De grootschalige en meesterlijke Pianosonate van Vincent d’Indy (1851-1931) uit 1907, was hét meesterwerk onder de niet-programmatische instrumentale werken die hij componeerde in het eerste decennium van de 20ste eeuw. Poëtische sferen en landschappen worden opgeroepen in de “Tableaux de voyage” uit 1889, geïnspireerd door zijn wandelingen in Duitsland en Tirol.
De Sonate, vergelijkbaar met deze van Paul Dukas uit 1900,was opmerkelijk voor de nieuwe toepassing van variaties in de openingsbeweging, gecombineerd met experimenten van expressieve kracht. Poëtische sferen en landschappen worden opgeroepen in de “Tableaux de voyage” uit 1889, geïnspireerd door zijn wandelingen in Duitsland en Tirol tijdens zijn bezoek aan Bayreuth en opgedragen aan Paul Poujaud, aan wie ook Chausson, Roussel en Alberich Magnard werk hebben opgedragen. Uit deze 13 stukken, koos Armengaud er zeven, nr. Préambule, nr. 3. Pâturage: paysage et clochettes de troupeau, nr. 4. Lac Vert: le lac de Fernsee dans le Tyrol, nr. 5. Le Glas: enterrement dans un village tyrolien, nr. 11. Beuron: abbaye fortifiée des Bénédictins de Haute-Bavière (foto), nr. 12. La Pluie en nr. 13. Rêve.
“De Sonate van d’Indy vertegenwoordigt voor mij een zeer origineel onderdeel van de Franse muzikale geest, zowel aristocratisch als innovatief tegelijk. Geïnspireerd door Wagner, synthetiseert de Sonata van d’Indy verschillende muzikale trends van die tijd, maar volgt zijn persoonlijke weg met een grote verbeeldingskracht van vormen en contrapunt, die een transcendentale virtuositeit bezit. Vincent d’Indy is echt een van de grootste componisten van zijn tijd met een hoge artistieke inspiratie. Ik houd van het spelen en opnemen van deze Franse muziek, muziek tussen een nostalgie naar een verdwijnende wereld en tegelijk een drang naar innovatie, verantwoordelijk voor de overgang van het tijdperk van het klassieke-romantisme naar een muzikale moderne taal”. (Jean-Pierre Armengaud).
De pianist en musicoloog, Jean-Pierre Armengaud (°1943) uit Clermont-Ferrand, studeerde piano bij Yves Nat, Jacques Février en Stanislav Neuhaus. Hij heeft vanwege de omvang van zijn repertoire (van Bach tot Boulez), de meer dan 40 landen waar hij werd uitgenodigd, en het belang van zijn vele opnames, waaronder vijf zeer gewaardeerde edities van het volledig werk van Franse (Satie, Debussy, Poulenc en Roussel) en Russische componisten, al decennia lang, een internationale, bijzonder rijke carrière als pianist en auteur van publicaties over o.a. Satie (ed. Fayard), Jean Dubuffet, Henri Dutilleux en Edison Denisov.
D’INDY SONATA • TABLEAUX DE VOYAGE Jean-Pierre Armengaud cd Grand Piano GP756