.Deze opname is het eerste aria recital van de Noorse sopraan, Mari Eriksmoen, met Jan Willem de Vriend en het Stavanger Symphony Orchestra. Rond en warm, delicaat en met een heerlijk timbre, is de stem van Mari Eriksmoen in deze doordachte selectie van heerlijke aria’s van Händel en Mozart, een genot van begin tot eind. Het profiel van de Noorse sopraan, Mari Eriksmoen, blijft stijgen door haar regelmatige optredens op Europa’s belangrijkste opera-, concert- en recitalpodia, en ze wordt consequent geprezen om haar meeslepende mix van stralende podiumpersoonlijkheid en zuiverheid van vocale toon. Ze studeerde zang aan de Noorse Muziekacademie in Oslo, vervolgens aan het Conservatoire National Superieur in Parijs en aan de Koninklijke Deense Opera-Academie in Kopenhagen. Bijna onmiddellijk na het voltooien van haar studies debuteerde ze in 2010 als Zerbinetta/Ariadne auf Naxos in Theater an der Wien. Ze bleef hierna nauw samenwerken met het theater en zong er de rollen van Olympia/Les contes d’Hoffmann (Offenbach), Euridice/L’Orfeo (Monteverdi), Teti/Le nozze di Teti e di Peleo (Rossini), Rosina/Il barbiere di Siviglia (Paisiello), Fiordiligi/Così fan tutte en Susanna/Le nozze di Figaro. Ze was ook al te gast bij andere operahuizen zoals Teatro alla Scala in Milaan, De Munt in Brussel en Opernhaus Zürich. Haar recente engagementen zijn o.a. Blonde/Die Entführung aus dem Serail in de Bayerische Staatsoper, Zerlina/Don Giovanni in Theater an der Wien, Die Fee/Cendrillon (Massenet) in de Komische Oper Berlin en Pamina/Die Zauberflöte in Opernhaus Zürich en de opera van Oslo. Ze werkte samen met dirigenten als Ivor Bolton, René Jacobs, Daniel Barenboim en Nikolaus Harnoncourt. Als opkomend hoogtepunt, naast haar vertolking van de titelrol in Opera Vlaanderens “Pelléas et Mélisande”, Pamina onder de muzikale leiding van Raphaël Pichon en in een regie van Simon McBurney op het Festival d’Aix-en-Provence 2018.Eriksmoen maakte haar roldebuut als Mélisande in een veelgeprezen enscenering voor Opera Vlaanderen door Sidi Larbi Cherkaoui, Damien Jalet en Marina Abramović, waarvan Forum Opéra schreef, “haar Franse dictie was foutloos, haar stem als kristal, en ze belichaamt de hypnotiserende kwetsbaarheid van deze heldin tot in de perfectie”. Verdere optredens als Mélisande volgden in het Grand Théâtre de Luxembourg, en in het Grand Théâtre de Genève. Eerder nam ze Schumanns “Szenen aus Goethes Faust” met het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks onder leiding van Daniel Harding op, Mozarts “Die Entführung aus dem Serail”, beide met Akademie für alte Musik Berlin onder leiding van René Jacobs, en een heel mooi, evenwichtig, elegant en overtuigend debuut recital met liederen van Grieg, Grøndahl, Wolf en Strauss, met de Franse pianist, Alphonse Cemin. Ontdek haar hier als Ilia, Cleopatra, Achsah of als Galatea, of als Pamina, Metella, Agilea of Donna Anna. Niet uitstellen. Subliem.Tracklist :
1.Mitridate, rè di Ponto, K. 87 (K. 74a) “Al destin che la minaccia” (Mozart)
2.Acis und Galatea, K. 566 Ouverture (Händel)
3.Der Messias, K. 572 “Wie lieblich ist der Boten Schritt” (Händel)
4.Ilia uit Idomeneo, K. 366 (Mozart)
5.Cleopatra uit Giulio Cesare in Egitto, HWV 17 “Da tempeste il legno infranto” (Händel)
6.Achsah uit Joshua, HWV 64 (Händel)
7.Galatea uit Acis und Galatea, K. 566 “O fühltest du die Qualen” – “Wie’s Täubchen klagt um den Gemahl” (Händel)8.Alma grande e nobil core”, K. 578 (Mozart)
9.Das Alexander-Fest, K. 591 Ouverture (Händel)
10.Donna Anna uit Don Giovanni, K. 527 “Crudele? Troppo mi spiace…” – “Non mi dir” (Mozart)
11.Agilea uit Teseo, HWV 9 (Händel)
12.Pamina uit Die Zauberflöte, K. 620 “Ach, ich fühl’s” (Mozart)
13.Metella uit Silla, HWV 10 (Händel)
14.Agilea uit Teseo, HWV 9 “Amarti si vorrei” (Händel)
15.Donna Anna uit Don Giovanni, K. 527 “Or sai chi l’onore “ (Mozart)G. F. Händel W. A. Mozart Arias and Overtures Stavanger Symphony Orchestra Jan Willem de Vriend conductor Mari Eriksmoen soprano cd Challenge Classics CC 72832