Na de opname van Schumanns Trio’s op Warner Classics hebben de Tetzlaffs nu voor Ondine deze van Brahms opgenomen. Schumann was met pianist Leif Ove Andsnes, Brahms’ Trio’s zijn dit keer met pianist Lars Vogt.
Mooiste Trio’s
De mooiste Pianotrio’s ooit gecomponeerd, zijn deze van Brahms. Daar moet u niet aan twijfelen. Er is geen mooier muziek gecomponeerd voor deze bezetting dan het midden thema (trio) uit de 3de beweging (Scherzo:Presto) van Brahms’ 2dePianotrio, dat viool en cello op dat moment samen spelen. En, wat dan te denken van het 2de thema uit de 1ste beweging (Allegro energico) van zijn 3de Trio in do klein? Dat is Franz Léhar uit het Duitse Keizerrijk. Dit is Brahms als Graf von Luxemburg…
Prachtige kamermuziek
Hij, die beeldschone jongeman uit het Duitse Noorden, die volgens Schumann in de wieg gelegd was om de boodschap van de symfonieën van Beethoven verder uit te dragen en nieuw leven in te blazen, hij die volgens Schumann de uitdaging moest aangaan, koor en orkest voor eeuwig te verenigen, heeft, al was het maar om zich eerst te vervolmaken in de Toonkunst vooraleer een eerste symfonie te componeren, ons een schat aan prachtige, gedreven en elegische kamermuziek nagelaten. Van de ontroerendste melodieën ooit gecomponeerd, zijn er heel wat in het woud van Brahms’ Pianotrio’s verstopt. U treft ze aan bij het bewonderen van de onmetelijke schoonheid geheimzinnigheid of weidsheid van het woud, heel stil, ergens in het Duitse woud, dat magisch oord van de meester uit Hamburg.
Doordachte voordracht en articulatie
Misschien mochten bepaalde tempi wat breder om Brahms’ unieke, melodische generositeit meer tot uiting te laten komen. Dit wordt gecompenseerd door een opvallend doordachte voordracht en articulatie van zinnen, motieven en thema’s. Viool en cello zijn in Brahms’ trio’s immers vaak dragers van uitgesproken emotionele expressie, wat broer en zuster Christian (viool) en Tanja (cello) Tetzlaff maar al te goed beseffen. Tanja bespeelt overigens een Giovanni Baptista Guadagnini uit 1776.
Magnifiek pianospel
Pianist Lars Vogt blijft constant dragen, ondersteunen, stuwen en uitbreiden. De klavierpartij zorgt in Brahms’ kamermuziek immers altijd voor rijke, harmonische uitbreiding, bevestiging en uitweiding van en over het melodisch materiaal. Vogt, gevormd door Karl-Heinz Kämmerling en winnaar van een tweede prijs in 1990 op de Leeds International Piano Competition (de Portugees Arthur Pizarro won toen de eerste prijs en Eric Le Sage de derde), speelt magnifiek piano. Zijn aanslag en genuanceerde accenten zorgen voor de perfecte complementariteit tussen melodie en harmonie. Daarenboven weet ook hij die uit Düren aan de Ruhr komt, “Das Tor zur Nordeifel”, de stad van Rudolf Schock, met zijn piano te vertellen.
Brahms, de verteller
Want, dat is waar het bij Brahms over gaat. Brahms is een gevoelige verteller die typisch Duitse balladen en legenden vertelt vol “Sehnsucht”, diffuus licht, elfen en woudromantiek. Thematische dialectiek zorgt voor diepgang, contrast, subtiele kleurschakeringen, muzikale conversatie of dispuut. Waar Brahms zich even kort laat gaan in extraverte blijheid, hebben de drie dat goed begrepen en voeren ze Brahms’ “Munterkeit” uit zoals de Meister uit Hamburg het ooit op één of ander eiland of bij één of ander meer moet hebben gevoeld. Componeert Brahms één van zijn onweerstaanbare wiegenlied melodieën, deint ieder met zijn instrument mee op de hartverwarmende tonen die Brahms uit zijn diepste, tederst innerlijk toverde. Magnifiek. Compositorische structuur en opbouw, zo typisch voor Brahms, geven zij elk op hun door Brahms muzikaal voorbestemde manier, gestalte door verdeling en partnership. Het samenspel is perfect, beheersing van partijen ook, er mocht enkel wat meer doorleefde diepgang bij. Komt wel. Warm aanbevolen.
Brahms Piano Trios Nos. 1-3 Christian Tetzlaff Tanja Tetzlaff Lars Vogt cd Ondine ODE12712D