De tien pianosonates zijn prominent aanwezig in het oeuvre van Bomtempo. Ze tonen een breed scala aan invloeden van Haydn, Mozart en Beethoven, maar bevatten veel originele kenmerken, niet in het minst gevaarlijke toonladder passages en dramatisch spel van gekruiste handen. Vol lyriek, contrapunt en uitzonderlijke virtuositeit bereikten deze pianistieke technieken hun hoogtepunt in de monumentale Pianosonate, op. 20, “Grande Sonate Pour le Forte Piano Composée et Dediée à Madame de Genlie par J. D. Bomtempo” uit 1806, één van zijn meest veeleisende pianocomposities.
De Portugese pianist en componist, João Domingos Bomtempo (1775-1842) uit Lissabon, was van 1820 tot 1828 directeur van de Filharmonische Vereniging in Lissabon en stichtte er in 1835 het Conservatorium. In 1819 ging zijn Requiem op.23, ter nagedachtenis aan Luis de Camões, voor soli, koor en orkest, in première tijdens een benefietconcert in Parijs. Een paar maanden later volgde een andere uitvoering in Londen. Bomtempo woonde acht jaar in Frankrijk en drie jaar in Engeland.
Bomtempo was de zoon van een Italiaanse musicus in het Portugese hoforkest en studeerde aan het muziekseminarie van het Seminário da Patriarcal en het Real Irmandade (Broederschap) de Santa Cecília in Lissabon. Op zijn 14de werd hij lid van het Orquestra da Real Câmara In tegenstelling tot de meeste van zijn tijdgenoten, was Bomtempo niet geïnteresseerd in opera. In 1801 reisde hij in plaats van naar Italië, naar Parijs, waar hij een carrière als virtuoze pianist begon. Hij verhuisde in 1810 naar Londen en maakte kennis met liberale kringen in die stad.
In 1822 keerde hij terug naar Lissabon en stichtte daar een Vereniging de “Sociedade Philarmónica”, om openbare concerten van hedendaagse muziek te promoten. Nadat de Portugese burgeroorlog (18281834) tussen liberalen en absolutisten van Dom Miguel (1802–1866), tot een liberale overwinning had geleid, werd Bomtempo de muziekleraar van de jonge prinses, de latere koningin Maria II van Portugal (1819–1853), en de eerste directeur van het nationaal conservatorium, in 1835 opgericht ter vervanging van het oude seminarie afgeschaft door het nieuw liberaal regime.
Bomtempo schreef het pedagogisch werk, “Elementos de Música e Método de Tocar Forte Piano”, op. 19 en componeerde o.a. vijf Pianoconcerti, tien sonates, variaties en fantasieën voor piano. Zijn twee symfonieën waren de eerste gecomponeerd door een Portugese componist. Hij componeerde drie Requiems, maar zijn meesterwerk, was zijn Requiem ter nagedachtenis aan de Portugese dichter, Luís Vaz de Camões (1524-1580), de auteur van het berijmde heldenepos, “De Lusiaden” (“Os Lusíadas”).
De Portugese top pianiste, Luísa Tender (°1977) uit Porto, speelt regelmatig als soliste en kamermusicus, en haar repertoire varieert van barok tot hedendaags. Ze studeerde piano aan het conservatorium Escola Superior de Música in haar geboortestad bij Anne Mennet, Helena Costa en Pedro Burmester. In 1997 werd ze leerling van Vitalij Margulis in Los Angeles, tot ze in 2000 toegelaten werd aan de Royal College of Music in Londen.
Daar studeerde ze bij Irina Zaritskaya en behaalde ze in 2002 haar Master of Music. Later, behaalde haar Diplôme Supérieur d’Exécution aan de École Normale de Musique in Parijs, bij Marian Rybicki. Haar eerste release, Bach en Forward, opgenomen in de RCM studio’s, werd in 2009 door het tijdschrift “Classical Music” beoordeeld als een topuitgave. De tweede opname van Tender, Página Esquecida, werd internationaal geprezen en kreeg lovende kritieken in o.a. Fanfare magazine, Strings magazine, en das Orchester.
“Ik ben erg gepassioneerd door de geschiedenis van de vroege negentiende eeuw in Portugal. Dit was de tijd toen Portugal werd binnengevallen door de legers van Napoleon, toen de koning en zijn hof naar Brazilië vluchtten, een lange tijd van oorlog. Het was ook het moment waarop de in Lissabon geboren João Domingos Bomtempo de meeste van zijn pianowerken componeerde. De pianosonates van Bomtempo zijn een schat aan verscheidenheid. Ik hou van de naam van de componist. Letterlijk vertaald betekent ze “goed weer”, zeer gewaardeerd door degenen die ons, mijn en Bomtempo’s geboorteland, bezoeken.” (Luísa Tender). Bravo! Warm aanbevolen.
BOMTEMPO COMPLETE PIANO SONATAS Luísa Tender 2 cd Grand Piano GP801-02