De Franse componist Benoît Menut (°1977), neemt op zijn cd “Les Îles”, de luisteraar mee voor een tocht over de Ierse Zee tot aan het Caribisch gebied. Hij brengt met zijn werken een ode aan de oceaan en de natuur, daarbij geïnspireerd door gedichten van Dominique Lambert en Aimé Césaire en sculpturen van Nicolas (Nito) Dariel (°1940).
Benoît Menut (foto) werd geboren in Brest, in 1977, in een familie van musici. Hij was leerling van Pierick Houdy en vervolgens van Olivier Greif. Na zijn studie aan het Conservatoire national de Région (CNR) en het Conservatoire national supérieur de musique in Parijs, vestigde hij zich geleidelijk aan als een van de meest getalenteerde componisten van zijn generatie. Zijn werken zijn op tal van festivals uitgevoerd: in de Philharmonie de Paris, in la Chaise-Dieu, in Flâneries Musicales Reims, in Rennes (Couvent des Jacobins), in het Musée d’Orsay, in de Cité de la Musique. Zijn trio voor piano, viool en cello ‘In Memoriam Olivier Greif’ is een eerbetoon aan de man die een van zijn meesters was. Hij componeerde ‘Le Baiser de Marbre’ op teksten van Christian Bobin, auteur met wie hij tot op heden een intense samenwerking voortzet met het schrijven van ‘Christ aux Coquelicots’ voor vocaal ensemble met 12 zangers (2020-2021).In oktober 2007 ging hij in residentie in de abdij van La Prée en in mei 2008 werd hij laureaat van Natexis Banque Populaire (compositiesectie). Hij ontving de Francis en Mica Salabert Prijs in 2014 en de Sacem Grote Prijs 2016 voor symfonische muziek (jonge componist). Het wordt regelmatig gespeeld door gerenommeerde vocale ensembles zoals Musicatreize, de Masters of Radio-France en Notre-Dame de Paris, Les Cris de Paris, Les Discours … evenals door vele internationale solisten: David Kadouch, Ophélie Gaillard, Jean Ferrandis, Patrick Langot, Stéphanie Moraly, Christophe Beau, Romain David, Aline Piboule, Dominique De Williencourt, Philippe Muller, Lise Berthaud, Clément Saunier, Maya Villanueva, Françoise Kubler, Tana Quartets, Stanislas, Ensemble Calioppée, het Hélios Ensemble, het Karénine Trio, het Syntonia Ensemble … Op orkestraal gebied schrijft hij onder meer voor het l’Orchestre de Paris, orkest van Caen, van Pays de Savoie, CRR de Paris en voor het orkest van ‘Île-de-France National in de Philharmonie de Paris. Sinds 2013 is hij als componist verbonden aan het Orchestre Symphonique de Bretagne.
Zijn eerste opera ‘Fando et Lis’, naar het gelijknamig toneelstuk van Fernando Arrabal, ging in mei 2018 in première in de Opéra de Saint-Étienne. In 2019 won hij de prix Nouveau Talent de la SACD en de prix Charles Oulmont. Zijn tweede opera ‘Stella et le maître des souhaits’ wordt in 2021 gecreëerd door de koren van de Philharmonie de Paris en het Orchestre de Paris.
In “Les Îles” ontvouwt de oceaan zich als een lofzang op de natuur. Het is een uitnodiging voor een reis vol contrasten en zonder precedent, geleid door de gecombineerde kunstzinnigheid van het Ensemble Syntonia en twee van zijn favoriete partners. Menut componeerde “Les Îles” nl. voor sopraan, viool, piano en cello. Onder de 13 bewegingen ontdekt u bv. Canto per Matteo, voor viool, Caraïbes, voor twee celli, Iroise, deux traversées voor cello, Quanta, 16 mélodies voor het volledig ensemble op teksten van Dominique Lambert, L’Oiseau Didariel, Étude-Statue No. 5 voor piano solo, Paroles d’Îles, voor sopraan en piano en Qui donc, qui donc… voor sopraan (prenant des castagnettes) en cello, beide op teksten van Aimé Césaire. Uitvoerders zijn de sopraan Maya Villanueva, de celliste Emmanuelle Bertrand en Ensemble Syntonia (Stéphanie Moraly, viool; Patick Langot, cello; Romain David, piano). De teksten kan u volgen in het bijbehorend boekje. Een ontdekking.
Benoît Menut “LES ÎLES” Emmanuelle Bertrand Maya Villanuevacd Ensemble Syntonia cd harmonia mundi HMM902667