Al drie eeuwen lag zijn muziek goed opgeborgen in een archief, maar nu zijn de monastieke muzikale tradities van het 17de-eeuws Noord-Brabant in het werk van de Boxmeerse Benedictus à Sancto Josepho (1642-1716), ook wel bekend als Benedictus Buns, weer te ontdekken.Als organist en componist was de geestelijke, Buns Gelriensis, alias Benedictus à Sancto Josepho (foto), verbonden aan het karmelietenklooster van de Vrije Heerlijkheid, Boxmeer, nu in Noord-Brabant aan de Duitse grens. Hij heeft zich vooral verdienstelijk gemaakt voor de Nederlandse katholieke kerkmuziek en componeerde motetten, dialogen voor vocale en instrumentale bezetting, instrumentale sonates, litanieën en missen. In het Karmelietenklooster van Geldern stonden in Buns’ tijd twee orgels opgesteld in de kloosterkerk. De Karmelieten waren in die tijd hoog onderlegd in de kunst van de muziek. Onderzoek heeft aangetoond dat er contacten waren tussen de graaf en de familie van den Bergh ‘s-Heerenbergh en de kapelmeesters van Keulen, zoals de vice kapelmeester aan het hof van keurvorst Maximiliaan Heinrich in Bonn, Carl Rosier (1640–1725) afkomstig uit Luik, en de Vlaming, Carolus Hacquart (ca. 1640–1701) uit Brugge, werkzaam in Den Haag. Gevestigde muziekdrukkers zoals Petrus Phalesius, Hendrik Aertssens en Lucas Potter in Antwerpen, Arnold van Eynden in Utrecht en Estienne Roger in Amsterdam, publiceerden de muziek van Benedictus. Een omvangrijk onderzoek o.a. naar het Graduale van Gemert, leverde, naast een schat aan repertoire, inzicht in de ongekend rijke, muzikale cultuur waarvan hij deel uitmaakte. Dit project valt samen met Brabants Kloosterjaar. Aan de hand van allerlei activiteiten en publicaties wordt de roemrijke geschiedenis van het Brabantse kloosterleven tijdens het Brabants Kloosterjaar 2021 gevierd. De officiële opening door Zijne Majesteit de Koning vond plaats in het klooster in Sint Agatha. Holland Baroque speelde daarbij. Onderdeel van dit project is deze nieuwe cd. Hierop verkenne de instrumentalisten van Holland Baroque samen met zes solisten, de monastieke muzikale tradities van het 17e-eeuwse Noord-Brabant. Het bevat werken van Benedictus à Sancto Josepho, Cornelis Verdonck, Carl Rosier en Herman Hollanders, en een verrassend eigentijds Ave Maria van Herman Finkers (°1954), afgewisseld met stemmig, enkel door vrouwen gezongen en door orgel begeleid, gregoriaans.“De Noord-Brabantse componisten, Verdonck, Rosier, Hollanders, en natuurlijk Benedictus à Sancto Josepho”, zo vertelt Judith, “hebben een unieke manier om de tekst tot uitdrukking te brengen. Niet over-dramatisch of overdadig, maar wel sterk emotioneel. Het is een herkenbare stijl die erg expressief is. In alle motetten is dat te horen. Deze muziek kenmerkt zich door een pure expressiviteit en tegelijkertijd een lichte speelsheid.” “Tineke en ik zijn opgegroeid in Oeffelt, vlakbij Boxmeer”, zo vertelt ze verder. “In Nederland denken we dat er behalve Sweelinck, een muzikaal moeras was in de 17e eeuw. Niets is minder waar. Wij zijn geraakt door de eigenheid en zeggingskracht van dit repertoire.” De vocale solisten zijn Julie Thyana Roset, Deborah Cachet (sopraan), Alex Potter (alt), Mirko Ludwig, Carlos Negrín López (tenor) en Dominik Wörner (bas). Alle Latijnse teksten zijn, voorzien van de Nederlandse vertalingen, opgenomen in het bijbehorend boekje.
Holland Baroque is een origineel en innovatief barokorkest dat barokrepertoire uitvoert met een frisse en eigentijdse benadering, en met een focus op improvisatie en samenwerkingen met uitmuntende artiesten uit verschillende tradities. Holland Baroque werkt sinds haar oprichting in 2006 samen met veel solisten, componisten, koren en theatermakers. Ontmoetingen met muzikale gasten mondden uit in warme vriendschappen en nieuwe klankwerelden. Zo liet de soepele vermenging van de fluweelzachte toon van Eric Vloeimans met de cornetto horen dat barok een geluid van nu is. Samen met deze trompetfluisteraar ontving Holland Baroque dan ook een Edison voor het album “Carrousel”. Oprichters Tineke en Judith Steenbrink (foto) zijn als artistiek team het kloppend hart van het ensemble. Zij bewaken de klank van het ensemble, maken eigenzinnige programma’s en herschrijven het repertoire naar de hand van Holland Baroque. De tournees met pianovirtuoos Leszek Możdżer lieten zien dat ook in een barokorkest, een partituur voortdurend kan veranderen wanneer de componist zich improviserend tussen de musici bevindt.Brabant 1653 Holland Baroque cd pentatone PTC 5186 895