Gabriel Fauré componeerde bekend geworden Liedcycli als “Mélodies de Venise” (1891) en “La Bonne Chanson” op. 61 (1892-1894), beide op tekst van Paul Verlaine, “La Chanson d’Eve” op. 95 (1906-1910), op tekst van Charles van Lerberghe en “L’Horizon Chimérique” (1921) op tekst van Jean de la Ville de Mirmont. Daarnaast componeerde hij tal van losse Mélodies die per drie uitgegeven werden. Deze cd biedt een bloemlezing van deze vocale kleinoden. Ze tonen Fauré in zijn intieme relatie tot de Franse symbolistische poëzie.
Tenor Thibaut Lenaerts
De tenor Thibaut Lenaerts nodigt ons met deze cd uit op een warme en intieme Fauré avond. Na tal van opnamen met toonaangevende, prestigieuze Europese ensembles (Les Arts Florissants, Les Talens Lyric, Le Concert Spiritual), koos de Belgische tenor Thibaut Lenaerts voor zijn eerste solo cd voor de muzikale wereld van één van de grootste Franse melodisten, Gabriel Fauré. Hij wordt begeleid door Philippe Riga, die voor de gelegenheid op een schitterende Erard piano uit 1875 speelt, een piano met een warme, zachte en ronde klank. Heel mooi.
Na het behalen van zijn eerste prijzen bij Greta De Reyghere aan het Koninklijk Conservatorium van Luik en bij Thierry Migliorini aan het Koninklijk Conservatorium van Bergen/Mons, begon de Europese carrière van Thibaut Lenaerts. Hij zong onder leiding van William Christie (Les Arts Florissants), Hervé Niquet (Le Concert Spiritual), Guy van Waas (The Agrémens), Louis Langrée (Koninklijk Filharmonisch Orkest van Luik), Jean Tubéry (Ensemble La Fenice) en Patrick Davin (Koninklijk Kamerorkest van Wallonië). Gewaardeerd als solist zien we hem ook op opera podia (De Munt, Rennes Opera, Avignon, Reims, Versailles). Met Les Arts Florissants zong hij over de hele wereld, Rio, Hong Kong, New York, Chicago, Los Angeles, Singapore, Tokyo, Istanbul. Hij werkte samen met regisseurs als Robert Carsen, Frédéric Dussenne, Luc Bondy, José Montalvo en Deborah Warner en doceert aan de Koninklijke Conservatoria van Brussel en Luik. Hij heeft zijn eigen vocaal en instrumentaal ensemble “Le Petit Sablon”.
Pianist Philippe Riga
Pianist Philippe Riga studeerde bij Jean-Claude Vanden Eynden aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel. Hij vervolmaakte zich als pianist-begeleider bij de pianist Helmut Deutsch. Hij speelt op tal van concerten in België en in het buitenland met zangers als José van Dam, Udo Reinemann, Veronica Cangemi, Shadi Torbey en Teodora Gheorghiu, werkt geregeld samen met de Festivals van Radio-France in Montpellier en het Festival van Menton en speelt pianoforte en klavecimbel bij Anima Eterna, o.l.v. Jos Van Immerseel. In 2007 nam hij op een Erard-piano een cd op met Franse melodieën van Irène Poldowski met sopraan Elise Gäbele. Irène Poldowski (1879-1932) heette eigenlijk Régine Wieniawski en was de dochter van de Poolse violist en componist Henryk Wieniawski.
Op de cd staan volgende Mélodies : uit op. 1: I. “Le Papillon et la Fleur” , “Tristesse d’Olympio” (1865) uit op. 5: III. “L’Absent”, uit op. 6: II. “Tristesse”, uit op. 8: I. “Au Bord de l’eau”, uit op. 7: I. “Après un rêve”, uit op. 18: I. “Nell” en uit op. 21: III. “Adieu”. Het programma vervolgt met Mélodies uit op. 23: I. “Les Berceaux” (Sully Prudhomme (1839–1907)) en III. “Le secret” (tekst van Paul Silvestre (1837-1901)), uit op. 39: IV. “Les Roses d’Ispahan” en II. “Fleur jetée”, uit op. 46: II. “Clair de lune”, uit op. 51: II. “Au Cimetière”, uit op. 58 : I. “Mandoline” en als laatste, uit op. 83 : I. “Prison” en II. “Soir”.
Deze Mélodies worden afgewisseld met twee pianocomposities van Fauré, de Barcarolle nr. 4 in As, op. 44 uit 1886 en de Nocturne nr. 3 in As, op. 33 uit 1882. Een intieme ontdekking. Aanbevolen.
“Dans un sommeil que charmait ton image
Je rêvais le bonheur, ardent mirage,
Tes yeux étaient plus doux, ta voix pure et sonore,
Tu rayonnais comme un ciel éclairé par l’aurore”
(uit “Après un rêve”, een anoniem Italiaans lied, vrij vertaald in het Frans door Romain Bussine)
Fauré Mélodies/SongsThibaut Lenaerts Philippe Riga cd MUSO mu-017