Ontdek een bijzondere Bach uitvoering en sublieme tangomuziek rond Horacio Salgán” (1916-2016) en Osvaldo Pugliese” (1905-1995), van Juli de Caro, Eduardo Arolas, Julio Carrasco, Jorge Caldara en Esteban Gilardi. De cd verschijnt op 31 mei.
“Waanzin en het hart gaan gelukkig heel goed samen. Het project van het uitvoeren van Bach-concerti met een kamerensemble van solo-strijkers zat al bijna een decennium in mijn hoofd”, vertelt Martin Klett, “en Bach vormt in zekere zin de kern van het programma op deze cd”, vervolgt hij. “Zijn muziek wordt vaak gecombineerd met andere werken: met nieuwe muziek of met romantische muziek. Piazzolla’s Four Seasons worden vaak gekoppeld aan die van Vivaldi. Het idee om barokmuziek te combineren met tango is dus niet nieuw. Maar dit specifiek repertoire is heel anders. “We hebben nl. mijn persoonlijke reis met de tango: mijn ensemble Cuarteto SolTango en mijn passie voor dans”, vervolgt hij. Wat is er uit dit alles voortgekomen?
Een nogal grootschalig project (voor kamermuziek), met muzikanten uit veel verschillende landen – en een intense week die ik waarschijnlijk nooit zal vergeten. Eerst en vooral staan ze uiteraard voor zichzelf. We spelen tango als tango, en Bach als Bach. De combinatie kwam voort uit mijn persoonlijke band met elk van hen. Bovendien loopt de Lamento als een rode draad door het hele programma. Ik hoor geweeklaag in elk van deze stijlen. De titel Lamento is geïnspireerd op het tango-lied “Mi lamento” en klaagzang speelt van nature een uitstekende rol in de muziek van Bach: niet altijd, maar toch heel vaak”.
Martin Klett leidt zijn ensemble van aan de piano zoals vroeger niet alleen Johann Sebastian Bach deed, maar ook de legendarische tangopianisten, Horacio Salgán en Osvaldo Pugliese. Martin Kletts diepe eerbied voor deze tegengestelde voorbeelden inspireerde hem om de muziek van beide genres te combineren op een unieke en hoogst persoonlijke cd. Gebaseerd op de tango “Mi Lamento”, draagt het de titel van de klaagzang, die als een rode draad door de klankwerelden van de ogenschijnlijk twee tegengestelde stijlen loopt. De opnameweek werd een intense, bedwelmende week van samen spelen en zich onderdompelen in twee muzikale uitersten. Zorgvuldig verzamelde de pianist zich rond een groep vriendelijke kamermuzikanten, die thuis zijn in het klassieke terrein, maar die zich ook weten te bewegen tussen de twee veeleisende genres.
Bachs Concerti voor piano en strijkers wordt door Martin Klett geïnterpreteerd met een solistisch samengesteld strijkersensemble, waarmee hij zich duidelijk engageert voor de geest van kamermuziek. Boeiende speelsheid en sonische transparantie worden daardoor vrijgegeven en overgebracht met muzikaal ideaal van oude muziek op moderne instrumenten. Zijn team van kamermuzikanten/solisten bracht Martin Klett samen rond de leden van zijn Cuarteto SolTango. Naast de violist Thomas Reif (concertmeester van het BR symfonieorkest) en cellist, Karel Bredenhorst, vormen de violist Jonian Ilias Kadesha (Trio Gaspard), de violiste Nora Romanoff-Schwarzberg ( Progetto Martha Argerich) en bassist Lars Olaf Schaper (SWR Symphony Orchestra), de strijkers voor de Bachconcerti.
De Argentijnse tangomuzikant, componist en orkestleider, Osvaldo Pedro Pugliese (1905-1995), de componist van het fel en meeslepend hier opgenomen “Recuerdo”, ontwikkelde melancholische arrangementen, die de ritmes van de salontango behielden. Hij componeerde zijn tango’s meer in concertstijl en langzamerhand werden ze steeds meer in concertzalen uitgevoerd. Pugliese kan dan ook worden beschouwd als de wegbereider van Ástor Piazzolla. Door zijn tango’s in de concertzalen te spelen, werd de kloof tussen het conservatief gehoor van de Argentijnen en Piazzolla’s nuevo tango overbrugd.
