Bedrich Smetana en Franz Liszt samen op één cd is niet verrassend. Beiden waren immers geweldige pianisten, waarbij de piano een belangrijke rol speelde in hun leven en artistieke ontwikkeling, vooral in de eerste decennia van hun carrière. Liszt was daarenboven een geweldig voorbeeld voor Smetana, zoals gedocumenteerd door een notitie in het dagboek van de Tsjechische componist, „Met Gods genade en hulp zal ik op een dag als Liszt zijn in techniek en zoals Mozart in compositie.” De correspondentie en verschillende persoonlijke ontmoetingen tussen Liszt en Smetana (foto’s) leidden uiteindelijk tot een vriendschap. Maar hoewel Liszts pianowerken veel aandacht hebben gekregen, moet Smetana’s pianomuziek nog steeds algemeen bekend en erkend worden. De allereerste cyclus van karakteristieke stukken, Bagatelles et Impromptus (1844), gecomponeerd door Smetana op 20-jarige leeftijd, vertoonde reeds de kenmerken die voelbaar waren in zijn ganse piano-oeuvre. Zijn verblijf van vijf jaar in Göteborg en gesprekken met Liszt versterkten Smetana’s voorliefde voor programmamuziek. Deze neiging van hem weerspiegelde zich in verschillende virtuoze pianowerken uit die tijd, waaronder het pianogedicht “Macbeth” en de hier opgenomen etude uit 1862. Sekera’s optreden onthult het genie en de eigenheid van Smetana, die we kennen van zijn symfonische gedichten, maar die van we nu pas de pianomuziek ontdekken.
Miroslav Sekera is een buitengewone solist, maar ook een ervaren en gewilde kamermusicus (die regelmatig optreedt met de violist Josef Špaček, de hoornist Radek Baborák en anderen). Hij speelt piano sinds de prille leeftijd van drie jaar, toen zijn uitzonderlijke talent werd ontdekt door Zdena Janžurová, een uitstekende muziekpedagoog. Tijdens zijn jeugd volgde hij ook vioollessen. Vanwege zijn beheersing van de twee instrumenten werd Miroslav gecast als de kleine Mozart in de Oscar winnende film, Amadeus, van Miloš Forman (foto).
Bij zijn inschrijving aan het conservatorium van Praag besloot hij zich uitsluitend op de piano te concentreren. Hij volgde les bij Eva Boguniová en Martin Ballýh en na zijn afstuderen aan het conservatorium studeerde hij aan de Academie voor uitvoerende kunsten in Praag, bij Miroslav Langer.
In 2006 maakte Miroslav Sekera een solo-cd met muziek van Johannes Brahms en Domenico Scarlatti, die met steun van het Czech Music Fund werd uitgebracht. Bovendien hebben Albany Records en Navona Records zijn drie albums uitgebracht met werken van de hedendaagse in Boston gevestigde componist Joseph Summer. In 2013 maakten hij en de violist Josef Špaček een cd voor Supraphon. Miroslav Sekera heeft regelmatig samengewerkt met Czech Radio en heeft een aantal onderscheidingen gewonnen, waarvan de meest opmerkelijke de eerste prijs was op de Internationale Johannes Brahms-wedstrijd van 2002 in Pörtschach. De andere Tsjechische en internationale onderscheidingen die hij heeft ontvangen, zijn prijzen op het Fryderik Chopin-concours in Mariánské Lázně, het concours van de Academie voor uitvoerende kunsten in Praag (de YAMAHA-beurs) en het Internationaal Pianoconcours in Gaillard.
Op de cd staan de Concert Paraphrase op Rigoletto, S.434 naar Verdi’s opera, Isolde’s Liebestod (naar Wagner), S447, Lacrymosa uit Mozarts Requiem, S550 en de Transcendentale Studie, S139 nr. 12 ‘Chasse-neige’ van Liszt, en de 8 Bagatelles and Impromptus voor piano, Freundliche Landschaft (nr. 3 uit Schetsen op. 5 uit 1856-1857), Macbeth & The Witches uit 1859 en “Na břehu mořském” (Aan de kust), concert-etude, op. 17 uit 1861, van Smetana.
MIROSLAV SEKERA piano, Smetana Liszt cd Supraphon SU 4280-2