Maria Anna Mozart, getrouwd met von Berchtold zu Sonnenburg, was tussen 1750 en 1850 een van de belangrijkste musici in Salzburg. De artikelen in dit boek behandelen verschillende aspecten van haar artistiek werk, haar leven en haar omgeving. Een nadere beschouwing van deze muzikante, afgezien van haar rol als zus en dochter, laat zien dat het gebruikelijk beeld begint te veranderen: van de vrouw beperkt door sociale beperkingen tot de pianiste, pianolerares en bemiddelaar van de werken van haar broer, binnen het bereik van haar mogelijkheden. In totaal kregen Leopold en zijn vrouw zeven kinderen. Maria Anna Walburga Ignatia werd op 30 of 31 juli 1751 in Salzburg geboren, als eerste van de twee kinderen van Leopold Mozart en Anna Maria Pertl, die de volwassen leeftijd bereikten. Het andere kind was haar jongere broer, Wolfgangus. Maria Anna (Nannerl) bleek muzikaal getalenteerd en in januari 1762, namen haar ouders haar en haar 5 jaar jonger broertje mee op een muzikale tournee naar München, in september 1762, gevolgd door een tweede tournee naar Wenen. Tijdens een derde reis, waarbij broer en zus een groot aantal concerten gaven in West-Europa, waaronder in Londen en Parijs, was het gezin tussen 1763 en 1766, drieënhalf jaar onderweg. Toen haar broer en vader drie muziekreizen naar Italië maakten, was Maria Anna er niet meer bij. Ze speelde wel nog verder klavecimbel en pianoforte en gaf muziekles aan kinderen in Salzburg. Broer Wolfgangus componeerde trouwens verscheidene werken voor haar, waaronder het Divertimento KV251.In 1784 trouwde ze met Johann Baptist Reichsfreiherrn von Berchtold zu Sonnenberg (1736-1801) (foto). Het was zijn derde huwelijk en Nannerl werd de stiefmoeder van de kinderen uit zijn eerdere huwelijken. Het echtpaar vestigde zich in Sankt Gilgen (foto) en kreeg drie kinderen, van wie alleen de oudste de volwassenheid bereikte. Toen haar broer Wolfgang op 5 december 1791 in Wenen overleed, zorgde zij er mede voor dat zijn nalatenschap bewaard bleef. Na zijn overlijden ontstond er in Duitsland, Oostenrijk en in Engeland nl. veel belangstelling voor zijn leven en werk. Nannerl bezat veel portretten, souvenirs en brieven en stelde deze ter beschikking aan eenieder die over Mozart wilde schrijven. Haar schoonzus, Wolfgangs vrouw Constanze, was daarin heel anders en veel kritischer, wat leidde tot spanningen tussen de twee vrouwen. Na het overlijden van haar man in 1801, vestigde ze zich opnieuw in Salzburg met haar kinderen, waar ze een eenvoudig en rustig leven leidde. Vanaf 1825 was ze blind. Ze overleed op 29 oktober 1829 in Salzburg en werd er begraven op het Petersfriedhof.Na het voorwoord door Eva Rieger, “Nannerl” Revisited – ein Blick zurück”, hebben Eva Neumayr, Gerhard Ammerer en Geneviève Geffray, het over “Maria Anna Mozart als “Klavierlehrerin”, “Maria Anna Mozart als Hörerin der Vorlesungen zur experimental phisik an der Salzburger Universität” en “Maria Anna Mozarts Persönlichkeit im Spiegel des Familien-Schrifttums”. Hierna vervolgen Anja Morgenstern, Ulrike Kammerhofer-Aggermann en Christoph Grosspietsch, over “Eine neue Sicht auf das Verhältnis zwischen den Schwägerinnen Constanze und Maria Anna Mozart”, “Maria Anna Mozart im Heiratskontrakt und Testament ihres Ehemannes”, en “Eine Neubetrachtung der Bildnisse Maria Anna Mozarts”. De laatste 3 teksten van Eva Neumayr, Käthe Springer-Dissmann en Monika Kammerlander, gaan over “Die Notenschrift Maria Anna Mozarts”, “Die Mozartin – Anmerkungen zu Anna Maria Walburga Mozart, geb. Pertl (1720-1778)”, en “Margarethe Danzi-Marchand (1768-1800), Leben und Karriere im Kontext der Familie Marchand und deren Beziehung zu den Mozarts”. Deze Duits componiste en sopraan studeerde nl. muziek en compositie in München en in Salzburg bij Leopold Mozart. Zeker lezen.Eva Neumayr (Hg.) Maria Anna Mozart, Facetten einer Künstlerin Schriftenreihe des Archivs der Erzdiözese Salzburg, Band 20 Duits geïllustreerd 308 bladz. uitg. Hollitzer