De verwijzing “Per la Sig.ra Geltruda” op het manuscript van Vivaldi’s motet “Clarae stellae, scintillate” wekte al lang de nieuwsgierigheid van onderzoekers. Na lang onderzoek onthulde Michael Talbot wie deze “Signora Geltruda” was. Geltruda della Violetta was een meisje uit het Venetiaans weeshuis “della Pietà”, waaraan Vivaldi verbonden was.
“Deze meisjes worden opgeleid ten koste van de staat om zich in muziek te onderscheiden. Ze zingen als engelen en spelen viool, fluit, klavecimbel, orgel, hobo, cello en bas, kortom, geen enkel instrument kan hen afschrikken, hoe groot het ook mag zijn.” Dat schreef de Franse humanist en historicus Charles de Brosses in 1739 over de meisjes die hun muzikale opleiding bij Vivaldi genoten in de Venetiaanse weeshuizen die hij bezocht. In één van die instellingen, het “Ospedale della Pietà”, werkte Antonio Vivaldi van 1703 tot 1740 met tussenpauzen, als ‘maestro di violino’ en ‘maestro di concerti’. Eén van zijn taken was concerti te bezorgen aan de meisjes en composities te leveren voor alle soorten instrumenten’.
Geltruda had waarschijnlijk een uitzonderlijk mooie stem die snel de aandacht trok van belangrijke persoonlijkheden. Vivaldi’s motet opgedragen aan Geltruda werd gecomponeerd in opdracht van de markies Guido Bentivoglio van Ferrara, die zangers tot zijn hofhouding telde. De ongebruikelijke stem van Geltruda werd omschreven als bijzonder delicaat en was waarschijnlijk vooral effectief in expressieve muziek dan wel in virtuoze stukken. Deze schrijfstijl is ook terug te vinden in andere stukken van Vivaldi, hoogstwaarschijnlijk ook gecomponeerd voor Geltruda. De ervaren alt Alessandra Visentin is actief in veel van de grote operahuizen van Europa en presenteert hier op haar eerste solo-cd een bijzonder programma op het gebied van repertoire en interpretatie.
Op de cd staan Clarae stellae, scintillate, RV625, ‘Sonata à 4 al Santo Sepolcro’, RV130, Introduzione al miserere, RV 638 ‘Filiae maestae Jerusalem’, Sinfonia “al Santo Sepolcro” RV169, Introduzione al miserere Non in pratis aut in hortis RV641 en Vivaldi’s Stabat Mater, RV621. Niet te missen!
Alessandra Visentin werd geboren in Venetië en studeerde aan het Giuseppe Verdi Conservatorium en de Civica Scuola di Musica Claudio Abbado (Cathy Berberian studeerde daar ook), in Milaan, evenals aan het A. Pedrollo Conservatorium in Vicenza. Ze studeerde bij de alt Bernadette Manca di Nissa, Sara Mingardo, Bob Kettelson en Regina Resnik en maakte haar debuut in het Teatro alla Scala in Milaan in Puccini’s “La Fanciulla del West” onder leiding van Riccardo Chailly, in een regie van Robert Carsen, dat opgenomen werd door Decca Classics. In de afgelopen seizoenen zong ze met veel bijval Händels “Giulio Cesare” in de Opéra Royal de Versailles en in de Opéra de Reims o.l.v. Jean Claude Malgoire, Beethovens Negende Symfonie op het Festival Anima Mundi en op het Umbrië Muziekfestival onder leiding van Zubin Mehta, en in Paisiello’s Missa Defunctorum op het Salzburgs Festival, het Ravenna Festival en Maggio Musicale Fiorentino o.l.v. Riccardo Muti.
Op het Umbrië Muziekfestival trad ze op in Dvoraks Stabat Mater en zong in hetzelfde seizoen in de kameropera, “Il Sequestro” van A. Garcia Demestres en in Manon Lescaut (een muzikant) in het “Teatro Luciano Pavarotti” in Modena. Alessandra Visentin maakte haar debuut in het Performing Arts Center in Seoul met Vivaldi’s “Juditha Triumphans”. In het Teatro del Maggio Musicale Fiorentino en het Teatro alla Scala zong ze in “Albert Herring” van Benjamin Britten.
De Italiaanse klavecinist en fortepiano speler, Luca Oberti (°1982) uit Bergamo, studeerde aan het Conservatorio di Musica “G.Verdi” in Milaan en studeerde bij Emilia Fadini, Christophe Rousset en Pierre Hantaï. Hij heeft prestigieuze prijzen gewonnen zoals het Diploma di Merito van de Chigiana Academie in Siena en de Premio Nazionale delle Arti van het Italiaans ministerie van cultuur. In 2014 richtte hij in Milaan het Xarabande-ensemble op. Dit ensemble is gespecialiseerd in het Italiaans barokrepertoire en het klassiek kamerrepertoire, waarbij vooral de dramatische en theatrale kenmerken worden benadrukt.
Antonio Vivaldi “Per la Sig.ra Geltruda” Motets & Stabat mater Alessandra Visentin Ensemble Locatelli Luca Oberti cd Pan Classics PC 10414