Lully’s samenwerking met Molière en Pierre Beauchamp, premier maître de ballet van de Académie royale de Musique, van ca. 1661 tot Molières overlijden in 1673, resulteerde vanaf “Les Fâcheux”, in verschillende cómedies-ballets, o.a. “L’Amour médecin” (1665), “George Dandin ou le Mari confondu” (1668), “Monsieur de Pourceaugnac” (1669), en “Le Bourgeois gentilhomme” (1670).Op 18 juli 1668, voerden Molière en de “Troupe du Roi”, met veel succes, “George Dandin ou le mari confondu” uit. De komedie vermengd met een gezongen pastorale als Grand Divertissement Royal de Versailles, werd door Lodewijk XIV aan zijn hof aangeboden om de vrede van Aken te vieren. Dit verdrag maakte een einde aan de devolutieoorlog, een successieoorlog tussen Frankrijk en Spanje over de Spaanse Nederlanden, die uiteindelijk aan Lodewijk XIV, de door hem veroverde gebieden in Vlaanderen en Henegouwen, toekende. Het verhaal, “George Dandin ou le mari confondu”, over een rijke maar onaantrekkelijke boer, die een jong, adellijk meisje afkoopt, werd afgewisseld met elegante intermezzo’s van herders. Molière maakte hier met zijn vernietigende humor duidelijk, dat het huwelijk een markt is waar liefde geen rol speelt, aangezien Dandin, door te trouwen met Angélique de Sotenville, zijn fortuin heeft ingeruild voor een titel. Toch is de bruidegom vastbesloten om de liefde en trouw van zijn vrouw op te eisen. Het stuk zegt vooral dat je alles kan kopen, behalve liefde. Om deze pijnlijke, burleske en obsessieve fabel in Versailles te ensceneren, heeft regisseur, Michel Fau, gekozen voor een barokke, nachtmerrieachtige esthetiek met de samenwerking van Gaétan Jarry en het “Ensemble Marguerite Louise”.Dit ensemble (foto) werd genoemd naar Marguerite-Louise Couperin (1676/1679-1728), de dochter van François Couperin l’Ancien, de oom van François Couperin “Le Grand”. Volgens de beschrijving van Titon du Tillet in zijn “Le Parnasse françois”, was zij dertig jaar lang als sopraan, “ordinaire de la musique de Chambre du Roy”. Deze nicht van de organist van de Zonnekoning, werd door Titon du Tillet omschreven als één van de beroemdste musici van haar tijd, die “zong met een grote lichtheid van stem en een heerlijke smaak”. Ze werd in 1702 als dessus, toegelaten tot Versailles en werd een van de allereerste vrouwen die in de tribune van de koninklijke kapel zong. Zo componeerde François Couperin speciaal voor haar muziek met begeleiding van twee fluiten en een viool, zonder bas, die haar stem mooi liet uitkomen. Er zijn van Marguerite-Louise Couperin zelf echter geen composities bekend. Haar vader, François Couperin (ca1631-tussen 1708 en 1712), organist, klavecinist en maître de musique, was een broer van de bekendere, Louis Couperin (ca. 1626-1661), ordinaire de la musique de la chambre. Van de vier kinderen van François, werden er drie musicus, Marguerite-Louise, Marie-Anne en Nicolas. Ook van François Couperin is helaas geen muziek bekend.Na zijn studie orgel, klavecimbel en kamermuziek aan het CRR (Conservatoire à rayonnement régional) van Versailles (foto) en St-Maur-des-Fossés, trad Gaétan Jarry (foto) toe tot het CNSM in Parijs (klas van Michel Bouvard en Olivier Latry), waar hij in 2010 de orgel- en vertolkingslicentie behaalde. Hij is mede-titularis van de grote orgels van de kerk van Saint Jeanne d’Arc in Versailles en van de grote historische orgels van Saint Gervais in Parijs. In 2007 richtte hij het “Ensemble Marguerite Louise” op en sinds 2012 heeft hij de leiding van “Les Petits Chanteurs de Saint François de Versailles”.In 2015 bracht “Marguerite Louise” haar eerste cd uit, “Motets pour une Princesse” (L’Encelade) (foto), gewijd aan de zes motetten die Charpentiers componeerde voor Marie de Lorraine, princesse de Joinville, duchesse de Joyeuse en duchesse de Guise, en orgelwerken van Jacques Boyvin (ca. 1653-1706), de organist-titularis van de Kathedraal van Rouen. Deze schitterende opname, die door critici zeer werd geprezen, markeerde een keerpunt voor het ensemble en plaatste het als één van de “meest veelbelovende van zijn generatie”. Sinds 2016 werkt Marguerite Louise, met een repertoire van religieuze muziek, kamermuziek en opera’s, regelmatig samen met het Chateau de Versailles. Het ensemble heeft ook opgetreden op het festivale Sinfonia in de Périgord, het festival voor religieuze muziek in Saint Malo, in de Cité de la Musique in Parijs, het Palazzo Farnese in Rome en in de Saint Gervais – Saint Protais kerk in de wijk Le Marais in Parijs, waar ze een seizoen wijdden aan de complete motetten van François Couperin. Het Marguerite Louise koor (foto) onderscheidde zich in de Opéra Royal de Versailles ook, samen met Tafelmusik en de Opéra Atelier de Toronto, in verschillende, lyrische producties zoals “Pygmalion” van Rameau, “Médée” en “Actéon” van M-A. Charpentier, evenals in Berlioz’ “La Damnation de Faust”, met het Orchestre les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth. In 2017 voerde Marguerite Louise Charpentiers emblematische opera “Les Arts Florissans” uit in het kasteel van Versailles. De magistrale opname werd in september 2018 uitgebracht door het label Château de Versailles Spectacles en won 5 Diapasons, 5 étoiles Classica en Diamant d ‘Opera Magazine. Het Ensemble Marguerite Louise bestaat uit Gaétan Jarry, Cécile Achille, David Witczak, Juliette Perret, Caroline Arnaud, Virginie Thomas, David Ghilardi, François-Olivier Jean en Virgile Ancely.Op deze cd staan als intro, de “Marche pour les Gardes du Roy” van Claude Babelon (joueur de fifre et tambour de la grande écurie), gevolgd door 4 composities van Lully, “Psyché”, Acte V: I. “Prélude de trompettes et de violon en écho”, de Eglogue en musique uit 1668, “La Grotte De Versailles”, “Psyché”, Acte V : “Premier Air pour les Suivants de Mars” en “Deuxieme Air pour les Suivants de Mars”, en de , comédie-ballet, “George Dandin, ou le Mari confondu”. Deze meer dan magnifieke productie door C.I.C.T. (Centre International de Créations Théâtrales) – Théâtre des Bouffes du Nord, is een coproductie met Opéra Royal/Château de Versailles Spectacles, Théâtre de Suresnes – Jean Vilar, Théâtre des Sablons – Neuilly-sur-Seine, Théâtre de Caen, Atelier Théâtre Jean Vilar – Louvain-la-Neuve, Festival de Sablé – L’Entracte en Théâtre de Compiègne, en de artististieke participatie van Jeune Théâtre National. De productie werd gerealiseerd door Ensemble Marguerite Louise o.l.v. Gaétan Jarry, Michel Fau, regie, Christian Lacroix, kostuums, en Emmanuel Charles, decors.
Lully – Moliere George Dandin La Grotte de Versailles Gaétan Jarry Marguerite Louise cd Château de Versailles Spectacles CVS027