Ravels ballet in drie delen “Daphnis en Chloé” vertelt het verhaal van de liefde tussen de herder Daphnis en de herderin Chloé. Een oorlogszuchtige scène wordt omkaderd door twee pastorale scènes. In de eerste scène erkennen Daphnis en Chloé hun liefde na een danswedstrijd die de jaloezie van elk van hen opwekt (“Introduction”, “Danse religieuse”, “Danse des jeunes filles”, “Danse grotesque de Dorcon”, “Danse légère et gracieuse de Daphnis”, “Lycenion entre”, “Nocturne”).
De brutale onderbreking van hun geluk door een groep piraten die Chloé ontvoeren, maakt een einde aan hun vreugde. De tweede scène toont het piratenkamp. Het gevangen meisje wordt geboden om te dansen voor haar ontvoerders (“Interlude”, “Danse guerrière”, “Danse suppliante de Chloé”). In de finale scène (“Lever du jour”, “Pantomime” en “Danse générale”) wordt Chloé teruggebracht naar Daphnis door een wonder van de god Pan, die de nimfen verzocht om hulp. Na het mimisch uitbeelden van het verhaal van Pan en Syrinx, laten de jonge geliefden hun vreugde uitstralen in een orgiastische dans.
De Ballets Russes dansten “Daphnis et Chloé” in première op 8 juni 1912 in het “Théâtre du Châtelet” in Parijs. Vaslav Nijinsky en Tamara Karsavina dansten de hoofdrollen. Léon Bakst ontwierp de kostuums en op vraag van de couturière Jeanne Paquin, zette Bakst ze om in modeschetsen. Het orkest stond o.l.v. Pierre Monteux. Voor zijn choreografie baseerde Michel Fokine zich op de lichaamshoudingen uit de antieke Griekse beeldhouwkunst. De orkestbezetting was de grootste die Ravel ooit voorschreef. Hij voegde daarenboven een groot gemengd koor toe dat zoemt en zingt (hier het “Ensemble Aedes”).
Om de honderdjarige verjaardag van dat ongelooflijk, artistieke avontuur te vieren, wilden ze het Parijse orkest reconstrueren dat deze werken in première speelde om zo doende de originele kleuren te herstellen. Zoals bij elk werk van de Ballets Russes die ze tot nu toe hebben gespeeld, merkten ze nu ook weer op hoe de Franse instrumenten uit Ravels tijd, recht doen en een meerwaarde geven aan deze geniale muziek.
Ravel stelde twee orkest suiten samen uit het ballet. Hier ontdekt u de integrale versie. En zoals verwacht werd, is François-Xavier Roth er in zijn debuut voor harmonia mundi in geslaagd, om met de vooraanstaande musici van “Les Siècles”, Ravels complexe en veeleisende partituur in een historisch verantwoorde uitvoering te reproduceren en alle transparantie en stijlvolle precisie die dit meesterwerk van Ravel kenmerken, weer te geven. Een absolute aanrader!
Ravel Daphnis et Chloé Les Siècles & Ensemble Aedes François-Xavier Roth Marion Ralincourt (flute) cd Harmonia Mundi HMM905280