Al meer dan 30 jaar biedt “La Simphonie du Marais” concerten en spektakels met symfonische muziek, balletten, kamermuziek en opera’s. Als een ensemble met nationale en internationale bekendheid, onderscheidt het zich van het barokke landschap van vandaag door zijn originaliteit, toegankelijkheid en het contact met het publiek. Deze nieuwe uitgave is daarvan een schitterend voorbeeld.
Deze opname in het kader van “Musiques à la Chabotterie” (foto), is nl. de eerste, geheel gewijd aan de flageolet. Deze kleine “flûte à sifflet” met 4 vingergaten aan de voorzijde en 2 aan de achterzijde, met zijn mooie, hoge, fijne en doordringende klank, familie van de blokfluit, beleefde zijn bloeitijd in de 19de eeuw, maar raakte na het begin van de 20ste eeuw in de vergetelheid. Hugo Reyne, dé virtuoos op dit instrument, die het 40 jaar geleden herontdekte, nodigt u met deze bijzondere uitgave, (2 cd’s en een dvd!), uit, om mee te bladeren doorheen zijn rijk repertoire. En dit vanaf eind 17de eeuw. Beroemde namen als Händel of Berlioz illustreren deze chronologische reis die vooral een gelegenheid biedt om te genieten van deze onbekende maar opwindende muziek.
De telkens door Hugo Reyne aangekondigde concerti, kwartetten, variaties, guitige walsen, olijke polka’s en “airs pour les oiseaux”, van o.a. Eugène Roy (1790-1827), Edme Collinet (1765-1841), Nicolas Pfeilsticker (c a. 1780-ca.1820), Narcisse Bousquet (ca. 1800-1869) en Jean Carnaud (1781-1861), maar ook van o.a. John Banister (1630-1679), Eugène Damaré (1840-1919), Jacques Martin Hotteterre le Romain (ca.1674-1761), Thomas Greeting (ca. 1640-1682), Mr. Hills (rond 1700) en Michel Yost (1754-1786), klinken betoverend. Ze dragen titels als “Fleurs et papillons”, “Le dépit de la bergère”, “Le rossignol charme toujours…”, “The Cuckoo & the Nightingale”, en “Flourish & air for the Linnet” en “Flourish & air for the Woodlark” (uit “The Bird Fancyer’s Delight”) van Mr. Hills, gepubliceerd in 1717, in 1970 op fonoplaat uitgebracht door de Oostenrijkse componist, klavecinist, blokfluitspeler, musicoloog en dirigent, René Clemencic (°1928), één van de pioniers van de herontdekking van de oude muziek en de authentieke uitvoeringspraktijk, bekend van het Clemencic Consort.Hugo Reyne bespeelt daarenboven 13 verschillende flageoletten, die hij op de bijbehorende dvd voorstelt, Flageolet à bec Noë frères (Paris, begin 19de eeuw), Flageolet d’oiseau Denis Buffet (Parijs, begin 19de eeuw), Flageolet à bec Philippe Bolton (Villes-sur-Auzon, 2019, naar een anonieme uit de 18de eeuw), Flageolet d’oiseau Winnen (Parijs, einde 18de eeuw), Flageolet à bec Debats (Mirande, einde 18de eeuw), Flageolet d’oiseau Noblet jeune père et fils (Parijs, begin 19de eeuw), Flageolet à bec Simiot-Tabard (Lyon, ca. 1815), Flageolet Castlas (Turijn, einde 18de eeuw), Flageolet Denis Noblet ainé (Parijs, ca. 1840), Flageolet Collinet (Parijs, ca. 1820), Flageolet Tabard (Lyon, ca. 1820), Flageolet Gyssens & E. Cantais (Parijs, ca. 1850) en een Flageolet Buffet-Crampon (Parijs, ca. 1900). Ze staan alle mooi afgebeeld en genummerd in het bijbehorend boekje.
