Op de twee cd’s kan u genieten van een heel eigen kijk door Iván Fischer op Mendelssohn toneelmuziek bij ‘A Midsummer Night’s Dream’, en van de heel oorspronkelijke klank van de “Streicherakademie Bozen” o.l.v. Frieder Bernius in hun uitvoering van drie jeugd symfonieën van Mendelssohn.
“A Midsummer Night’s Dream”, beschrijft de avonturen van vier jonge geliefden, Lysander, Hermia, Demetrius en Helena, en een groep amateuracteurs (zes clowns), in een bos, verlicht door de maan. Het verhaal vertelt over de omgang van de vier geliefden met de acteurs, en over de vier feeën en Titania, de feeën koningin, die in het bos wonen. “Mendelssohn sprak de taal van de feeën en bij het componeren van muziek bij Shakespeare’s ‘A Midsummer Night’s Dream’, heeft hij ze veel aandacht geschonken”, stelt Fischer. Iván Fischer gelooft dat er overal feeën onder ons zijn die we kunnen horen en zien als we maar stil genoeg zijn en onze ogen voor hen openen. Dit wordt volmondig verklankt.
Ga weliswaar meteen naar de ‘Funeral March/Andante comodo’ (Track 8). U zal een unieke, nooit eerder gehoorde, jiddisch klinkende klarinet horen, vooruit lopend op de Treurmars uit Mahlers ‘Titan Symfonie’. De uitvoerders zijn het Budapest Festival Orchestra en de solisten zijn Barbara Kozelj (mezzo) en Anna Lucia Richter (sopraan). Op deze nieuwe cd staan ook drie heel mooie liederen van Fanny Mendelssohn. Het zijn pareltjes uit haar omvangrijk lied oeuvre van een talent dat het talent van haar jongere broer Felix complimenteerde. Op de cd staan naast ‘Overture & Incidental Music to A Midsummer night’s Dream’, op. 61 van Felix, ‘May Night’ op. 9 nr. 6, ‘Distance’ op. 9 nr. 2 en ‘Gondola Song’ op. 1 nr. 6 van Fanny Mendelssohn (1805-1847). Niet te missen!
Felix Mendelssohn (foto’s) componeerde tussen 1821 en 1823, toen hij tussen de 12 en 14 jaar oud was, twaalf opvallende symfonieën, enkel voor strijkers. Hoewel die jeugdige strijkers symfonieën niet echt behoren tot het beste dat hij heeft gecomponeerd, zou men toch kunnen stellen dat hij nooit echt veel beter is geworden als componist dan in zijn strijkers symfonieën. De moeiteloosheid en welsprekendheid van zijn techniek, de lichtheid en lyriek van zijn melodieën, de helderheid en schittering van zijn stemvoering, en bovenal de pure bruisende charme van de muziek, maakt dat, zou Mendelssohn nooit ouder geworden zijn dan 15, hij nog steeds een plaats zou hebben gekregen onder de grote componisten. Weet wel dat de jongen thuis beschikte over een eigen privé-orkest!
Al op de leeftijd van negen had Mendelssohn in het openbaar opgetreden als kamermusicus. Om zijn compositorische kennis te ontwikkelen, kreeg Felix vanaf het voorjaar van 1820 , in Berlijn les in contrapunt van Carl Friedrich Zelter. De twaalf strijkers symfonieën die Mendelssohn in de herfst van 1821 voltooide, waren het resultaat van deze lessen. Zelters leer was nl. gebaseerd op de kunst van Bach en zijn zonen. Vooral de gevoelige, emotioneel kleurrijke, ‘empfindsame’ stijl van Carl Philipp Emanuel Bach, maakte veel indruk op de nog heel jonge Felix. Hij componeerde zijn strijkers symfonieën dan ook naar het voorbeeld van de schitterende zes ‘Sinfonien für Streicher’ Wq 182 die Carl Philipp Emanuel Bach in 1773 in Hamburg componeerde.
Frieder Bernius koos voor de nrs 7, 9 ‘Schweizer Sinfonie’ en 12. De twaalfde strijkerssymfonie in sol klein bevatte muziek die reeds duidelijk verwees naar de unieke combinatie van precisie en emotionaliteit van de latere, ‘grote’ Mendelssohn. Wanneer Mendelssohn in 1824 zijn ‘officiële’, eerste symfonie componeerde, stond dit werk van de 15-jarige! nog steeds in de traditie van de twaalf strijkerssymfonieën. Mendelssohn nummerde de symfonie zelfs aanvankelijk 13, maar beoordeelde ze later als zijn eerste ‘volledig geldige’ symfonie, waarschijnlijk ook vanwege het gebruik dit keer van de volledige orkestbezetting met koperen en houten blaasinstrumenten, zoals die ontwikkeld was ten tijde van Beethoven, en niet langer voor uitsluitend strijkers, typisch voor de galante stijl van de 18de eeuw. Geniet van de gepaste, stilistisch verantwoorde Noord-Duitse stijl van Frieder Bernius en de Streicherakademie Bozen. Een unieke luisterervaring. Warm aanbevolen.
MENDELSSOHN: OVERTURE & INCIDENTAL MUSIC TO a MIDSUMMER NIGHT’S DREAM Barbara Kozelj Anna Lucia Richter Budapest Festival Orchestra Iván Fischer cd Channel Classics CCSSA 37418
Felix Mendelssohn Bartholdy String Symphonies No. 7, 9, 12 Streicherakademie Bozen Frieder Bernius cd Hänssler HC 17052