“Goyescas” uit 1911 van de Spaanse pianist en componist Enrique Granados (1867-1916), vertellen een gepassioneerd verhaal over liefde en dood. Het werd door Granados op een sublieme manier op muziek gezet. De prachtige Goyescas belichamen pure poëzie op piano. Geen enkele andere componist heeft liefde in al zijn gedaanten, met zo veel virtuositeit en lyriek, in noten weten te vatten als Granados.
Granados componeerde zijn pianosuite, “Goyescas”, op. 11, ondertiteld “Los majos enamorados” in 1911. Deze bijzondere suite wordt terecht beschouwd als de kroon op het werk van Granados en is geïnspireerd door schilderijen van Francisco de Goya (foto), hoewel de pianostukken niet strikt geassocieerd zijn met bepaalde schilderijen. De suite maakt deel uit van het standaard romantische pianorepertoire. De pianoschriftuur van Goyescas is zeer versierd en uiterst moeilijk te beheersen, en vereist zowel subtiele behendigheid als grote kracht.Dit is hier meer dan het geval!
Sommigen van hen hebben een sterk improviserend gevoel, het duidelijkste voorbeeld hiervan is het vijfde stuk, genaamd “El amor y la muerte”. Het vierde stuk “Quejas, ó la maja y el ruiseñor”, het bekendste stuk uit de suite, lijkt op een nocturne, maar heeft een ingewikkelde figuratie, binnenstemmen en, aan het einde, glinsterende, vogelachtige trillers en zilveren arpeggio’s. De Mexicaanse songwriter Consuelo Velázquez (foto) baseerde in 1940 haar nummer “Bésame Mucho” op deze melodie.
De pianosuite bestaat uit twee boeken. Het werk aan Goyescas begon in 1909 en op 31 augustus 1910 kon de componist schrijven dat hij ‘grote vlucht van verbeelding en moeilijkheid’ had gecomponeerd. Granados gaf zelf de première van Boek I in het Palau de la Música Catalana in Barcelona op 11 maart 1911. Hij voltooide Boek II in december 1911 en speelde deze in première in de Salle Pleyel in Parijs op 2 april 1914. “El pelele”, ondertiteld “Escena goyesca”, wordt meestal geprogrammeerd als onderdeel van de Goyescas-suite. In 1915 componeerde Granados een magnifieke, gelijknamige eenakter (foto) op een Spaans libretto van Fernando Periquet y Zuaznaba, met melodieën uit de pianosuite. Deze werd voor het eerst opgevoerd in 1916.
De pianosuite bestaat uit :
Los requiebros
Coloquio en la reja
El fandango de candil (Fandango)
Quejas, o La Maja y el ruiseñor
El Amor y la muerte (Balada)
Epilogo: Serenata del espectro
El pelele: Escena Goyesca
Jean-Philippe Collard (° 1948) staat bekend om zijn interpretaties van de werken van Gabriel Fauré en Camille Saint-Saëns. Collard werd geboren in Mareuil-sur-Ay, Marne, in een muzikale familie en begon piano te spelen op vijfjarige leeftijd. In 1960 reisde hij naar Berlijn nadat hij was uitgezonden door de “Jeunesses musicales de France” om deel te nemen aan de Internationale Competitie voor jonge pianisten. Op zijn 16de! won hij de eerste prijs aan het conservatorium van Parijs, werd winnaar van verschillende prijzen, de Gabriel Fauré Prijs, Marguerite Long-Jacques Thibaud-competitie, Albert Roussel en de Cziffra Internationale wedstrijd. In 1973 speelde hij zijn recitaldebuut in Parijs in het Théâtre des Champs-Élysées. Critici in Parijs waren erg enthousiast. “Hij heeft de juiste kwaliteiten die hem een muzikant van de hoogste orde maken; zijn techniek, zijn gevoeligheid zijn als de bloem van virtuositeit” (Le Figaro, februari 1973). Hij wordt beschouwd als een van de grootste exponenten van de Franse school.
Een productieve opnamekunstenaar met meer dan dertig titels op zijn naam, omvat Collards discografie, Rachmaninovs “Etudes-Tableaux” en de Hongaarse Dansen van Brahms met Michel Beroff, beide in hun respectieve jaren uitgeroepen tot Stereo Review’s Record of the Year; de Ravel-concerti met Lorin Maazel en het Orchestre National de France, aangehaald door Gramophone magazine als Best Concerto Recording, en het Chausson Concert, op. 21 met Augustin Dumay en het Muir String Quartet die de Grand Prix du Disque won. Hij heeft de vijf pianoconcerti van Saint-Saëns opgenomen met André Previn en het Royal Philharmonic Orchestra, en de eerste opnames van de arrangementen van Mozart op Franse melodieën met de bariton, José van Dam. Andere opnames omvatten een cd met Chopins Ballades en zijn derde sonate, en een Liszt recital cd inclusief de Sonate. Hij is de artistiek directeur van de Flâneries musicales de Reims en werd in januari 2003 benoemd tot Chevalier van het Legioen van Eer.
Granados Goyescas Jean-Philippe Collard cd La Dolce Volta LDV73