Anna Bonitatibus is één van de succesvolste mezzosopranen van onze tijd. Op haar nieuwe cd, “en travesti”, uitgebracht op BR-KLASSIK, presenteert ze samen met het Radio Orkest van München o.l.v. Corrado Rovaris, de beroemdste aria’s die de afgelopen driehonderd jaar voor vrouwen in mannenrollen zijn gecomponeerd, de zogenaamde “broekenrollen”.
Anna Bonitatibus geboren in Potenza, in de Zuid-Italiaanse regio Basilicata, studeerde aan het Conservatorio Niccolò Paganini di Genova. Ze debuteerde in 1999 in de Scala. Bonitatibus zong reeds in veel bel canto-opera’s en maakte reeds verschillende opnamen, o.a. o.l.v. Alan Curtis, duetten van Alessandro Scarlatti met Patrizia Ciofi, een album met Haydn aria’s “L’infedeltà costante” en rollen in opera’s van Handel, Elisa in “Tolomeo”, en de castrato-rol van Ulysses in “Deidamia”. Als winnares van The International Opera Awards (2015), voor de dubbel cd “Semiramide – La Signora Regale” (deutsche harmonia mundi) (foto), en Best Female Voice Finalist IOA (2016), staat de Anti-Diva, zoals ze zichzelf graag omschrijft, bekend om de nobele passie waarmee ze zowel beroemde aria’s interpreteert, als om het onvermoeibaar engagement waarmee ze de verspreiding van een onbekend repertoire promoot.
Op haar palmares staan wel meer dan vijftig opera’s, van meesterwerken van Monteverdi tot Francesco Cavalli (Didone, Ercole amante, Calisto), Händels Agrippina, Deidamia, Giulio Cesare, Orlando, Tamerlano, Tolomeo, Il Trionfo del Tempo e del Disinganno, componisten uit de Napolitaanse school, (Pergolesi en Cimarosa), tot haar geliefde Rossini, (La Cenerentola, Il Barbiere di Siviglia, L’Italiana in Algeri, Le Comte Ory, Il Viaggio à Reims en Tancredi). Als de belichaming van Cherubino in “Le Nozze di Figaro”, is ze uitgegroeid tot één van de meest geprezen Mozart zangeressen.
De vijftien aria’s op haar nieuwe cd gaan van Händel en Vivaldi, Gluck en Mozart, de Italianen Rossini, Bellini en Donizetti, tot de Franse operacomponisten Meyerbeer, Offenbach en Massenet, de veristen Mascagni en Puccini, Ravel (“L’enfant et les sortilèges”) en Richard Strauss (“Der Rosenkavalier”). Haar programma wordt afgesloten met een nummer uit de film musical “Victor / Victoria” van Henri Mancini, naar het boek van Blake Edwards.
De “broekrol”, “airs de travestis en pantalon”, de vrouw in mannenkledij, is altijd al een populair fenomeen geweest, zowel in het gesproken theater als in het muziektheater. Het idee dat het alleen diende om de castraten te vervangen, waarvan de traditie eindigde in de eerste helft van de 19de eeuw omwille van humanitaire en esthetische redenen, is algemeen aanvaard, maar is in feite niet helemaal correct. Zelfs tijdens de hoogtijdagen van de castraten werden mannenrollen vaak uitgebeeld door vrouwen en travestieten, en in de opera’s werden die aria’s gezongen door beroemde zangeressen. Op haar cd zingt Anna Bonitatibus exclusief aria’s voor mannelijke personages, maar die oorspronkelijk voor vrouwen zijn gecomponeerd. Ze geeft dus een nieuw inzicht in de ‘broekrol’, en geeft ons een idee van hoe die fascinerende en verbazingwekkend gevarieerde aria’s uit drie eeuwen operageschiedenis, moeten hebben geklonken.
De aria’s voor vrouwen die zich kleedden en zongen als mannen, waren vaak gereserveerd voor lichte en slanke stemmen, in staat om de virtuositeit van de hoge tonen te zingen. Maar met deze cd huldigt de Italiaanse mezzosopraan Anna Bonitatibus, begeleid door het Radio Orkest van München o.l.v. de Italiaanse dirigent Corrado Rovaris, met de lyrische grootsheid van een goed geplaatste stem, behendig en hartstochtelijk gezongen, de krachtige stemmen die karakter hebben gegeven aan deze opvallende rollen. Heel bijzonder. Warm aanbevolen.
En Travesti Anna Bonitatibus Münchner Rundfunkorchester Corrado Rovaris cd BR Klassik 900318