaans klezmer klarinettist die klarinettist was van het Israëlisch Philharmonisch Orkest en die de klarinetsolo’s speelde op de Soundtrack van de film “Schindler’s List”. Kort daarna ontving Baranova een uitnodiging voor een cd opname waarin ze als gastsoliste met Giora Feidman enkele composities opnam. De samenwerking met deze Klezmer legende gaat verder in het trio “Fantasy” en met de Duits-Turkse percussionist Murat Coşkun (°1972). Marina Baranova is ook actief als componiste. Haar recente cd “Firebird” bevat uitsluitend eigen composities. Deze cd, die ze opnam met Murat Coskun op Oosterse percussie-instrumenten, werd gepubliceerd door het label “Pianissimo Music”. Haar twee overige cd’s zijn “Impromptu” voor het Label Neuklang NCD4023 (LC 13834) en “Marina Baranova plays Schumann” voor het Label Pianissimo (Edel).
Post moderne improvisaties
“Hyper Suites” is de naam van het huidig project van pianiste Marina Baranova. De 34-jarige combineert daarbij verschillende muziekstijlen. In haar crossover project is er altijd wel muziek uit de barok aanwezig, onder meer van Händel. De Hyper Suites zijn dan ook gebaseerd op muziek uit de barok. Originele werken van Händel, Rameau, Couperin en Bach bieden hier een basis voor briljante improvisaties en persoonlijke interpretaties. De pianiste combineert klassieke muziekstructuren met jazz en moderne pop referenties, en brengt zo doende barokke meesterwerken in het kader van de post moderne uitvoeringspraktijk.
Extra dimensie door Hauschka
Aan het eind van de cd is er een andere spannende link tussen de pianiste en de Duitse componist Hauschka, artiestennaam van Volker Bertelmann (°1966). Hauschka die eerder bekend werd door zijn samenwerking met violiste Hilary Hahn, componeerde nl. een remix van hun versie van “La Poule”. Rameau’s stuk krijgt daardoor nog een extra dimensie. Marina Baranova werd voor dit project exclusief uitgerust met kostuums van de Poolse modeontwerper Dawid Tomaszewski (°1980) en gefotografeerd door één van ’s werelds meest gewilde fotografen van klassieke musici, Felix Broede (°1969).
Couperin & Bach
De cd bevat Hypersuites op muziek van Couperin, Bach, Rameau en Händel. De Hypersuite op Couperin bevat “Le Tic-Toc-Choc, ou Les Maillotins” (Couperin), “Les Barricades Mystérieuses” (Couperin/Baranova), “La Muse Plantine” (Couperin/Baranova), “Le Carillon de Cithére” (Couperin/Baranova) en “Muséte de Taverni” (Couperin/Baranova). De Hypersuite op Bach bestaat uit de Prelude in B minor, BWV 855a (Bach/Siloti/Baranova), het koraal “Schafe können sicher weiden”, BWV 208 (Bach/Petri), de Siciliano uit de Fluitsonate, BWV 1031 (Bach/Kempff) en het koraal “Nun freut euch, lieben Christen g’mein”, BWV 734 (Bach/Kempff/Baranova).
Rameau & Händel
De Hypersuite op Rameau bevat bewerkingen van “Les Sauvages” (Rameau/Baranova), “La Poule” (Rameau/Baranova), een Courante (Rameau/Baranova), “Le Rappel des Oiseaux” (Rameau/Baranova) en “Tambourin” (Rameau/Baranova). De Hypersuite op Händel bevat de Prelude uit zijn Suite in D minor, HWV 437 (Handel/Baranova), een Allemande (Handel/Baranova), een Courante (Handel/Baranova), de Sarabande en de Variaties op “La Folía” (Handel/Baranova/Rachmaninoff/C.Ph.E. Bach/Alkan/Grieg) en een Gigue (Handel/Baranova). Heel origineel, heel mooi en heel verrassend.
Marina Baranova Hypersuites cd Berlin Classics