Om de 250ste verjaardag van de geboorte van Ludwig van Beethoven te vieren, gaf het label Alpha een opvallende Beethoven Rediscovered-box met 17 cd’s uit. Daarin kan u Beethovens symfonieën, ouvertures, concerti, sonates en variaties, op historische instrumenten en pianoforte herontdekken. Niet uitstellen!De box biedt de gelegenheid om een groot deel van Beethovens oeuvre te herontdekken dankzij originele interpretatiebenaderingen, met name door uitvoeringen op pianoforte door Alexei Lubimov, Olga Pashchenko, Arthur Schoonderwoerd en Yury Martynov, die de beroemde symfonieën ten gehore brengt, getranscribeerd door Franz Liszt tussen 1837 en 1865. Deze trend naar organologische reconstructie rechtvaardigt ook de aanwezigheid in deze box van al zijn symfonieën en ouvertures, uitgevoerd door Jos Van Immerseel en Anima Eterna op historische instrumenten. Een goede manier om zo dicht mogelijk bij de klank te komen uit Beethovens tijd.
De uitvoerders zijn Anima Eterna Brugge (symfonieën en ouvertures), Yury Martynov (transcripties van Liszt), Arthur Schoonderwoerd en Ensemble Cristofori (Pianoconcerti), Alexei Lubimov (Pianosonaten), Olga Pasjtsjenko (Pianosonates en Variaties). De vocale solisten in Beethovens negende symfonie zijn Anna-Kriistina Kaappola, sopraan, Marianne Beate Kielland, alt, Markus Schäfer, tenor, en Thomas Bauer, bas. Concertmeesters van Anima Eterna zijn Midori Seiler en Brian Dean.
De Nederlandse pianoforte speler, pianist, klavecinist en klavichord speler, Arthur Schoonderwoerd (°1966) studeerde o.a. piano aan Conservatorium van Utrecht en musicologie aan de Universiteit van Utrecht. In 1992 ging hij bij Jos Van Immerseel pianoforte studeren. In 1995 won hij de derde prijs op de internationale pianoforte wedstrijd Musica Antiqua in Brugge. Met zijn eigen ensemble Cristofori, opgericht in 1995, verkent hij sindsdien op historische wijze het 18de -eeuws repertoire voor klavier en orkest. Sinds 2004 doceert hij pianoforte en kamermuziek aan het Conservatorium van Barcelona. Schoonderwoerd speelt de concerti van Beethoven op een pianoforte van Johann Fritz (Wenen, 1807-1810) en een facsimile van een pianoforte van Anton Walter uit 1800.
Yury Martynov is een Russische pianist die met dezelfde vaardigheid ook klavecimbel, pianoforte, clavichord en orgel speelt. Martynov is afgestudeerd aan de Central School of Music en het Tchaikovsky Conservatorium in Moskou. Hij studeerde er piano, orgel en muziektheorie, en zijn belangrijkste leraar was Mikhail Voskresensky (°1935). Martynov trad in 1994 toe tot de faculteit van het Tsjaikovski Conservatorium, en hij doceerde ook aan het Claude Debussy Conservatorium in Parijs en de Jean Wiener Muziekschool in Bobigny. Hij was medeoprichter van de afdeling oude muziek aan het Tsjaikovski Conservatorium en heeft muziek uit de Renaissance, Barok en het vroeg-klassiek tijdperk geïntroduceerd bij het Russisch publiek.
Martynov heeft solorecitals en kamerconcerten gespeeld in Rusland, Europa, de Verenigde Staten en Japan, en was gastartiest op vele festivals en zomerprogramma’s. Hij heeft opnames gemaakt voor Alpha, Zig Zag Territoires, Caro Mitis en VMS Records. Hij speelt de transcripties van Liszt van Beethovens symfonieën op een Erard piano uit 1837 en een Blüthner piano uit ca. 1867. Heel oorspronkelijk en heel bijzonder.
Alexei Lubimov (°1944) studeerde aan het Conservatorium van Moskou bij Heinrich Neuhaus en Lew Naumov. Hij werd laureaat in verschillende wedstrijden en bouwde een opvallende concertpraktijk op. Zo gaf hij vanaf 1968 de eerste uitvoeringen in Sovjet-Rusland van werk van Arnold Schönberg en andere eigentijdse Westerse componisten onder wie John Cage, Terry Riley, Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez and György Ligeti. Dit werd door de Sovjet autoriteiten sterk bekritiseerd, met als gevolg dat hij vele jaren de Sovjet-Unie niet mocht verlaten. Hij concentreerde zich toen op het werken met ‘tijd eigen’ instrumenten voor oudere muziek. Lubimov speelde dan ook een vooraanstaande rol in het ontwikkelen van de authentieke uitvoeringspraktijk. Hij stichtte in 1976 het Moskou Barokkwartet en de Moskou Kameracademie (met Tatiana Grindenko). Hij stichtte ook het Muziekfestival “Alternativa” voor avant-garde muziek. Alexei Lubimov was jurylid voor de internationale klavecimbel- en pianoforte wedstrijd in Brugge, in het kader van het Festival Musica Antiqua in de jaren 2004, 2007 en 2010, en doceerde aan het Mozarteum in Salzburg. Hij speelt op cd 16, drie Pianosonaten van Beethoven, nr. 14 “Mondschein”, nr. 21, “Waldstein” en nr. 17, “Der Sturm”.
Olga Pasjtsjenko (°1986) studeerde piano aan het Tchaikovsky Conservatorium in Moskou bij Alexei Lubimov, klavecimbel en pianoforte bij Olga Martynova, en orgel bij Alexei Sjmitov. In 2010 begon ze aan doctoraatsstudies onder de leiding van Alexei Lubimov en in 2011 volgde ze masteropleidingen pianoforte en klavecimbel aan het Conservatorium van Amsterdam bij Richard Egarr. Ze volgde daarnaast meester cursussen bij Bart van Oort, Bob van Asperen, Trevor Pinnock, Malcolm Bison, Davitt Moroney, Andreas Staier, Christine Schornsheim, Ludger Lohmann, Christopher Stembridge, e.a. en treedt op als klaveciniste, pianiste, organiste en pianoforte speelster in Moskou en andere Russische steden, Wit-Rusland, Italië, Oostenrijk, België, Frankrijk en Duitsland. In maart 2017 is Olga Pashchenko benoemd tot docent fortepiano aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij bespeelt een pianoforte van Christopher Clarke, naar een pianoforte van Johann Fritz (Wenen, 1800).
Beethoven Rediscovered diverse uitvoerders 17 cd Alpha 598