Raphaël Pichon reconstrueerde de vergeten opera uit 1646 over de mythe van “Orpheus” van Luigi Rossi.
De opera werd voor de eerste keer opgevoerd in 1647, in het pas zes jaar eerder geopend “Palais-Cardinal”, het latere “Théâtre du Palais-Royal”, in Parijs. De opvallend moderne regie van Jetske Mijnssen (°1970) voor de “Opéra National Lorraine” in Nancy in 2016, maakte het verhaal eigentijds en “Orfeo” won de “Grand Prix du Syndicat de la Critique 2016”. Het was een coproductie met de “Opéra Royal/Château de Versailles Spectacles”, “l’Opéra national de Bordeaux”, het “Théâtre de Caen” en het” Centre de musique baroque de Versailles”.
De magnifieke muziek van Luigi Rossi (ca.1597-1653) vormde de overgang tussen de stijl van Monteverdi en deze van Cavalli. Zijn opera “Orfeo” was een opdracht van kardinaal Mazarin voor de Franse koningin Anne d’Autriche, gemalin van Lodewijk XIII, en haar toen 6- en 8-jarige, zoontjes in Parijs. Het libretto was van de hand van zijn secretaris, Abbé Francesco Buti, die als “surintendant”, instond voor de koninklijke theatervoorstellingen. Buti had overigens eerder voor het huwelijk van Lodewijk XIV met Marie-Thérèse, het libretto geschreven voor “Ercole Amante” (“Hercule amoureux”) op muziek van Cavalli.
De kosten van de “réalisation scénique époustouflante” met een “illusion scénique inconnue jusqu’alors” van de ingenieur Giacomo Torelli, waren echter buitensporig hoog. Dat lokte dermate de woede los tegen de Kardinaal, dat hij mede door de opvoering van deze dure “Orfeo”, de gebeurtenissen van de Fronde-opstand (tussen 1648 en 1653) aanwakkerde. Zo eindigde reeds na twee jaar het Frans avontuur van Rossi en de eerste opera die in Frankrijk werd opgevoerd belandde sindsdien in de vergetelheid. De jonge, Franse schrijver Romain Rolland, auteur van een schitterende Beethoven- en Händel biografie, ontdekte in 1888 in de “Biblioteca Chigi” in Rome, een manuscript van de muziek.
Dirigent Raphaël Pichon (°1984) modelleerde de orkestratie van “Orfeo” naar de muziek van “Il palazzo incantato” (“Il Palagio d’Atlante, overo La Guerriera Amante”), Rossi’s opera uit 1642 naar Ariosto’s “Orlando furioso”. Rossi’s cantaten die hij als hof componist van kardinaal Antonio Barberini componeerde, een genre waarin hij uitblonk en waarvan voldoende bronnen bestaan, hielpen bij het (her)schrijven van de basso continuo. Pichon opteerde ook voor het gebruik van de in de 17de eeuw wijdverspreide praktijk om aria’s van andere componisten in te lassen. Twee canzoni van Cavalli en van Benedetto Ferrari uit diens “Musiche varie a voce sola” bv., passen stilistisch perfect in het werk.
De vocale solisten zijn Judith van Wanroij (Orfeo), Francesca Aspromonte (Euridice), Giuseppina Bridelli (Aristeo), Giulia Semenzato (Venere, Proserpina), Luigi de Donato (Augure, Plutone), Ray Chenez (Nutrice, Amore), Renato Dolcini (Satiro), Dominique Visse (Vecchia), Victor Torres (Endimione, Caronte), Marc Mauillon (Momo) en David Tricou (Apollo). Op deze dvd/Blu-Ray ziet en hoort u één van de grootste, muzikaal-dramatische meesterwerken van de 17de eeuw. Magnifiek! Niet te missen.
Luigi Rossi Orfeo Pygmalion Raphaël Pichon Jetske Mijnssen DVD Video + Blu-ray Harmonia Mundi HMD 985905859