Deze twee kleurrijke cd’s tonen een geanimeerd en virtuoos panorama van het Hof van Esterházy en van de Franse 18de-eeuwse muziek in Parijs.
Na “La Reine” en “La Poule” zet het “Concert de la Loge”, het orkest met historische instrumenten o.l.v. violist Julien Chauvin, de opnamen van de complete Parijse symfonieën van Haydn verder met de opname van nummer 82 “De Beer”. Het is hier gekoppeld aan twee zeldzame werken, gecomponeerd door Franse tijdgenoten van Haydn, musici verbonden aan de Loge Olympique.
Op de cd staat naast Haydns Symfonie nr. 82 in do klein, Hob.I.82 ‘L’Ours’, de ‘Symphonie concertante mêlée d’airs patriotiques’ voor twee violen van de Franse violist, Jean-Baptiste Davaux (1742-1822) en de ‘Symphonie concertante’ in F nr.4 voor fluit, hobo, fagot en hoorn van de Franse fluitist, François Devienne (1759-1803).
Het “Concert de la Loge Olympique” was een concertbedrijf dat in de jaren 1780 door de fermier général Charles Marin de La Haye des Fosses en graaf Claude-François-Marie Rigoley, werd opgericht. De dirigent was Joseph Bologne de Saint-George. Het orkest werd beschouwd als één van de beste in Europa en gaf Joseph Haydn de opdracht voor de zogenaamde “Parijse symfonieën” (82 t.e.m. 87). Het bedrijf stopte alle activiteiten in 1789. De graaf van Ogny was tevens een uitstekende amateur en speelde cello in het orkest. Tot deze zes symfonieën, behoorden de Symfonieën nrs. 82 in do Groot, ‘L’Ours’ (1786), nº 83 in sol klein, ‘La Poule’ (1785) en 85 en si bémol majeur, ‘La Reine’ (1785-86).
De Symfonie nr. 82 werd voltooid in 1786. Het was de eerste van Haydns Parijse symfonieën, die hij componeerde in opdracht van graaf d’Ogny. De symfonie werd voor het eerst uitgevoerd in 1787 door het Concert de la Loge Olympique in Parijs o.l.v. Joseph Boulogne Chevalier de Saint-Georges.
Julien Chauvin is een Franse violist en dirigent, geboren in 1979 in Fontainebleau, gespecialiseerd in het uitvoeren van muziek op historische instrumenten met darmsnaren. Hij was samen met de klavecinist Jérémie Rhorer, medeoprichter van “Le Cercle de l’Harmonie” (2004-2014), het “Quatuor Cambini-Paris” (2007). Julien Chauvin voltooide zijn studie in Nederland aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Vera Beths en studeerde verder ook bij Wilbert Hazelzet, Jaap ter Linden en Anner Bylsma. In 2003 won hij de internationale wedstrijd voor Oude muziek in Brugge.
In 2015 besloot hij om het nieuw orkest “Le Concert de la Loge Olympique”, op te richten, gespecialiseerd in de interpretatie van het barok repertoire op periode instrumenten. Julien Chauvin heeft ook een viool solo carrière en is gastdirigent van de Esterházy Hofkapelle, het Regionaal Orkest Avignon Provence, de Folger Library in Washington, het Orkiestra Historyczna Katowice, het “Orchestre Français des Jeunes” en binnenkort van “Les Violons du Roy” en het “Kammerorchester Basel”. Warm aanbevolen.
Na het overlijden van Haydn in 1809 werden zijn Vioolconcerti eerder aanzien als studiemateriaal dan wel als geschikte concertstukken. Wellicht was dit ook te wijten aan de afwezigheid van een bepaalde extraverte uitstraling en virtuositeit. Nochtans was Haydn in zijn Vioolconcerti op zijn best, gekenmerkt door eenvoud, elegantie en een overvloed aan charme. De transparantie van deze werken en de uitdrukkelijke afwezigheid van de in een concerto voor de hand liggende virtuositeit, maken de uitdaging uit voor de solist.
In 1755 kreeg Haydn een vaste betrekking als kapelmeester aan het hof van graaf von Morzin in “Lukawetz” (vandaag het Tsjechische “Lukavec”). In 1761 werd het orkest opgeheven en kwam Haydn naar Eisenstadt, in het huidige Oostenrijkse Burgenland, in dienst van vorst Paul II Anton Esterházy. Die werd een jaar later door zijn broer Nicolaas I Jozef opgevolgd. Haydn zou tot 1790 aan het orkest in het Paleis Esterházy verbonden blijven. De Vioolconcerti werden gecomponeerd ten tijde van het bewind van vorst Nicolaas I Jozef Esterházy van Galántha (1714-1790), vermoedelijk voor de solo violist/concertmeester van het hof orkest van dat moment, Luigi Tomasini. Haydn componeerde in de typische, galante sfeer van de hoofse muziek van de 18e eeuw.
Nicolaas I Jozef begon in 1763 aan de verbouwing van het slot te Eszterháza (nu Fertöd) in klassieke stijl, met o.a. een concertzaal voor wel 400 personen. Het prachtig slot kreeg de bijnaam “Hongaars Versailles”. Nicolaas I Jozef stichtte ook de muziekschool in Eisenstadt en nam in 1766 als opvolger van Gregor Joseph Werner, Joseph Haydn in dienst als kapelmeester.
De Italiaanse violist en componist Luigi Tomasini (1741-1808) uit Pesaro, werd in 1757 door Paul II Anton, Prins Esterházy, aangenomen als dienaar. Hij kreeg een muzikale vorming en werd violist in het orkest van de prins aan zijn hof in Eisenstadt. Joseph Haydn werd in 1761 de dirigent van het orkest en Tomasini werd de concertmeester. Nikolaus overleed in 1790 en werd opgevolgd door zijn zoon, prins Anton, die minder geïnteresseerd was in muziek. Tomasini ontving een pensioen en nam de kans om op tournee te gaan. Toen Nikolaus II in 1794 zijn vader Anton opvolgde, herleefde het orkest. In 1802 kreeg Tomasini de leiding van de “Fürstlichen Kammermusik” van Nikolaus II. Tomasini trouwde met Josepha Vogl, en ze kregen twaalf kinderen. Vier van hen werden hofmusici in Esterházy. Op de harmonia mundi cd staan de Vioolconcerti nrs 1 & 4 en het Celloconcerto nr. 1. Haydn componeerde zijn Celloconcerto nr. 1 tussen 1761 en 1765 voor zijn vriend, Joseph Franz Weigl, die toen de belangrijkste cellist van het Esterházy-orkest was. Gedreven en doordacht gespeeld met grote technische beheersing en differentiatie in klankkleur en articulatie. Warm aanbevolen.
Haydn L’Ours Le Concert de la Loge Julien Chauvin cd Aparté AP186
Haydn Concerti per Esterházy Marco Ceccato & Amandine Beyer Gli Incogniti cd Harmonia Mundi HMM902314