De andere Argentijnse tangomuzikant Horacio Adolfo Salgán (1916-2016), geboren in Buenos Aires, begon op zesjarige leeftijd piano te studeren en werd op 20-jarige leeftijd ontdekt door orkestleider Roberto Firpo, die Salgán inhuurde voor zijn orkest. Eind 1942 maakte hij zijn eerste opname en in 1944 stelde hij zijn eigen orkest samen, dat tot 1947 duurde. Salgán wijdde zich daarna aan componeren en lesgeven en keerde in 1950 terug met een nieuw orkest. In 1960 werd het “Quinteto Real” gevormd, met Salgán aan de piano, Enrique Mario Francini op viool en Pedro Laurenz op bandoneón. Het doel van de groep was om instrumentale tango’s te creëren die waren ontworpen om te luisteren in plaats van om op te dansen.
Voor de uitvoering van de muziek van Salgán en Pugliese vormden zich rond de Noorse Andreas Rokseth, (de bandoneonist van Cuarteto SolTango), nog twee andere bandoneonsolisten, Christian Gerber uit Duitsland en Ville Hiltula uit Finland (“Sexteto Canyengue”). Het ensemble van Martin Klett wordt dus uitgebreid tot een echt Orquesta Típica en herbeleeft zo doende de dramatische, duistere klankwereld van Osvaldo Pugliese en de virtuoze, speelse stijl van Horacio Salgán, twee muzikale pijlers van het Gouden tijdperk van de concertante verfijning van de tango. Ondersteund door de samenwerkingspartners Deutschlandfunk Kultur en Avi Music werd de cd in de Berlijnse Jezus Christuskerk opgenomen, een ideale ruimte met een fenomenale akoestiek.
Martin Klett werd geboren in 1987 en begon met pianolessen op zesjarige leeftijd. Hij werd bijzonder beïnvloed en geïnspireerd door Prof. Konrad Elser, die hem begeleidde aan het conservatorium van Lübeck. Verdere voogdij door Elisabeth Leonskaja, Leon Fleisher, Pascal Devoyon, Gerhard Schulz en Walter Levin heeft zijn artistieke ontwikkeling afgerond. Bekroond met een indrukwekkend scala aan prijzen en onderscheidingen, kreeg Klett een fellowship van de Duitse Nationale Muziek Competitie die hem een versterkte erkenning als solist verleende. Hij is een gedreven pedagoog en doceert piano aan het conservatorium van Leipzig. Afgezien van zijn activiteiten als klassiek artiest, is Klett een fervent arrangeur en heeft hij een grote interesse in de Argentijnse tango. In 2008 richtte hij “Cuarteto SolTango” op, die Tango Argentino uitvoert in de geest van kamermuziek, en waarmee hij de uitdaging van het spelen van het repertoire van klassieke concertseries op internationaal gerenommeerde podia en op gevestigde festivals, in combinatie met Deutschlandfunk en de Beierse omroep, aangaat.
Op de cd staan 12 composities: twee Concerti voor klavier/piano en orkest (in re klein BWV 1052 en in fa klein BWV 1056) van Johann Sebastian Bach, “Five Tangos in the style of Horacio Salgán” (1916-2016) (“Recuerdo” (Osvaldo Pugliese), “Tierra Querida” (Julio de Caro), “Boedo” (Julio de Caro), “A Fuego Lento” en “El Marne” (Eduardo Arolas)), en “Five Tangos in the style of Osvaldo Pugliese” (1905-1995) (“Mi Lamento” (Julio Carrasco), “De Floreo” (Julio Carrasco), “Patético” (Jorge Caldara), “A Roberto Peppe” (Esteban Gilardi) en “La Rayuela” (Julio de Caro)).
Julio de Caro (1899-1980) was een Argentijnse componist die zijn eigen Tango Orkest (Orquesta Typica) leidde. De Argentijnen Eduardo Arolas (1892-1924) en Esteban Gilardi (1921-1973) en de Uruguayaan Jorge Caldara (1924-1967), waren bandoneonspelers, bandleiders en componisten. Julio Carrasco (1924-1967) was een Uruguayaanse violist en componist. Heeft u verdere interesse in uitvoerders en componisten van tangomuziek, bezoek dan http://www.todotango.com. Een indrukwekkende site, een sublieme cd!
Lamento Bach Salgán Pugliese Martin Klett & Ensemble cd Avi AVI 8553471