Deze cd biedt een overzicht van vier van Peteris ‘meest iconische werken, van het grootschalig, dramatisch vioolconcerto ‘Distant light’ en de magisch dromerige meditatie ‘Lonely Angel’, tot zijn evocatie van het Lets landschap en vogelgezang ‘Plainscapes’ en het extatisch ‘Dona Nobis Pacem’.
De Letse componist, Pēteris Vasks (°1946) (foto) componeerde reeds toen hij amper 8 jaar oud was. Zijn muzikale opleiding begon aan de Emīls Dārziņš-muziekschool in Riga vervolgens aan de Litouwse Muziekacademie in Vilnius, waar hij voornamelijk contrabas studeerde. Van 1963 tot 1978 was hij dan ook contrabassist bij de Litouwse Nationale Filharmonie (1966-1969), het Kamerorkest van Letland (1969-1970) en het Orkest van de Letse Omroep (1971-1974). Daarnaast studeerde hij van 1973 tot 1978 compositie aan de Letse Muziekacademie in Riga bij Valentin Utkin. Hij verwerkt oude Letse muziek in zijn composities en zijn muziek gaat meestal over de strijd van mens en natuur; de schoonheid, maar tegelijk ook de dreiging van de natuur. In 1996 componeerde hij het hier opgenomen Vioolconcerto “Tāla gaisma” (“Ver licht”). Sinds 1994 is Vasks erelid van de Letse Academie voor Wetenschappen en sinds 2001 is hij lid van de Koninklijke Zweedse Muziekacademie.
“De meeste mensen bezitten tegenwoordig niet langer overtuigingen, liefde en idealen. De spirituele dimensie is verloren gegaan. Mijn bedoeling is om de ziel van voedsel te voorzien en dit is wat ik predik in mijn werken.” (Pēteris Vasks).
“Het eerste stuk van Pēteris Vasks dat ik ongeveer tien jaar geleden hoorde”, zo vertelt Daniel Rowland, “was zijn magnifiek Vioolconcerto ‘Distant light’, dat nu reeds een moderne klassieker is. Ik werd overweldigd door de diepe emotionele impact van deze buitengewone muziek, die mij wonderbaarlijk mysterieus leek, verbonden met de oudheid, geraakt door een sublieme spiritualiteit en tegelijkertijd visceraal spannend en met momenten van verbluffende virtuositeit. Afgelopen zomer, toen Peteris mijn uitnodiging aannam om als Composer in Residence naar de 15de editie van mijn Stiftfestival in Nederland te komen, was ik echt opgewonden over de kans om nauw met hem samen te werken aan verschillende van zijn stukken. Op het festival hebben we veel van Peteris’ werken uitgevoerd, solo, kamer en orkest, met geweldige artiesten. De week werd afgesloten met het concerto in de prachtige, diep atmosferische en akoestisch wonderbaarlijke 15de-eeuwse Plechelmus Basiliek in Oldenzaal”.
De solist, kamermusicus en concertmeester, David Rowland (°1972), studeerde bij Davina van Wely en Viktor Liberman aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarna studeerde hij bij Igor Oistrach aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel en volgde hij ook les bij Herman Krebbers, Ruggiero Ricci en Ivry Gitlis. Rowland won een aantal Nederlandse en internationale prijzen, de Brahms-prijs van het Brahms Geselschaft Baden-Baden, en in 1995 won hij het Nationaal Vioolconcours Oskar Back. Als solist maakte hij in 1992 als 20-jarige, zijn debuut in het Concertgebouw in Amsterdam met het Vioolconcerto van Tsjaikovski, gaf masterclasses in Nederland, Engeland, Italië, Portugal en Zuid-Afrika, en in 2005 richtte hij het Stift Internationaal Muziekfestival voor muziekstudenten op, dat plaatsvindt op Het Stift in Weerselo en in het nabijgelegen Oldenzaal. Hij bespeelt een viool van Lorenzo Storioni uit 1793.
Distant Light Daniel Rowland Consensus Vocalis Stift Festival Orchestra cd Classics CC 72830