Masaaki Suzuki behoeft als dirigent van het Bach Collegium Japan geen introductie meer. Zijn kennis over Bach wordt net als de registratie van de volledige reeks cantaten, internationaal geroemd. En hoewel hij regelmatig vanaf het klavecimbel dirigeert is hij zelden solo of in een kamermuzikale context te horen.
Daar brengt deze schitterende cd met twee belangwekkende en intrigerende composities van Bach verandering in. Suzuki geeft op deze nieuwe cd nl. een stuwende vertolking van de Goldbergvariaties en zorgt voor een boeiende interpretatie van het Musikalisches Opfer.
Johann Sebastian Bachs tweede bezoek in mei 1747 aan het hof van Frederik de Grote is de best gedocumenteerde gebeurtenis in de anders weinig glamoureuze carrière van de componist. Tijdens zijn bezoek gaf Frederik de Grote Bach een bijzonder moeilijk thema om een fuga bij te improviseren. De koning was onder de indruk van de improvisatie, maar Bach zelf was dat minder, en kondigde aan dat hij het thema op papier zou noteren om verder fugatisch uit te werken. Enkele maanden later verscheen als resultaat het Musikalisches Opfer”, een verzameling van 13 composities in diverse vormen, ricercari, canons (“Canones diversi super thema reginum”) en een triosonate, alle gebaseerd op het ingewikkeld koninklijk thema.
Bachs gepubliceerde partituur geeft geen aanduidingen over de volgorde van de stukken, en in de meeste gevallen is er geen instrumentatie vermeld. Verder zijn enkele canons, de zogenaamde raadselcanons, zeer schetsmatig genoteerd, voorzien van slechts een paar notities en enkele raadselachtige aanwijzingen in het Latijn, “Regis Iussu Cantio Et Reliqua Canonica Arte Resoluta” bvb. of “Thematis Regii Elaborationes Canonicae”. De uitvoerders hebben dus een grote mate van vrijheid met betrekking tot de interpretatie van het werk, een vrijheid die Masaaki Suzuki, met zijn collega’s van het uitstekend Bach Collegium Japan, bijzonder goed onderzocht en verkende. Op de cd staat verder een andere collectie raadselcanons van Bach, de ’14 Canons op het Goldberg thema, die pas in 1974 werden ontdekt, in de vorm van een handgeschreven addendum voor de eigen gedrukte kopie van zijn “Goldberg variaties”. De canons zijn alle gebaseerd op de eerste acht basnoten van de Aria uit de “Goldberg Variaties” en worden hier, samen met de Aria, uitgevoerd op klavecimbel solo. De cd sluit af met de Sonate in G voor fluit, viool en basso continuo, BWV 1038. Een cd voor fijnproevers, een absolute aanrader.
BACH MUSIKALISCHES OPFER, BWV 1079 – Bach collegium Japan MASAAKI SUZUKI cd BIS BISSA2151