In 2006 werd de 400ste geboortedag van Rembrandt op grote schaal gevierd. Het was toen een gelegenheid om ook eens een kijkje te gaan nemen in het muzikaal leven rondom de beroemde schilder. Ter herdenking van de 350ste sterfdag van Rembrandt dit jaar, presenteert het kwaliteitslabel Brilliant Classics, nu de heruitgave van deze unieke dubbel cd met muziek uit Rembrandts tijd.
In de tijd van Rembrandt, de Gouden Eeuw van Nederland, bloeide het muzikaal leven vooral in de huiselijke kring. Het repertoire van deze opname biedt een levendig muzikaal beeld van de huizen van de begoede Nederlanders van toen, werken voor luit (zowel solo als in ensemble),Trio Sonates, klavecimbelwerken, vocale ensembles en blokfluitsolo’s, en religieuze (Psalmen) en wereldlijke muziek.
Hoewel hij kennelijk persoonlijk geen componisten kende, schetst de muziek een interessant en gevarieerd beeld. In die tijd was muziek nl. een belangrijk onderdeel van het bloeiend cultureel leven in Nederland. “Musica Amphion” o.l.v. Pieter-Jan Belder heeft een schitterende selectie samengesteld om het tijdperk van Rembrandt te illustreren om zo een breed, muzikaal beeld te schetsen. Pieter-Jan Belder en zijn ensemble hebben trouwens al verschillende zeer goed ontvangen opnames gemaakt voor Brilliant Classics, inclusief de complete Tafelmusik van Georg Philipp Telemann en het compleet oeuvre van Corelli.
Op de twee cd’s staan Liederen en dansen, fantasieën en sonates van tijdgenoten van de Nederlandse tekenaar en schilder. Rembrandts beroemdste, muzikale tijdgenoot was de organist en componist Sweelinck (foto), wiens toonzetting van Psalm 1 hier wordt gepresenteerd in een opname in consortstijl, samen met drie van zijn klavierwerken, gespeeld op klavecimbel en orgel. In de loop van de geschiedenis is trouwens gebleken dat Sweelinck van meer dan lokaal en tijdelijk belang was en dat geldt ook voor de blinde Jacob van Eijck.
De collectie belicht ook onbekende namen om de rijke muziekcultuur van de Lage Landen ten tijde van de schilder te illustreren. Er zijn bv. religieuze madrigalen in het Latijn voor solo stem met basso continuo uit “Parnassus Ecclesiasticus” van Herman Hollanders, stijlvolle pavanes van Cornelis Schuyt, een getranscribeerd “Salve Regina” voor orgel van Pieter Cornet, het lied “Doen Daphne d’Over schoone Maegt” uit “Der Fluytenlusthof” uit 1649, voor solo-blokfluit, van de luitist Jacob van Eyck, (gevolgd door anonieme variaties op klavecimbel), en solo-vocale motetten uit “Pathodia Sacra et Profana” van de dichter en diplomaat Constantijn Huygens, die Rembrandt persoonlijk kende.
De opnames werden o.l.v. Peter Arts, gemaakt in de Doopsgezinde Kerk in Deventer en in de Oude Kerk in Amsterdam, een kerk die een belangrijke rol speelde in het leven van Rembrandt. Rembrandt huwde in de Oude kerk en de kerk werd de rustplaats van zijn eerste vrouw, Saskia Uylenburgh, de moeder van Titus. De orgelwerken worden gespeeld op het transeptorgel van de kerk, dat onlangs is gerestaureerd tot de middentoonstemming waarvoor de componisten op dit album hun muziek oorspronkelijk hebben gecomponeerd.
De componisten zijn Sweelinck, Schuyt, Vallet, Schop, Ban, Barlasca, Merula, Cornet, Van Eyck, Huygens, Hollanders, Verrijt, Buns, Hacquart, Padbrué en Anthoni en Sybrandt van Noordt. Hun muziek wordt uitgevoerd door een toegewijde groep Nederlandse musici, allen gespecialiseerd in oude muziek, o.l.v. Pieter-Jan Belder, één van Nederlands veelzijdigste, productiefste en meest volleerde klavierspelers. De schitterende, vocale solisten zijn Caroline Stam (sopraan), Dorien Lievers (alt), Nico van der Meel (tenor) en Bas Ramselaar (bas).
Pieter-Jan Belder (°1966) (foto) studeerde blokfluit bij Ricardo Kanji aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en klavecimbel bij Bob van Asperen aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium. In 1990 behaalde hij voor beide instrumenten het diploma Uitvoerend Musicus. Daarop begon hij een indrukwekkende carrière als klavecinist, fortepianist en blokfluitspeler.
De muziek op deze dubbel cd biedt de gedroomde sonore achtergrond bij de warme tinten en toetsen van de rustieke, waardige en warme kabinet stijl van de werken van één van de grootste schilders aller tijden. De kwaliteit van de zangstemmen en van de instrumentalisten bezorgen de muziek een grote meerwaarde en zorgen voor de gepaste, intieme sfeer en intense, emotionele ervaring. De gezongen teksten zijn daarenboven ook alle opgenomen in het bijbehorend boekje, en in dit zelfde boekje schreef Johannes Boer, één van de gambisten van Musica Amphion, interessante achtergrond informatie. Dit is een prachtuitgave die u dit keer geenszins mag missen!
Music from the Golden Age of Rembrandt Musica Amphion Pieter-Jan Belder 2 cd Brilliant classics 95917