Op de 2de cd wordt Hugo Reyne o.a. begeleid door Natalia Valentin op pianoforte, en komen er voor de uitvoering van de 19de-eeuwse muziek van Jullien, Bousquet en Damaré, heel wat koperblazers en slagwerk bij, zoals men ze in de belle époque aantrof in de kiosken op pleinen van veel Franse steden en Belgische steden.
“La Simphonie du Marais” is een ensemble, opgericht in 1987 door Hugo Reyne (°1961). Gevestigd sinds 2004, in de Logis de la Chabotterie in Saint-Sulpice-le-Verdon in de Vendée, speelde het aanvankelijk uitsluitend vocale en instrumentale barokmuziek (o.a. Rameau, Lully, Charpentier, Rebel, Delalande en Hotteterre). Hugo Reyne richtte La Simphonie du Marais op in 1987. Door zijn eigen ensemble te creëren, wilde en wil Hugo Reyne zijn ontdekkingen, zijn vreugde en emoties, en zijn vele hoogst originele, muzikale projecten, delen met een breed publiek.
Als vurige verdediger van het Frans muzikaal erfgoed van Lully tot Rameau, koos hij voor de naam van zijn ensemble, voor de combinatie van het woord “Simphonie”, in de 17de – en 18de eeuw, synoniem voor een instrumentaal ensemble, en “Le Marais” (foto), één van de mooiste wijken in Parijs, een prachtige architecturale en decoratieve vertegenwoordiger van de Franse barok. Een voorbestemde naam, aangezien La Simphonie du Marais nu gevestigd is in de Vendée, een gebied dat wordt begrensd door de Bretonse en Poitevin moerassen, “marais” in het Frans.
Hugo Reyne (foto) biedt met La Simphonie du Marais, programma’s aan met concerten van en spektakels rond symfonische muziek, balletten, komedie-balletten en opera’s, en kan maximaal 50 musici samenbrengen, vocale solisten, koor en orkest. Hij is ook gepassioneerd door kamermuziek, het concertrepertoire voor fluit, en door openluchtmuziek voor hobo’s (musique de plein air en bande de hautbois). De specificiteit van La Simphonie du Marais is te vinden in de grote diversiteit van de aangeboden programma’s. Hugo Reyne nodigt het publiek uit voor concerten in een onverwachte sfeer waar muziek, poëzie, theater, dans en zelfs gastronomie elkaar raken. Hij plaatst de werken in hun context en voedt ze met anekdotes, en creëert zo aantrekkelijke, dynamische concerten voor iedereen.
La Simphonie du Marais o.l.v. Hugo Reyne is al meer dan 30 jaar aanwezig op de nationale en internationale podia Het treedt op in de grootste zalen van Frankrijk, La Cité de la Musique, l’Opéra Royal de Versailles, l’Opéra Comique, maar ook in het Konzerthaus in Wenen, in de Concert Hall in Stockholm, in de Capella in Sint-Petersburg, en op diverse, gerenommeerde festivals, als Sablé, Pontoise, Maguelone, La Folle Journée, La Chaise-Dieu, Milano-Torino, het Bach festival in Lausanne, Utrecht, en het Cervantino Festival in Mexico.
De leden/uitvoerders zijn Hugo Reyne, fluit en directie, Stéphanie Paulet en Joël Cartier, viool, Céline Lamarre, altviool, Damien Ventula en François Gallon, cello, Yannick Varlet, klavecimbel, Natalia Valentin, pianoforte, Amélie Pialoux, cornet à piston en Rémi Cassaigne, theorbe. De cd’s werden opgenomen in de kerk Sainte-Madeleine en in de Salle Aquarelle (foto) in l’Herbergement in de Vendée/Pays de de la Loire. Voor de opname, montage en mixage, tekenden Céline Grangey en Virginie Lefebvre van de prestigieuze opnamestudio, “Tirsis”.
Les Amours d’un Rossignol – Musique pour le flageolet français La Simphonie du Marais Hugo Reyne 2 cd + dvd Hugo Vox 002