Na haar debuut met de schitterende muziek voor Jonathan Glazers “Under the Skin” waarvoor ze de Music Award kreeg voor de beste muziek van de Los Angeles Film Critics, componeerde Mica Levi nu de muziek voor Pablo Larraíns film “Jackie”.
De enigszins excentrieke, Engelse zangeres en componiste Mica Levi (°1987) die ook bekend is als “Micachu” speelt in de band “Micachu and the Shapes”. Ze studeerde aan de prestigieuze Guildhall School of Music and Drama, componeerde voor het London Philharmonic Orchestra en in 2009 kwam haar debuutalbum uit, geproduceerd door Matthew Herbert (°1972), de Engelse, muzikale duizendpoot, thuis in elektronische muziek, microhouse, techno, jazz, klassieke muziek en downtempo. Levi speelt op zelfgebouwde instrumenten, geïnspireerd door Harry Partch (1901-1974) de Amerikaanse componist, musicoloog en muziekinstrumentenbouwer, die zich als één van de eersten in de 20ste eeuw, intens bezighield met de systematisering van microtonale toonschalen. Voor zijn composities vervaardigde ook hij zelfontworpen instrumenten met alternatieve toonschalen, gestemd in een 11-limiet rein geïntoneerde schaal. De 43-delige toonschaal was trouwens een uitvinding van hem. Met deze toonschaal was het mogelijk om volkomen zuiver/rein te spelen.
In 2016 voltooide Levi haar tweede grote filmpartituur, de muziek voor Pablo Larraíns sublieme film “Jackie”. De Chileense regisseur Pablo Larraín (°1976) was tijdens het filmfestival van Venetië in 2013 lid van de jury en vond dat Levi’s muziek voor “Under the Skin” een prijs verdiende. Een ander jurylid de Japanse componist Ryuichi Sakamoto, de componist die o.a. de geniale variante maakte van Ravels “Boléro” voor Brian De Palma’s “Femme Fatale” uit 2002, was evenzeer onder de indruk. Gesprekken tussen Sakamoto en Larraín leidden tot de afspraak dat Levi de muziek zou componeren voor “Jackie”. Levi werd genomineerd voor de beste originele muziek op de Academy Awards, maar haalde het niet door Justin Hurwitzs muziek voor de film “La La Land” van Damien Chazelle. Justin Hurwitz (°1985) is de huiscomponist van regisseur Damien Chazelle (°1985). De casting van Natalie Portman voor de hoofdrol in “Jackie” werd in mei 2015 bevestigd.
Eerst zou Rachel Weisz de hoofdrol vertolken. Ter voorbereiding van de rol, bestudeerde Portman uitgebreid video’s, opnamen gemaakt in het Witte Huis, las alle mogelijke boeken en biografieën, en beluisterde de audiotapes van Jackie’s interviews. De tv-uitzending “A Tour of the White House with Mrs. John F. Kennedy” uit 1962 diende als inspiratie voor Jackie’s houding en manier van bewegen. Portmans belangrijkste bron was het 27 uur en 30 min. durend interview uit 1964 dat Arthur M. Schlesinger Jr. (1917-2007), de auteur van “A thousand days” over het presidentschap John F. Kennedy, had met Jackie, voor “Life magazine”. Eén van die drie interviews over de moord op haar man, werd trouwens tijdens Jackie’s leven nooit publiek gemaakt en werd privé gehouden.
Net als de film zelf, volgt Levi’s muziek hoofdzakelijk voor strijkers, de beklemmende tot dramatische gebeurtenissen. De film toont en de muziek verklankt het onnoemelijk verdriet van een verwoeste Jaqueline Kennedy tijdens de drie dagen, volgend op de moord op haar echtgenoot, de Amerikaanse president John F. Kennedy.
De muziek bij de chronologische sequensen “Children”, “Car”, “Tears”, “Autopsy”, “Empty White House”, “Graveyard”, “Lee Harvey Oswald”, “Burial” en “The End”, had wellicht ook anders gekund, beter was onmogelijk! Beide, film en muziek zijn geniaal. Mocht het zo zijn dat muziek in staat is tot het uitdrukken van emoties die niet in woorden te vatten zijn, dan komt Levi’s muziek voor de film “Jackie” dicht in de buurt om dat voor eens en altijd aan te tonen en te bevestigen. Su- subliem!
Jackie Mica Levi cd Milan Records LC 8126