De Nederlandse pianist en dirigent Arthur Schoonderwoerd leidt het Ensemble Cristofori en het Gesualdo Consort Amsterdam in het Requiem van Mozart. Uitgangspunt is de uitvoering van een begrafenis mis, zoals het in Wenen in Mozarts tijd gebruikelijk was. Heel origineel.
De Nederlandse pianoforte speler, pianist, klavecinist en klavichord speler Arthur Schoonderwoerd (°1966) studeerde o.a. piano aan Conservatorium van Utrecht en musicologie aan de Universiteit van Utrecht. In 1992 ging hij bij Jos Van Immerseel pianoforte studeren. In 1995 won hij de derde prijs op de internationale pianoforte wedstrijd Musica Antiqua in Brugge. Met zijn eigen ensemble Cristofori, opgericht in 1995, verkent hij sindsdien op historische wijze het 18de -eeuws repertoire voor klavier en orkest. Sinds 2004 doceert hij pianoforte en kamermuziek aan het Conservatorium van Barcelona.
Het Gesualdo Consort Amsterdam, een internationale groep schitterende vocalisten, gespecialiseerd in de uitvoering van oude muziek, brengt onder leiding van Harry van der Kamp, in een kleine vocaal-instrumentale bezetting, oude muziek van de laatste 700 jaar. Bekend werd hun uitvoering van o.a. Sweelinck. Tot het ensemble behoren Stephanie Petitlaurent (sopraan), Nele Gramß (sopraan), Marnix De Cat (alt), Marcel Beekman (tenor), Harry van Berne (tenor), Joowon Chung (sopraan), Lucie Chartin (sopraan), Minho Jeong (alt), Marnix de Cat (alt), Charles Daniels (tenor) en leider Harry van der Kamp (bas) (foto).
Bij de eerste uitvoeringen van Mozarts Requiem zouden alleen vocale solisten gebruikt zijn. Geen koor, dus. Daarom koos Arthur Schoonderwoerd voor de kleinst mogelijke bezetting, acht zangers (twee stemmen per partij) en een ensemble met solo instrumenten, bestaande uit vijf strijkers, drie trombones en twee trompetten, twee bassethoorns en twee fagotten. Een nadrukkelijke aanwezigheid dus van de (duistere) klank van blazers (de harmonie). Een opvallend originele bezetting, maar het gaat om subtiliteiten van expressie en sensatie. Over het algemeen, een hachelijke, gedurfde maar toch geslaagde onderneming. Luister bv. eens naar het begin van het Offertorium en naar het Benedictus.
Een andere opvallende eigenschap van deze uitvoering is de toevoeging van een gregoriaans liturgische lectio, evangelium, praefatio en het slotgebed “Requiescant in pace”, door een voorzanger, (oorspronkelijk een misdienaar), hier Frédéric Tavernier-Vellas (foto), specialist van de oude Grieks-Byzantijnse ritus en oprichter van “Les Solistes de la Musique Byzantine”. Deze opvallende toevoeging is bedoeld om de complete begrafenis mis van toen, authentiek te reconstrueren. Daarnaast is er de door Schoonderwoerd zelf gecomponeerde dubbelfuga als finale van de Dies Irae sequens, en de toevoeging van een eveneens door hem gecomponeerd Amen na het Lacrymosa, net voor het gregoriaans Evangelium. Heel bijzonder.
Daarnaast voegde Schoonderwoerd ook tussen de gregoriaanse Oratio en het finale gregoriaanse “Requiescant in pace”, het door Ignaz von Seyfried (foto) gecomponeerd “Libera me” toe dat nooit eerder werd opgenomen. Von Seyfried componeerde dit Libera me, dat naar de letter niet tot de liturgische tekst van de oorspronkelijke Missa pro defunctis behoort, voor de uitvoering van Mozarts Requiem op de begrafenisplechtigheid op 29 maart 1827 in Wenen, van Ludwig van Beethoven. Een bijzondere, originele en verrijkende uitvoering. Warm aanbevolen.
W.A. MOZART MISSA DA REQUIEM Gesualdo Consort Cristofori Arthur Schoonderwoerd cd Accent ACC 24338