De in Massachusetts geboren zangeres, Frieda Lipschitz (1920-2006) van Russisch-Joodse afkomst, was één van de meest getalenteerde popvocalisten van het begin en midden van de jaren ‘50. Haar sterke, precieze stem en haar jazz-getinte aanpak, gevormd en aangescherpt door jarenlange ervaring in de bigbands van Frankie Trumbauer, Artie Shaw en Tommy Dorsey, bereidde haar als “Georgia Gibbs”, goed voor op een geweldige solocarrière met een reeks hits en een eigen radioshow. “The Kiss Of Fire”, is Retrospective’s selectie van 29 nummers uit haar topjaren. Toen haar vader overleed toen ze 6 maanden oud was, bracht ze zeven opvolgende jaren door in een plaatselijk Joods weeshuis. Gezegend met een natuurlijk talent voor zang deed ze op 13-jarige leeftijd auditie voor een baan bij het Plymouth, één van de betere vaudevilletheaters in Boston. Ze werd aangenomen en vertrok naar Boston naar de Raymor Ballroom. Ze vervoegde in 1936 op 17-jarige leeftijd, het Hudson-DeLange orkest, en toerde ze 10 maanden lang met hen als Fedda Gibson. Ze vond werk bij radioshows en tijdens de late jaren ‘30 en de vroege jaren ’40, was ze freelance-zangeres bij de bands van Tommy Dorsey, Hal Kemp, Artie Shaw en Frankie Trumbauer. Deze laatste beïnvloedde als saxofonist, de Cool Jazz uit de jaren ‘50 en ‘60 van Lester Young, Benny Carter en Art Pepper.
Georgia Gibbs werd samen met o.a. Pegge Lee, voor het eerst geïntroduceerd in de jaren ’40 als ‘Her Nibs, Miss Gibbs’ in het toen heel populair Radio programma, “The Jimmy Durante Show”, van Jimmy Durante (1893-1980). Van 1943 tot 1947 begon ze als “Georgia Gibbs” ook op te treden in het radioprogramma “Camel Caravan”, gepresenteerd door Jimmy Durante en Garry Moore en tijdens deze periode ging ze als zangeres ook op tournee met Danny Kaye en Sid Caesar, deze laatste beroemd door de T.V. programma’s van de jaren ’50, “Caesar’s Hour” en “Your Show of Shows”.
Georgia Gibbs behoorde tot de generatie van o.a. Connie Francis, Judy Garland, Rosemary Clooney, Doris Day, Dinah Shore en Patti Page. Beschikkend over een veelzijdige stem, had ze een lange lijst van goed ontvangen opnamen, van lichte songs tot rock-‘n-roll, van jazz, swing en ballads tot chachacha. De meest succesvolle song “Kiss of Fire” (1952), die ze zong tijdens de Milton Berle Show, bereikte de toppositie in de popcharts en werd aangepast als de Argentijnse tango “El Choclo”, die ook gebracht werd door o.a. Billy Eckstine, Louis Armstrong, Connie Francis en Nat King Cole.
Gibbs stem was sensueel en pulserend, met een zweem vibrato en zeer geschikt voor romantische balladen en lichte songs als “My Melancholy Baby”, “I’ll Be Seeing You”, “Autumn Leaves” en” You Keep Coming Back Like a Song”. Niettemin kon ze evengoed opwindend uithalen met jazznummers als “Red Hot Mama” en “A-Razz-A-Ma-Tazz”, swingen met wijsjes als “Ol Man Mose”, “Shoo Shoo Baby”, en rocken met “I Want You to Be My Baby”. Op haar album “Swingin’ With Her Nibs” (1956) demonstreerde ze ook haar opvallend, natuurlijk talent voor improvisatie. In 1957 tekende Gibbs bij RCA Victor en ging verder met optreden in vele tv-shows, waaronder The Ed Sullivan Show. Verder presenteerde ze haar eigen show, “Georgia Gibbs And Her Million Record Show”. Een aanrader. Ze had zes top hits, hier alle opgenomen, waarvan er drie miljoen verkocht werden, o.a. “The Kiss Of Fire” uit 1952, het jaar van “So Madly In Love/Make Me Love You”, “Sinner Or Saint/My Favorite Song” en “A Moth and A Flame/The Photograph On The Piano”.
Georgia Gibbs The Kiss Of Fire cd Retrospective RTR 7375
https://www.wyastone.co.uk/all-labels/retrospective.html