Ragnhild Hemsing beheerst niet alleen perfect de viool, ze groeide op in een muzikaal gezin en leerde van jongs af aan ook de traditionele Hardanger-viool spelen. Op haar nieuwe cd, RØTA, combineert ze klassieke muziek met Noorse volksmuziek, want speciaal voor deze opname werden nl. klassieke werken voor Hardanger-viool gearrangeerd. Met deze cd begint ze vol energie haar exclusieve samenwerking met het label, Berlin Classics. De Noorse violiste, Ragnhild Hemsing (° 1988), werd geboren in Valdres in Noorwegen. Ze is de oudere zus van de violiste, Eldbjørg Hemsing (°1990) (foto). Ragnild begon viool te spelen op 5-jarige leeftijd, werd op negenjarige leeftijd uitgenodigd om zich in te schrijven aan het Barratt Due musikkinstitutt in Oslo, en studeerde in Wenen bij Boris Kuschnir. Op 14-jarige leeftijd maakte ze reeds haar debuut met het Trondheim Symfonie Orkest en het Bergens Filharmonisch Orkest, waarmee ze het Vioolconcerto van Mendelssohn uitvoerde. Het jaar daarop trad ze op met het Filharmonisch Orkest van Oslo. Ze trad ook op met onder meer het Deens Nationaal Radio Symfonie Orkest, het Oekraïens Nationaal Filharmonisch Orkest, het Kazan Staatsorkest in Rusland, en met andere belangrijke orkesten van Noorwegen, waaronder het Stavanger Symfonie Orkest. Hemsing ontving in 2005 de Sparre Olsen-prijs. (Carl Gustav Sparre Olsen (1903-1984) was een Noorse violist en componist). Ze trad op in concertzalen in heel Noorwegen en Duitsland met programma’s waarbij ze volksmuziek combineert met klassiek repertoire. Samen met haar zus, nam ze een documentaire op over het leven van de beroemde Noorse violist, Ole Bull, die een speciale EBU-prijs ontving en in 2013 ontving ze de “Beethoven Ring” op het jaarlijks Beethoven Festival in Bonn. Ragnhild Hemsing bespeelt een viool van Francesco Ruggeri, gebouwd in Cremona in 1694, in bruikleen van de Dextra Musica Foundation.Samen met traditionele dansen uit Hemsings thuisregio, Valdres, geeft de opname een breed spectrum van het Noors muzieklandschap weer. Ragnhild Hemsing is nl. nauw verbonden met haar plaats van herkomst en is gepassioneerd door de cultuur in Valdres. Ze heeft trouwens samen met haar man, de danser en choreograaf, Hallgrim Hansegård (°1980), een cultureel centrum met een concertzaal in haar geboortestad Aurdal. Met deze debuut cd bij Berlin Classics, presenteert Ragnhild Hemsing haar Noorse roots (Røta) op de viool en de Hardanger-viool, in connectie met haar identiteit en haar muzikale opvoeding. Centraal staat het contrast tussen de verschillende klanken van beide instrumenten en de relatie tussen klassieke muziek en (Noorse) volksmuziek. Naast werken van bekende Noorse componisten, koos Ragnhild verschillende volksmelodieën voor Hardanger-viool uit haar thuisland.Op de cd staat werk van Johan Halvorsen (1864-1935), Ole Bull (1810-1880), Edvard Grieg (1843-1907) en Johan Svendsen (1840-1911), en diverse traditionele dansen. “Ik vind het erg interessant om het repertoire te combineren van componisten die geïnspireerd waren door volksmuziek en de tradities van hun respectievelijke landen”, vertelt Hemsing. Ole Bull, Edvard Grieg, Johan Svendsen of Johan Halvorsen waren Noorse grootheden uit de 19de eeuw wiens muziek het gezellig gevoel geeft van “thuis te zijn”. Samen met Mario Häring op piano en Benedict Kloeckner op cello, gaat ze op reis doorheen de klankwereld van haar geboorteland. Alle componisten op het album stonden dicht bij hun thuisland en hadden contact met elkaar. Bull diende als inspiratie voor Grieg, die op zijn beurt bevriend was met Halvorsen en Svendsen. De schoonheid van Noorwegen, zijn karakteristieken en zijn landschappen zijn duidelijk te horen en te voelen in de muziek. Een weerspiegeling van de mystieke aard komt tot uiting in Griegs Lyrische Suite (op. 54), met herinneringen aan zachte nachten, wandelingen en tenslotte de Mars van de Trollen.Ook Halvorsen (foto), die zelf de Hardanger-viool goed beheerste, was vertrouwd met volksmuziek. De Passacaglia, gebaseerd op een thema van Händel, is wereldwijd, waarschijnlijk zijn bekendste werk. Het werd net als alle andere arrangementen, gearrangeerd door Tormod Tvete Vik (foto) voor Hardanger-viool en cello. Alle componisten hebben gemeen dat ze inspiratie vonden in volksmuziek.
Als opwindende aanvulling op de stukken van de genoemde componisten, zijn er vier verschillende traditionele ritmes uit het thuisland van Ragnhild Hemsing, een volksmelodie in de ‘Myllarguten’-traditie, een’ Springar ‘in 3/4 ritme en een’ Halling ‘in 2/4 ritme dat afkomstig is uit Valdres, de regio waarin Hemsing opgroeide. Het bekend volksliedje “Allt onder Himmelens fäste” (“Alles onder het firmament”) sluit het album af. Pittoreske landschappen, melancholische melodieën en de diverse ritmische eigenaardigheden van verschillende dansmelodieën, zijn uitingen van de speciale en traditionele muziek van Noorwegen, muziek die Hemsing zeer na aan het hart ligt. “Noorwegen was een natie die in 1850 plotseling wakker werd en besefte dat het zijn eigen muzikaal erfgoed en eigen componisten had, die de komende decennia met hun geweldige muziek, internationale erkenning zouden krijgen”, zo besluit ze. Warm aanbevolen.
Tracklist :
Händel/Halvorsen: Passacaglia
Halvorsen: Norwegian Dance Nr. 2; The Song of Veslemoy; Elegie; Entry March of the Boyars; Sarabande con Variazoni
Grieg: At the Marching Game; 2.-4. Satz aus der Lyrischen Suite op. 54; Lyrisches Stück op. 12 Nr. 6Traditional: The Wedding March of Myllarguten; Bjollelatten; Kjeringe i Snodrevet; Gamal Bonde
Bull: Le Melancolie; Nocturne
Svendsen: Swedish Folk Melodie op. 27 Nr. 1RØTA Ragnhild Hemsing Violin & Hardanger Fiddle cd Berlin Classics 0301692BC