De uitvoeringen van muziek aan het hof van de Medici in Firenze, waren in heel Europa beroemd. De muzikale intermezzo’s waren reeds echte dramatische meesterwerken die muziek en poëzie op wonderbaarlijke wijze combineerden. Ze vormden het kader voor de geboorte van de Italiaanse Opera. Raphaël Pichon nodigt u uit om deze Italiaanse pracht te ontdekken met de meest weelderige muziekstukken van rond de eeuwwisseling, zowel met echte operascènes als met gigantische dubbelkorige muziek voor wel dertig stemmen, en gefilmd in de mooiste galerij ter wereld, de Spiegelzaal van het kasteel van Versailles!
In 1607 werd Monteverdi’s “Orfeo”, een baanbrekend werk in het genre van de lyrische kunst, gecreëerd voor de opening van het Carnaval in Mantua. Maar, in welke context kon zo’n meesterwerk vol schoonheid, diepe uitdrukking en perfecte architectuur, worden geboren. Het is precies deze vraag die aan de oorsprong lag van dit prestigieus project, om de verbazingwekkende, dramatisch muzikale producties te ontdekken die aan “Orfeo” voorafgingen, in het bijzonder deze die werden uitgevoerd aan het hof van de Medici in Firenze. En dit binnen de historische context, die de periode van 1589 tot 1611 omvat, vanaf de intermezzo’s van La Pellegrina, tot de opvoering in Firenze van “Dafne” van Marco da Gagliano. U ontdekt werk van Fantini, Malvezzi, Caccini, Monteverdi, da Gagliano, Marenzio, Orologio, Allegri, Peri, Giramo, Buonamente en Cavalieri.
De vier intermezzo’s, met suggestieve titels als de extravagantie van de liefde, de fabel van Apollo, de tranen van Orpheus en het bal van de geliefden, zijn mythologische toespelingen op de emoties en passies van de liefde. Een opeenvolging van fragmenten uit werken, waarin alleen zang of instrumenten (bv. van Malvezzi) tussenkomen, verdeelt het geheel in 34 nummers, met een diversiteit aan schoonheid. De teksten staan niet in het bijbehorend boekje, maar worden aangeboden door middel van ondertiteling in drie talen. De titel van de dvd, “Stravaganza d’amore”, staat niet in de lijst met vermelde nummers, maar komt uit Monteverdi’s “Lamento della Ninfa” en bevindt zich aan het einde van het eerste intermezzo.
Uitvoerders zijn Léa Desandre (foto) en Eva Zaïcik, sopraan, Lucile Richardot, alt, Davy Cornillot, Emiliano Gonzalez Toro en Zachary Wilder, tenor, Nicolas Brooymans, bas, en het Chœur en Orchestre Pygmalion, o.l.v. Raphaël Pichon (foto’s)
De stemmen zijn onberispelijk. Alle lof voor de zeven vocale solisten, in de eerste plaats voor de sopranen Léa Desandre (o.a. een magnifieke solo in het derde intermezzo), en Eva Zaïcik, tweede winnares van de Koningin Elisabethwedstrijd in 2018. Het Pygmalion-koor laat met zijn dertig leden, zijn samenhang, fijne muzikaliteit en enthousiasme horen, en dezelfde kwaliteiten hoort u door het Pygmalion Orkest o.l.v. Raphaël Pichon, die alles met precisie, strengheid en vaardigheid leidt. Subliem!
-Premier intermède : L’extravagance de l’Amour
Girolamo Fantini :
La Renuccini (Toccata)
Cristoforo Malvezzi :
O fortunato giorno à 12
Giulio Caccini :
Ineffabile ardore à 6
O che felice giorno à voix seule
Ineffabile ardore à 6
Claudio Monteverdi :
Lamento della Ninfa
Non havea Febo ancora
Hor ch’el ciel e la terra
Tirsi a Ciori
Balliamo ch’el gregge
-Second intermède : La Fable d’Apollon
Première scène : La descente d’Apollon
Cristoforo Malvezzi :
Dal vago e bel sereno à 6
O qual risplende à 6
Deuxième scène : Apollon et le Serpent
Marco da Gagliano :
“Ohimè che vegg’io” a 5 (extrait de Dafne)
Luca Marenzio :
Qui di carne si sfama à 12
Alessandro Orologio :
Apollo affronta il serpente – Intrada XXIV à 6
Luca Marenzio :
O mille volte à 8
Troisième scène : Les Amours d’Apollon et Daphné
Marco da Gagliano :
“Piangete, O Ninfe” (extrait de Dafne)
Cristoforo Malvezzi :
Sinfonia à 6
Claudio Monteverdi :
Ahi troppo é duro – Ballo
-Troisième intermède : Les larmes d’Orphée
Prologue
Claudio Monteverdi :
La lettera amorosa
Première scène : Les Noces
Lorenzo Allegri :
Gagliarda à 6 – La Noce d’Amour
Jacopo Peri / Giulio Caccini :
“Al ballo, al canto” à 5 (extrait d’Euridice)
Seconde scène : la Mort d’Euridyce
Jacopo Peri :
“Lassa, che di spavento” (extrait d’Euridice)
Claudio Monteverdi :
Il Ritorno d’Ulisse in Patria
Giove amoroso
Jacopo Peri :
“Non piango e non sospiro” (extrait d’Euridice)
“Cruda morte / Sospirate aure celesti” (extrait d’Euridice)
Troisième scène : l’Enfer
Lorenzo Allegri :
Sinfonia à 6 – Spirto del Ciel
Giulio Caccini :
“Funeste plagge” (extrait d’Euridice)
Luca Marenzio :
Udite lagrimosi spirti d’Averno
Giulio Caccini :
“Trionfi oggi pietà” (extrait d’Euridice)
“Si trionfaro in guerra” (extrait d’Euridice)
Quatrième scène : l’Apothéose d’Orphée
Jacopo Peri :
“Gioite al canto moi / Modi or soavi” (extrait d’Euridice)
Pietro Antonio Giramo :
Festa Riso
-Quatrième intermède : Le Bal des Amants
Giovanni Battista Buonamente :
Ballo del Granduca à 7
Cristoforo Malvezzi :
Dolcissime sirene à 6
A voi reali amanti à 15
Coppia gentil à 6
Emilio de Cavalieri :
O che Nuovo miracolo à 5/à 3
Stravaganza d’Amore La naissance de l’opéra chez les Médicis The Birth of Opera at the Medici Court Raphaël Pichon Pygmalion Léa Desandre Eva Zaïcik Lucile Richardot Emiliano Gonzalez Toro Live Galeries des Glaces Château de Versailles dvd Château de Versailles Spectacles CVS019
https://www.stretto.be/2017/06/12/de-geboorte-van-de-opera-aan-het-hof-van-de-medici/