Vanuit het levend geheugen van eeuwen Europese cultuurgeschiedenis, vertellen Eric Min en Gerrit Valckenaers verhalen over componisten, schilders en schrijvers in Venetië, van Monteverdi tot Proust, van Stravinsky tot Brodsky.
Alle wegen leiden naar Venetië, de plek in het noorden van Italië waar alle bezoekers een stuk van hun hart achterlaten. Venetië is ook de zinkende stad, symbool voor een Europa dat in verwarring op zoek is naar zichzelf. Meer dan cijfers en begrotingen zijn het kunst en muziek die ons verbinden. Op weinig andere plaatsen ligt die gedeelde geschiedenis zo voor het grijpen. In dit boek ontmoet u schilders als Titiaan, Tintoretto, Canaletto en Paolo Veronese, maar ook de ontdekkingsreiziger Marco Polo, componisten als Claudio Monteverdi en Vivaldi, Giacomo Casanova, en de toneelschrijver en – regisseur Carlo Goldoni met zijn hervorming van de Commedia dell’arte. Goethe bezocht de stad, de dichter Robert Browning en de schrijver Henry James woonden er, Wagner is er overleden, en Rilke en Monet waren er verliefd op.
De auteurs hebben het o.a. in hun hoofdstuk, “De wereld een plein”, over San Marco als monument en theaterdecor, de gouden eeuw van Monteverdi en Cavalli, ze dolen door de frivole achttiende eeuw, in “Theatervolk, meisjesstemmen en een rosse priester” gaat het over Vivaldi, met als titel “Bonjour tristesse”, treden ze in het spoor van Byron, Wagner en Nietzsche, “de erotiek van de erosie” gaat over de kunstenaars omstreeks 1900, ze dwalen in het labyrint met Henri de Régnier, Walter Benjamin en Thomas Mann, en ze bespreken de futuristen in de stad, in het bijzonder, de Belgische kunstschilder en tekenaar, Jules Schmalzigaug, Hij maakte nl. in 1905 gedurende negen maanden, een rondreis door Italië en de sfeer en het licht van Venetië hadden een grote invloed op zijn werk. Met als titel “De duiven van Stravinsky”, gaat het ten slotte over Polignac en de pianobar van het hotel Bauer (foto). Een vlot en onderhoudend geschreven boek, vol waardevolle gegevens over het reilen en zeilen van de kunst in “La Serenissima”. Niet te missen. Zeker lezen!
De Belgische essayist en criticus, Eric Min (°1959) studeerde letteren en wijsbegeerte (VUB). Als biograaf, essayist en criticus bericht hij over schilderkunst, fotografie en literatuur. Hij werkte voor De Morgen, Staalkaart, Passage en rekto:verso. Hij publiceerde biografieën van Henri Evenepoel, James Ensor en Rik Wouters. De eeuw van Brussel. Biografie van een wereldstad (1850-1914) werd in 2014 genomineerd voor de AKO-literatuurprijs. Hij publiceerde ook in het Nieuw Wereldtijdschrift, De Nieuwe Maand, DW B, OKV en Zuurvrij. Als tekstschrijver leverde hij twee seizoenen bijdragen voor de radio-uitzending “Het Gelag” op Klara.
Gerrit Valckenaers (°1960) studeerde muziekwetenschappen (KU Leuven). Hij is muzikant, radiomaker en leraar muziekgeschiedenis. Voor Klara stelt hij programma’s samen als Valckenaers & Vanhoudt, Late Night Lab, On the Road en Mixtuur, goed voor een eclectische blik op alle hedendaagse muziekvormen. Hij componeert geregeld voor theater en dans (Het Nieuwstedelijk, Elvis Peeters, Pascale Platel, Random Scream, Fabuleus, The Colorist). Gerrit Valckenaers is ook leraar muziekgeschiedenis aan het Stedelijk Conservatorium van Hasselt en gastdocent aan de Artesis Hogeschool en het Lemmens instituut.
Gerrit Valckenaers Eric Min De klank van de stad Een cultuurgeschiedenis van Venetië 430 bladz. geïllustreerd uitg. Polis ISBN 978-94-6310-205-6