De Mesdag Collectie in Den Haag toont in dit boek een overzicht van Mancini’s werk, met onder meer Italiaanse circusjongens, grandioze portretten van zijn internationale mecenassen en enkele rake zelfportretten.
De schilderijen van de Italiaanse kunstenaar Antonio Mancini (1852-1930) (foto) waren zó modern, dat het Nederlands publiek versteld stond. Mancini, een van de belangrijkste Italiaanse schilders van zijn tijd, verwerkte bv. vanaf ca. 1883 bijvoorbeeld glimmende stukjes glas en metaal in de verf. De Haagse schilder en verzamelaar Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) herkende al vroeg zijn talent en liet over een periode van 20 jaar, zo’n 150 werken naar Nederland komen. Vijftien van deze werken bevinden zich nog steeds in De Mesdag Collectie in Den Haag.Antonio Mancini was een van de belangrijkste Italiaanse schilders van de 19de eeuw. Zijn talent werd al vroeg herkend door Hendrik Willem Mesdag die samen met zijn vrouw, Sientje, veel expressieve schilderijen en tekeningen van de excentrieke Italiaan kocht. Dit boek met 55 illustraties in kleur en 15 in zwart-wit, belicht zijn kunst en zijn turbulent leven. De verzameling werd samengesteld door Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) en zijn vrouw Sientje Mesdag-van Houten (1834-1909) (foto), naamgevers van het museum, dat zij in 1887, pal naast hun huis aan de Laan van Meerdervoort in Den Haag, lieten bouwen. De vaste verzameling bestaat uit werken van de Franse School van Barbizon en van de Haagse School.Een kunstenaarsechtpaar dat een museum inrichtte was nieuw en ongehoord. De Mesdags toonden onverwachte combinaties van kunstwerken, ze waren dol op vlot geschilderde studies en op onaffe werken, waaraan je kon aflezen hoe een kunstenaar zijn opties in het hele schilderproces koos. Ook kleedden zij hun museum aan met grote Japanse en Perzische vazen, kleurig aardewerk van de Haagse Theo Colenbrander, gobelins, bijzondere wapens en kunstnijverheid.
Vanaf 1881 leed Mancini aan ernstige depressies, waardoor regelmatig klinische opnames noodzakelijk waren. Uiteindelijk vestigde hij zich opnieuw, en nu definitief, in Rome. Berooid probeerde hij daar een nieuw evenwicht te vinden, financieel ondersteund door vrienden uit de kunstwereld. Tot hen behoorde de Nederlandse schilder en kunstverzamelaar Hendrik Willem Mesdag, die hem vanaf 1885 jaarlijks geld zond in ruil voor schilderijen. Mesdag heeft meer dan honderd werken van hem aangekocht en door verkocht.In dit bijzonder mooi boek wordt belicht hoe Mesdag daarbij te werk ging, hoe hij enthousiast raakte over Mancini’s kunst en hoe hij gaandeweg ook (verkoop)tentoonstellingen van zijn werk ging organiseren. Ook komt uitgebreid aanbod wie Antonio Mancini was en hoe hij in Italië kon uitgroeien tot een van de meest vooraanstaande schilders van zijn tijd. Niet te missen.
Adrienne Quarles van Ufford Mesdag & Mancini 96 bladz. Nederlands- en Engelstalig geïllustreerd uitg. Waander & de Kunst ISBN 9789462622982