In tegenstelling tot vandaag was noch Handel noch Vivaldi de beroemdste en meest uitgevoerde operacomponist in de eerste decennia van de 18de eeuw, maar eerder Leonardo Vinci (ca. 1696-1730). Opgeleid in Napels, was hij daar succesvol vanaf 1719, aanvankelijk met verschillende opera buffa’s voor hij zich in 1722 met succes wendde tot de meer prestigieuze opera seria.Als één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Napolitaanse School drukte Vinci (foto) zijn stempel op de Italiaanse en algauw ook op de Europese operascene. Zelfs Händel in Londen kon niet om zijn muziek heen. Om aan de smaak van het publiek te voldoen, plaatste hij verschillende pasticcio’s met aria’s op het repertoire van zijn helaas falend operagezelschap. In 1730 overleed Vinci plotseling na koliekpijnen, en al snel ging het gerucht dat hij het slachtoffer was geweest van vergiftiging. Vinci’s vroege dood beëindigde abrupt zijn invloed op de verdere geschiedenis van de opera, wat betekende dat zijn briljante stukken met nochtans zeer virtuoze hoogtepunten, vergeten werden door de prima donna’s en de castrati van die tijd. Pas in de 20ste eeuw begon de welverdiende wedergeboorte van zijn muziek op het podium en op opnames.
Sigismund II August (1520-1572) (foto), uit het Huis Jagiello, was van 1548 tot 1572 koning van Polen en grootvorst van Litouwen. Hij liet een rijkelijke kunstverzameling na, waaronder honderden wandtapijten, die nog steeds te zien zijn in de Wawelburcht in Krakau. Sigismund had er niet minder dan 156 besteld bij de Brusselse wevers. Verschillende reeksen kunnen worden toegeschreven aan Michiel Coxcie. Vinci’s opera seria over hem, “Gismondo, Re di Polonia”, voor het eerst uitgevoerd in 1727 in het Teatro delle Dame in Rome, is zo’n onterecht vergeten meesterwerk van de componist, hier gepresenteerd door Panassus art productions.
Het nieuw label heeft zich nl. ten doel gesteld om zeldzame en onbekende, historische opera’s opnieuw uit te voeren en ze op cd bekend te maken bij een breed publiek. Vinci’s opera heeft reeds in 2018 in Wenen, Moskou en Warschau al sensationele triomfen gevierd voor een in vervoering gebracht publiek. Geen wonder, want op de cd-opname staat een selecte groep zangers rond het hoofdpersonage, gezongen door de contratenor, Max Emanuel Cencic (foto). Zij worden begeleid door het uitstekend ensemble, Orkiestra Historyczna, onder leiding van Martyna Pastuszka. Een ontdekking!
De personages zijn Max Emanuel Cenčić (contratenor, Gismondo), Yuriy Mynenko (contratenor, Otone), Sophie Junker (sopraan, Cunegonda), Aleksandra Kubas-Kruk (sopraan, Primislao), Jake Arditti (contratenor, Ernesto), Dilyara Idrisova (sopraan, Giuditta) en Nicholas Tamagna (contratenor, Ermano).
Vinci Gismondo, re di Polonia 3 cd Parnassus Arts 912010487001