SUPERIEURE BRAHMS

Leningrad en Moskou

Arcadi Volodos (°1972) begon zijn muziekopleiding met zangstudie maar verschoof algauw zijn aandacht naar dirigeren. Hoewel Volodos vanaf zijn achtste piano speelde, startte hij pas in 1987 zijn pianostudie aan het conservatorium van zijn geboorteplaats Leningrad. Zijn leraar was daar Leonid Sintsev. Zijn echte beroepsopleiding ontving hij aan het Conservatorium van Moskou onder Galina Egiazarova, in Parijs bij Jacques Rouvier en in Madrid bij Dimitri Bashkirow. Thomas Frost, die Horowitz’ opnamen verzorgd had en ook Volodos opname deed voor Sony Classical, uitte zich in superlatieven over Volodos, “hij heeft alles, zei Frost, verbeelding, kleur, passie en een fenomenale techniek.” In 2003 ontving Volodos de Duitse “ECHO Klassik”-prijs voor beste instrumentalist van 2003.

Hedendaagse Horowitz

Volodos wordt gezien als een hedendaagse Horowitz. Een voorbeeld daarvan is zijn transcriptie van Mozarts Rondo “Alla Turca”, waarin hij parafraseert en de melodie voorziet van schijnbaar onmogelijk speelbare tegenstemmen, akkoorden en passages. Een andere opvallende transcriptie is de “Polka Italienne” van Rachmaninov (oorspronkelijk een pianoduet). Dit soort stukken speelt hij als encore’s op zijn concerten. Volodos wordt ook gezien als degene die Horowitz’ transcripties van Bizets Carmen nieuw leven heeft ingeblazen, alsook diens bewerking van Liszt’ Hongaarse Rhapsodieën nrs. 2 en 15 (de “Rákóczi Mars”).

Brahms na Mompou

Arcadi Volodos staat erom bekend dat hij zeer kritisch is ten opzichte van zijn opnamen. Het is dan ook niet te verbazen dat het alweer vier jaar geleden is dat zijn laatste cd (met werk van Mompou) uitkwam. Nu is de langverwachte opvolger van deze zeer goed ontvangen cd uit. Volodos verkende pianowerk van Brahms en stortte zich op zijn latere pianocomposities: de Stücke op. 76, de drie Intermezzi, op. 117 en de zes Stücke op. 118., onvolprezen meesterwerken, aldus Volodos. Volgens mij ook.

Unieke, magische klank

Vier jaar na zijn boeiende en zeer geprezen cd met werk van de Spaanse componist Mompou, trok Arcadi Volodos opnieuw de Berlijnse TELDEX Studio in om er alweer een referentie-opname te maken. Dit keer met muziek van Johannes Brahms. Volodos heeft die Brahms solostukken de afgelopen jaren talloze keren gespeeld in plaatsen over de hele wereld en kreeg de hoogst lovende kritieken voor zijn interpretatie. Met de Brahms solo werken kan Volodos zijn unieke, magische klank creëren. De cd is opgenomen in drie sessies (2015-2017) op een grote Steinway concertvleugel, speciaal gestemd door Michel Brandjes, één van de beste stemmers ter wereld.

Onvoorstelbaar mooi!

Dit is pianospel dat u niet voor mogelijk houdt, enkele vergelijkbaar met de interpretatie door Julius Katchen, de Brahms pianist van mijn jeugd. Volodos is een genie aan de piano die compositie en luisteraar transcendeert tot efemerische hoogten waar bevattelijke zintuiglijkheid overgaat in metafysische oorsprong. Hier schieten woorden te kort. Dit is het soort pianospel dat de discussie omtrent de vraag naar het bewijs van het bestaan van God overbodig maakt. Arcadi Volodos verklankt de stelling, bewijs maar eens dat God niet bestaat! Onvoorstelbaar mooi!

ARCADI VOLODOS  PLAYS BRAHMS cd Sony 88875130192