Deze cd, “Anima sacra”, markeert een aantal primeurs. Het is het debuutalbum van de jonge, talentvolle contratenor Jakub Józef Orliński, geboren in Polen maar opgeleid aan de beroemde Juilliard School in New York. Het programma op de cd bevat o.a. naar men veronderstelt, wereldpremière opnames, van acht barok aria’s, met name van componisten van de Napolitaanse school, Fago, Sarro, Feo, Schiassi en Durante, met daarnaast, aria’s van Duitse tijdgenoten, Heinichen, Zelenka en Hasse.
“Barokstijl gaat over vrijheid en passie”, zegt Orliński. “Er zijn veel stijlregels om te volgen, maar er zijn ook zoveel keuzes te maken, te beginnen met versieringen die je op zoveel verschillende manieren kan doen. Met die ornamenten kun je je creativiteit tonen, maar je kan ook dieper ingaan op het stuk en je artistieke persoonlijkheid laten horen. Het kan allemaal worden gefilterd door je eigen levenservaringen, wat je keuzes zal inspireren.”
De in 1990 in Warschau geboren Orliński, die door de New York Times werd geprezen voor het combineren van ‘schoonheid van toon en een ongewone eenheid van kleur en glans’, komt uit een familie waarin, naar hij zegt, ‘bijna iedereen een schilder , architect, grafisch ontwerper of beeldhouwer is”. Hij begon te zingen in koren en werd een bijzondere fan van het Brits, mannelijk vocaal ensemble “The King’s Singers”, met belangrijke contratenoren. Voor hij zijn studie aan Juilliard voltooide, volgde hij een masterdiploma in Vocal Performance aan de Fryderyk Chopin University of Music in Warschau en werd hij lid van het jonge kunstenaarsprogramma van de Poolse Nationale Opera.
Tijdens het afronden van zijn masterdiploma bij Anna Radziejewska aan de Fryderyk Chopin University of Music in Warschau, nam hij deel aan het prestigieus jonge kunstenaarsprogramma Opera Academy in Teatr Wielki-Opera Narodowa, waar hij bij Eytan Pessen en Matthias Rexroth studeerde. Orlinski behaalde zijn Graduate Diploma aan The Juilliard School en studeerde bij Edith Wiens. Jakub Józef Orliński bouwde al snel een reputatie op als een zanger van opvallende vocale schoonheid en gedurfd podiumwerk. Hij werd zowel door critici als door het publiek op de meest lovende wijze begroet. Nu verscheen zijn langverwachte release van zijn debuut album, “Anima Sacra”, een recital met prachtige, 18de eeuwse, herontdekte, religieuze aria’s met het barok ensemble “Il Pomo d’oro”, o.l.v. de al even talentvolle Maxim Emelyanychev. De ster van Orliński steeg snel na belangrijke overwinningen aan beide kanten van de Atlantische Oceaan, waaronder de Metropolitan Opera National Council in 2016 en de Marcella Sembrich International Vocal Competition in 2015. In de zomer van 2017 kreeg hij internationale bekendheid toen zijn aangrijpend live uitvoering van Vivaldi’s “Vedrò con mio diletto”, door France Musique werd uitgezonden.
Het seizoen 2017-18 omvatte door de pers geprezen solorecitals in Wigmore Hall, Pierre Cardins Festival De Lacoste, het Festival de Musique Chambre de Saint-Paul de Vence en het Festival Nits de Clássica in Girona, Spanje. Hij maakte zijn rol debuut bij de Opera van Frankfurt in de titelrol in Händels “Rinaldo” en debuteerde op het Festival d’Aix-en-Provence als Orimeno in Cavalli’s “Erismena”, dat vervolgens werd opgevoerd tijdens een tournee in het Château de Versailles en tijdens het Festival de Saint-Denis.
Hij was te horen in een concerttournee van Händels “Rinaldo” met The English Concert o.l.v. Harry Bicket, debuteerde in Chicago’s Music of the Baroque in een programma met Vivaldi-fragmenten o.l.v. Jane Glover, en met Capella Cracoviensis voor uitvoeringen van Händels “Samson”. Orliński zong in Carnegie Hall, “Messiah” van Händel met zowel Musica Sacra als Oratorio Society of New York, en voerde het uit voor zijn debuut met de Houston Symphony en Portland Baroque Orchestra. Hij sloot zich aan bij het Karlsruhe Händel festival om Vivaldi’s “Nisi Dominus” en fragmenten van Händels Dixit Dominus te zingen. Tijdens zijn studentschap bij Juilliard speelde hij de rol van The Refugee in Jonathan Dove’s “Flight” en Ottone in Handels “Agrippina”, in combinatie met Carnegie Hall’s La Serenissima: Music and Arts From the Venetian Republic festival.
Orliński zegevierde in nog meerdere vocale competities. Zo behaalde hij in 2016 de eerste plaats op de Lyndon Woodside Oratorio-Solo Competition van de Oratorio Society of New York en de tweede prijs op de Internationale Stanisław Moniuszko Vocal Competition. Op de eerste en tweede jaarlijkse International Early Music Vocal Competitions in Polen, ontving hij respectievelijk de “Speciale Vermelding” en de “Speciale Prijs”. Hij won tevens de eerste prijs op de Zangwedstrijd van Rudolf Petrák in Slowakije, de derde plaats op de debuutwedstrijd in Igersheim in Duitsland, speciale vermelding op de achtste, jaarlijkse wedstrijd Mazovian Golden Voices in Polen, en derde plaats bij Le Grand Prix de l’Opera in Boekarest.
Op zijn ontzettend mooie cd staan Francesco Nicola Fago, (‘II Tarantino’): uit “Il Faraone sommerso”: “Alla gente a Dio diletta”, het zevendelige “Confitebor tibi Domine” en het vierdelige “Tam non splendet sol creatus” , Johann David Heinichen: het driedelige “Alma Redemptoris Mater”, S. 22, Domenico Terradellas: uit “Dixit Dominus”: “Donec ponam”, Domenico Sarro: uit “Messa a 5 voci”: “Laudamus te”, Francesco Feo: uit “Dies Irae”: “Juste Judex ultionis”, Jan Dismas Zelenka: uit “Gesù al Calvario”, ZWV 62 : “Smanie di dolci affetti … ” en “S’una sol lagrima”, Johann Adolf Hasse : uit “Sanctus Petrus et Sancta Maria Magdalena”: “Mea tormenta, properate!”, Gaetano Maria Schiassi:” uit Maria vergine al Calvario”: “L’agnelletta Timidetta” en Francesco Durante: uit zijn “Messa a 5 voci”: “Domine Fili Unigenite”. Het ensemble Il Pomo D’oro staat o.l.v. de jonge maar fel begeesterde Maxim Emelyanychev (°1988) (foto). Magistraal! Niet te missen!
Jakub Józef Orliński Anima Sacra Fago, Heinichen Terradellas Sarro Feo Zelenka Hasse Schiassi Durante Il Pomo D’oro Maxim Emelyanychev cd Erato 0190295633707