Deze unieke box bevat alle 9 cd’s uit de alom geprezen “Mozart Keyboard Music-cyclus” van de pianofortespeler, Kristian Bezuidenhout,. Geprezen door Gramophone als “dé interpretaties van vandaag” en BBC Music Magazine “voor het naar voren brengen van al het drama en de intensiteit”, is deze uitgave nu voortaan dé maatstaf voor de uitvoering van deze werken. Niet te missen!“Eind mei 2009, tijdens opnamesessies voor een cd met pianosonates van Mozart (later deel 1)”, zo vertelt Bezuidenhout, “bevonden mijn producer, Robina Young (foto) en ik, ons buiten voor een koffiepauze. Robina vroeg vrij terloops wat ik hierna wilde aanpakken, waarop ik prompt antwoordde: hoe zit het met alle klaviermuziek van Mozart? Het was een wild schot in het donker, ambitieus en misschien een beetje gek, en ik had nooit gedacht dat ze het ermee eens zou zijn, maar tot mijn verbazing was haar reactie positief. Wat volgde was een periode van zeven jaar, waarin we 9 cd’s opnamen, alle gewijd aan de klaviermuziek van Mozart, en dit in de luxueuze akoestiek van de Air Studios (“Associated Independent Recording”) in de Lyndhurst Hall (foto) in Hampstead in Noord-Londen”. “Ik denk dat het muziek is”, zo vervolgt Bezuidenhout, “die soms over het hoofd wordt gezien ten gunste van Mozarts meer bekendere meesterwerken, zoals zijn opera’s, pianoconcerti en strijkkwintetten. Maar vergis je niet, dit is muziek met een groot inzicht, karakter, schoonheid en vernieuwing, en ik ben harmonia mundi en Robina Young, zeer dankbaar voor hun vertrouwen in mij, en voor de kans die ze me gaven om me volledig onder te dompelen in dit opmerkelijk repertoire.”
Bezuidenhouts heldere verkenning van Mozarts complete sonates en zijn veelal onbekende, kleine pianowerken, is dan ook rijk aan kleur en nuances. Deze box mag u daarom geenszins missen. Daarenboven ontdekt u in de box, de Duitse hoboïst, en componist, Johann Christian Fischer (ca. 1733-1800) (foto), in dienst van de hertog van Mecklenburg-Schwerin in Ludwigslust (foto) in Mecklenburg-Voor-Pommeren en daarna van de Engelse koningin in Londen, en de Franse componisten, Nicolas-Alexandre Dezède (ca.1740-1798) uit Lyon, een vrijmetselaar en een componist van opéras-comiques, opgevoerd in het Théâtre italien in Parijs, in dienst van Christian IV, duc des Deux-Ponts (1722-1775), en Antoine-Laurent Baudron (1742-1834), een violist uit Amiens. Deze werkte samen met Beaumarchais (foto) voor de (eerste) originele muziek bij diens “Le Barbier de Séville” (1770) met het beroemd “Je suis Lindor” (cfr. Mozarts twaalf variaties K. 354/299a), en “Le Mariage de Figaro,” (1784), en Rousseau’s “Pygmalion” (1780). Baudrons op. 3 uit 1768, wordt overigens beschouwd als de eerste bekende strijkkwartetten van een Franse componist.Kristian Bezuidenhout speelt de klavierwerken op verschillende bijzondere, historische pianofortes. Op de 1ste cd bv. bespeelt hij een instrument van Derek Adlam (foto) uit Kingston-upon-Thames in Surrey, in Engeland, gemodelleerd naar een origineel van Gabriel Anton Walter (1752-1826) (foto) van het type dat Mozart bezat in Wenen. Op zijn 3de cd bespeelt Kristian Bezuidenhout een andere, moderne reproductie van een Weens instrument uit 1805 van Anton Walter. Op het programma van deze cd staan de geliefde Sonate in F majeur K. 332, naast Mozarts allerlaatste compositie voor piano, de Variaties K. 613. Op de 4de cd bespeelt hij dan weer een instrument van de Amerikaanse klavierbouwer, Paul McNulty (°1953) (foto), gemodelleerd naar een Weens origineel van Anton Walter & Sohn (ca.1805). Op het programma van deze cd staan Mozarts pianosonates in D K.311 en G K.283 en de mooie variaties op ‘Je suis Lindor’ in Es majeur, K.354. Op de 7de cd van zijn internationaal geprezen Mozart-cyclus, speelt Kristian Bezuidenhout twee werken die beïnvloed werden door Wolfgangs verblijf in 1778 in Parijs, de groots opgezette Sonate in a, K310, en de oogverblindende Variaties in C op de romance, ‘Lison dormait’, K264 uit 1778.
