Het opmerkelijke muzikaal verhaal van prinses Anne is op deze cd het snijpunt van de verhalen van twee uitzonderlijke musici, Jana Semerádová, traverso en Erich Traxler, klavecimbel. Prinses Anna van Hannover (1709-1759), de dochter van de Engelse koning George II en Caroline van Brandenburg-Ansbach, beschikte over grote kunstzinnige talenten. Ze zong en speelde niet alleen klavecimbel en dwarsfluit maar heeft vermoedelijk ook gecomponeerd. Zij moet over een enorme muziekbibliotheek hebben beschikt, waarvan echter maar twee boeken bewaard zijn gebleven; een handgeschreven bundel met instrumentale bewerkingen van aria’s uit opera’s van Händel en een gedrukt luitboek. Tijdens de barok was het volgen van muziek- en kunstlessen een integraal onderdeel van de opvoeding van kinderen in koninklijke families.
Anna van Hannover (1709-1759), was de vrouw van prins Willem IV, erfstadhouder van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (foto). Händel componeerde voor haar huwelijk met Willem Karel Hendrik Friso (1711-1751), prins van Oranje en vorst van Oranje-Nassau (Willem IV), op een tekst, samen gesteld door Anne zelf, naar woorden uit de psalmen 45 en 118, Spreuken en Sirach of Ecclesiasticus, zijn “Wedding anthem for Princess Anne”, “This is the day which the Lord hath made”, HWV 262. Twee jaar later componeerde Händel op verzen uit de psalmen Psalms 68, 106 en 128, “Sing Unto God”, een anthem voor het huwelijk van Frederick, Prince of Wales met Prinses Augusta van Saxe-Gotha,(HWV 263). Deze prins van Wales was de broer van Anne.
Anne, Princess Royal en prinses van Oranje, had het geluk uitstekende leraren te hebben. Op vijfjarige leeftijd verhuisde ze van haar geboortestad Hannover naar Londen, waar haar muzikaal talent en dat van haar zussen, gecultiveerd werd door Händel. Handel droeg een aantal van zijn werken op aan de prinses, waaronder de huwelijks serenade “Parnasso in festa, per li sponsali di Teti e Peleo” (King’s Theatre, 1734), terwijl andere, zeer populaire stukken van hem werden gearrangeerd, onder meer door de virtuoze fluitist, Michel Blavet (1700-1768) (foto), bekend voor zijn kwartetten met fluit, viool, viola da gamba en basso continuo.
Na haar huwelijk en vertrek uit Londen, volgde Anne geen klavecimbel lessen meer, maar aan het hof in Den Haag, haar nieuwe thuis, bleef ze de muzen trouw en omringde zich met uitstekende artiesten. Een paar jaar lang had het hof bv. de geweldige violist en kapelmeester, Jean-Marie Leclair (foto) in dienst, die aan Anne zijn vierde boek met solo-sonates voor viool opdroeg. In het geval van een aantal van hen vermeldde hij de mogelijkheid dat ze als alternatief, ook op “flute allemande” konden worden uitgevoerd.
Op de cd staan Jean-Marie Leclair (1697-1764) – Sonata in G, op. 9 nr. 7; Sonata in E minor, op. 9 nr. 2 (Quatrieme livre de sonates), Händel (1685-1759) – Suite in D minor, HWV 428 (Suites de Pieces pour le clavecin); Passacaille it de Suite in G minor, HWV 432; Chaconne in A uit de opera, “Parnasso in festa” (for the wedding of Princess Anne), (1734). Händel/Michel Blavet (1700-1768) – Gavotte “The Harmonious Blacksmith” (Air and Variations uit de Suite in E minor, HWV 430, 1720). Anonymous – Princess Royal uit ‘The Compleat Country Dancing-Master’, John Walsh, (1740).
Als soliste werkte fluitiste Jana Semerádová samen met vooraanstaande specialisten in oude muziek (S. Azzolini, A. Bernardini, E. Onofri, e.a.) en speelde ze op grote festivals in Utrecht, Leipzig, Halle, Versailles, Sablé, Regensburg, e.a.. Erich Traxler is op zijn beurt een uitstekende solist, die wereldwijd in de meest gerenommeerde concertzalen heeft gespeeld.
Chaconne for the Princess Georg Friedrich Händel Jean-Marie Leclair Jana Semerádová flute Erich Traxler harpsichord cd Supraphon SU 4277-2