Op 6 februari 2020 geeft de Belgische pianist Julien Libeer zijn debuut in de serie Meesterpianisten in de Kleine Zaal van het Concertgebouw Amsterdam. Hij zal dan o.a. de partita nr. 2 van Johann Sebastian Bach én Bartóks Im Freien (“Out of Doors”) uitvoeren. Deze werken staan nu op Libeers Bach-Bartók cd, die voorafgaand aan zijn optreden in Amsterdam, uitgebracht wordt.
Julien Libeer (°1984) (foto) begon piano te spelen op vijfjarige leeftijd en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel (Daniel Blumenthal), Parijs (Jean Fassina), en de Muziekkapel Koningin Elisabeth (Abdel Rahman El Bacha, Artemis Quartet). In 2012 ontmoette hij Maria Joao Pires (foto), die hem onder haar vleugels nam en met wie hij van 2013 tot 2017, regelmatig het podium deelde. Niet minder vormend waren master classes bij onder meer Dmitri Bashkirov en Jura Margulis.
Julien Libeer is een regelmatige gast in het Paleis voor Schone Kunsten (Brussel), het Théâtre de la Ville en de Salle Cortot in Parijs, het Barbican Centre in Londen, en het Concertgebouw Amsterdam. Hij speelde in de Münchner Philharmonie en het Salzburgse Mozarteum, en toerde uitgebreid door Spanje (Auditorio Nacional, Palau de la Música Catalana) Japan (Kioi Hall, Sumida Tryphony Hall, Harmony Hall), de Verenigde Staten (Miami International Piano Festival) en het Midden-Oosten (Abu Dhabi Festival, Beirut Chants). Sinds 2017 is Libeer artist in residence in Flagey. In het Concertgebouw (Brugge) is hij gastheer van “Salon Libeer”, een reeks thematische concerten.
Als solist speelde hij in het gezelschap van onder meer de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, het Brussels Philharmonic, het Nationaal Orkest van België, deFilharmonie, Sinfonia Varsovia, het New Japan Philharmonic, onder leiding van Trevor Pinnock, Augustin Dumay, Hervé Niquet, Michel Tabachnik, Serge Pehlevanian, Joshua Weilerstein, Enrique Mazzola, Christopher Warren-Green. Als veelgevraagd kamermuzikant werkt Libeer regelmatig samen met Augustin Dumay, Camille Thomas, Frank Braley, Maria João Pires, Rosanne Philippens en anderen. Met violist Lorenzo Gatto brengt hij sinds 2016 de integrale Beethoven sonates voor viool en piano.
In 2015 verscheen Libeers eerste soloplaat,”Lignes Claires” (EPR), met werk van Maurice Ravel en Dinu Lipatti. Deze werd unaniem geloofd door de vakpers (5 Diapason, Klara-award beste plaat van het jaar). Bij Alpha verscheen in 2016 het eerste volume van de integrale Beethoven sonates voor viool en piano met Lorenzo Gatto. Onder de vele prijzen die deze cd in de wacht sleepte bevonden zich de Diapason d’Or van het Jaar en een Choc Classica in Frankrijk. In 2018 verscheen het tweede deel van deze integrale, in afwachting van de volledige box ter gelegenheid van het Beethovenjaar 2020.
Ook de cd ‘Réminiscences’ (met celliste Camille Thomas) (foto) werd sterk geapprecieerd : France Musique verkoos ze tot een van de tien beste klassieke opnames van 2016, enkele maanden later werd in Duitsland ook een Echo Award toegekend. In 2018 verscheen bij EPR het Concertino in klassieke stijl van Dinu Lipatti en het laatste pianoconcerto van W.A. Mozart.
Naast hun levenslange interesse in alle soorten klavierinstrumenten (orgel, klavecimbel en klavichord in het geval van Bach, moderne piano als percussie-instrument in het geval van Bartók), verbindt Libeer de andere overeenkomsten van deze twee reuzen van de klassieke muziek, inspiratie uit dansen en lineaire harmonie, die op het eerste gezicht polaire tegenpolen waren. De juxtapositie van de twee componisten is niet de minste aantrekkingskracht van deze cd, die ook het eerste project van Julien Libeer voor harmonia mundi markeert. Deze vurige pleitbezorger van een duidelijke en directe benadering combineert scherp intuïtie met een gevoel van formele strengheid om vier meesterlijke voorbeelden te brengen van het ‘suite’-genre dat hen in een dialoog door de eeuwen heen onderscheidde.
Op de cd staan de Franse Suite nr. 5 in G, BWV816 en de Partita nr. 2 in do klein, BWV826 van Bach, en “Out of Doors”, Sz. 81, BB89 uit 1926 en de Pianosuite, BB 70, Sz. 62, op. 14 van Béla Bartók. Alle werken worden op zijn Bach/Bartok cd uitgevoerd op een Steinway en Julien Libeer zal zowel in binnen- als buitenland op verschillende podia Bach en Bartok vertolken.
Tijdens zijn periode in Weimar verkende Bach de suite als vorm in zes Franse suites en in de grote suites met de titel Partita’s en een Ouverture. De verkenning van Bach van de structurele en expressieve mogelijkheden van de suite als vorm, was zeer uitgebreid. De suites bleken opmerkelijk veelzijdige muzikale creaties te zijn die een breed scala aan stemmingen en stijlen omvatten in allemandes, courantes, bourrée’s en gigues, tot de quasi-improviserende préludes en de beschouwende intensiteit van de langzame en statige sarabande.
Johann Sebastian Bach componeerde zijn partita’s in ‘forma bipartita’, ofwel ‘tweedelige vorm’ (A-A’ of A-B), overeenkomstig met het model van de Franse suite van Louis Couperin en Johann Jakob Froberger. De gebruikelijke, ‘klassieke’ indeling van de klaviersuite bestond uit gestileerde dansen, volgens het patroon allemande-courante-sarabande-gigue, met mogelijke invoeging na de sarabande van bv. een air of een menuet. Bachs zogenaamde Franse en Engelse suites volgden dit patroon ook min of meer. Toen Bach in 1726 de eerste partita onder deze titel uitbracht, was hij nog maar net benoemd tot cantor in Leipzig als opvolger van Johann Kuhnau (foto).
“In Open Lucht” (Szabadban) is een verzameling van vijf stukken voor solo-piano, gecomponeerd in 1926 (Sz. 81, BB 89). In open lucht (Engels: Out of Doors, Duits Im Freien, Frans: En Plein Air) is één van de weinige composities van Bartók met een programmatische titel. De compositie bestaat uit vijf bewegingen, Met Trommels en Fluiten – pesante, Barcarolla – andante, Musettes – moderato, Muziek van de Nacht – lento – (un poco) pìu andante, en De Achtervolging – presto. Schitterend gespeeld !
BACH BARTÓK Julien Libeer cd harmonia mundi HMM902651