En, net als op alle andere cd’s in deze uitzonderlijke reeks, brengt Bezuidenhout in deze werken kleuren en schakeringen naar voren die alleen mogelijk zijn op een pianoforte, althans, wanneer hij speelt. Hij is een belangrijke persoonlijkheid in de wereld van de pianoforte, met een coloristische toets, een groot bezit aan technische en, bijgevolg expressieve middelen, en heeft een veeleisende maar subtiele smaak. Uniek. Subliem!Kristian Bezuidenhout (foto) werd geboren in Zuid-Afrika in 1979. Hij begon zijn studie in Australië en voltooide ze aan het Eastman School of Music in de VS en woont nu in Londen. Hij is een frequente gastartiest bij het Freiburger Barockorchester, het Orchestre des Champs-Élysées, het Orkest van de Achttiende Eeuw, Les Arts Florissants, het Koninklijk Concertgebouworkest, The English Concert, the Chamber Orchestra of Europe en Collegium Vocale Gent. Hij studeerde bij Rebecca Penneys, Malcolm Bilson en Paul O’Dette. Hij verwierf voor het eerst internationale erkenning op 21-jarige leeftijd na het winnen van de prestigieuze eerste prijs en de publieksprijs in de Brugse Fortepiano Competitie (2001), een dubbele eer.Bezuidenhout is een frequente gastkunstenaar bij ’s werelds toonaangevende ensembles en heeft nu een staand duo met de barokvioliste Petra Müllejans, artistiek leider van het Freiburg Baroque Orchester; hun eerste cd van Mozarts Vioolsonates, verscheen in het voorjaar van 2009 op harmonia mundi USA. Hoogtepunten van de afgelopen seizoenen waren onder meer een complete cyclus van Mozarts pianoconcerto’s en de Beethoven pianoconcerto’s (Amsterdam Concertgebouw) met het Orkest van de Achttiende eeuw onder leiding Frans Brüggen. Plannen voor de toekomst zijn onder meer concerten met het Orchestre des Champs Elysées onder leiding van Philippe Herreweghe; een Mendelssohn-project met het Freiburger Barokorkest en Gottfried von der Goltz; een rondleiding met Les Arts Florissants; trioconcerten met Viktoria Mullova & Pieter Wispelwey en meer opnames voor harmonia mundi.Inhoud :
Piano Sonatas 1-18
Acht Variationen in F-Dur über das Chorstück ‘Dieu d’amour’ (Grétry-Variationen) K352 (374c)
Acht Variationen in F-Dur, K613 (“Ein Weib ist das herrlichste Ding”)
Adagio in B minor, K540
Adagio in F major, KAnh206a
Allegro einer Sonate K312Allegro in B flat major (“Sophie and Constanze”), K400
Fantasia (Prelude) & Fugue in C major, K394
Fantasia in C minor, K396
Fantasia in C minor, K475
Fantasia in D minor, K397
Four Preludes K284a (formerly Capriccio in C major K395/300g)
Gigue in G Major, K574
Kleiner Trauermarsch in c-moll: ‘Marche funebre del Sig.r Maestro Contrapunto’, K453a
Minuet in D major, K355
Modulating Prelude, KV. 624
Romance in A flat major, K Anh. 205
Rondo in A minor, K511
Rondo in D major, K485Sechs Variationen in F-Dur über die Arie ‘Salve tu, Domine’ aus der Oper I filosofi immaginarii (Giovanni Paisiello) K398 (416e)
Sechs Variationen in G-Dur, K180 (“Mio caro Adone”)
Suite in C major, K399
Variations (10) in G major on Gluck’s ‘Unser dummer Pöbel meint’, K455
Variations (12) on ‘Ah, vous dirai-je, Maman’ in C major, K265
Variations (9) in C major on a theme by Nicolas Dezeède ‘Lison dormait’ K264
Variations (9) in D on a Menuet by Duport, K573
Zwölf Variationen in B-Dur über ein Allegretto, K500
Zwölf Variationen in C-Dur über ein Menuett von Johann Christian Fischer K179 (189a)
Zwölf Variationen in Es-Dur über das französische Lied ‘La belle Francoise’ K353 (300f)
Zwölf Variationen in Es-Dur, K354 (299a) über die Romanze ‘Je suis Lindor’ aus der Komödie ‘Le Barbier de Seville’ van Antoine-Laurent Baudron. Mozart Complete Keyboard Sonatas Kristian Bezuidenhout Fortepiano 9 cd harmonia mundi HMX290400715