Debussy had zijn préludes al twee of drie jaar gepland voor het eerste boek in 1910 verscheen. Tegen het einde van 1911 werkte hij aan een tweede boek dat in 1913 werd uitgegeven. Terwijl Bach en Chopin hun préludes zagen als technische oefeningen in de verschillende toonaarden, waren Debussy’s préludes in vrije vorm, vol expressiviteit. Elk heeft een andere beschrijvende titel die aanwijzingen geeft over wat er door de geest van de componist ging toen hij ze componeerde.
Wat Debussy in zijn préludes en in eerdere werken met een soortgelijke inspiratie deed, was componeren met geluiden in plaats van met noten. Het is dat, in plaats van hun pittoreske kwaliteiten, wat de geschiedenis heeft veranderd. Debussy deed niets minder dan muziek bevrijden van de overheersing van de functionele harmonie die al drie eeuwen heerste. Tonaliteit werd kleur.
Als wonderkind uit Goole in Yorkshire, even getalenteerd qua compositie, en technisch briljant, speelde Angela Brownridge voor het eerst op zevenjarige leeftijd in het openbaar, en publiceerde reeds een jaar later verschillende eigen stukken. Ze kreeg een beurs voor de Universiteit van Edinburgh en na haar afstuderen kreeg ze een extra beurs voor een tweejarige studieperiode in Rome bij Guido Agosti. Als winnares van verschillende wedstrijden kon ze haar studie dankzij een Arts Council Award en financiële steun van de Vaughan Williams Trust, voortzetten bij de legendarische pianopedagoge Maria Curcio (foto) in Londen.
Onder begeleiding van Maria Curcio, die zelf ooit leerling was van Schnabel, ontwikkelde ze in plaats van zich te concentreren op één enkele techniek, het vermogen om elke nuance van de piano, spontaan te produceren en om muziek flexibel en toch karaktervol en overtuigend te spelen. Andere leerlingen van Maria Curcio waren overigens Barry Douglas, Martha Argerich, Radu Lupu, Mitsuko Uchida, Myung-Whun Chung, Leon Fleisher en Rafael Orozco!
Angela Brownridge speelde dan ook in alle grote Londense concertzalen, heeft Oost- en West-Europa, de VS, Canada, het Verre Oosten en Australië bezocht, en heeft ook uitvoerig in het Verenigd Koninkrijk opgetreden. Ze speelde als soliste o.l.v. toonaangevende dirigenten op festivals in Bath, Edinburgh, Warwick, Newport Rhode Island, Bratislava, Brno, Hong Kong en Maastricht. Haar repertoire is zeer gevarieerd en origineel, waaronder de complete pianomuziek van Barber, Gershwin, Kenneth Leighton (professor muziek van de universiteit van Edinburgh en leerling van Goffredo Petrassi), en de complete pianoconcerti van Camille Saint-Saëns. Dit is heerlijk pianospel dat technische virtuositeit combineert met een verbazingwekkende subtiliteit en dynamische controle. Warm aanbevolen.
Debussy Angela Brownridge Préludes Book 1 & 2 cd Challenge Classics CC 72727