Ontdek 4 live opnames uit 2017 van 4 grandioze theaterproducties, vanuit het Opernhaus Zürich, het voormalig Aktientheater, dat vanaf 1834, bekend werd dankzij de jonge Richard Wagner. U hoort topstemmen, het geheel o.l.v. Fabio Luisi en Cornelius Meister, in een regie van Christof Loy, Andreas Homoki en Tatjana Gurbaca. De topstemmen zijn deze van Olga Kulchynska, Joyce DiDonato, Benjamin Bernheim, Christian Gerhaher, Gun-Brit Barkmin, Brandon Jovanovich, Mauro Peter, Juan Diego Flórez, Anna Stéphany, Piotr Beczala en Julia Kleiter.-Bellini: I Capuleti e I MontecchiHet verhaal van Romeo en Julia, die voor hun passie betalen met hun leven, wordt sinds de Renaissance vertolkt in de meest uiteenlopende literaire en muzikale genres. De veel te zelden geënsceneerde Romeo en Julia-opera van Vincenzo Bellini, “I Capuleti e I Montecchi”, uit 1830, staat ver af van de versie van Shakespeare. In plaats van het verhaal over een teder ontluikende liefde te vertellen, is het stuk een verslag van de afgelopen 24 uur in de levens van 2 jongeren. De onderliggende sfeer van het stuk is melancholie, die vervolgens uitgroeit tot een catastrofale maalstroom. De première van de spannende Zurich-productie van dit belcanto-juweel, geregisseerd door Christof Loy en onder leiding van Fabio Luisi, werd enthousiast onthaald door zowel critici als publiek. Ook de twee hoofdrolspelers oogstten bijval. Geniet van de wereldster Joyce DiDonato in de rol van Romeo, en van de jonge, Oekraïense sopraan, Olga Kulchynska, als Giulietta. Heerlijk!Joyce DiDonato (Romeo), Olga Kulchynska (Giulietta), Benjamin Bernheim (Tebaldo), Roberto Lorenzi (Lorenzo), Alexei Botnarciuc (Capellio), Gieorgij Puchalski (The companion) Philharmonia Zürich & Chorus of the Opernhaus Zürich, Fabio Luisi (dirigent) & Christof Loy (regie)-Berg: WozzeckDe soldaat Wozzeck flitst door een wereld die hij niet kan ontcijferen. De dokter kwelt hem met absurde medische experimenten; de kapitein vernedert en maakt hem belachelijk. En Wozzecks minnares, Marie, met wie hij een kind heeft, bedriegt hem met de tamboer majoor. Wozzeck wordt een moordenaar en steekt Marie dood. Het dramafragment van Georg Büchner, waarop Alban Berg zijn eerste opera baseerde, is een onwankelbare casestudy over sociaal onrecht en menselijk lijden. Maar het is ook een grotesk stuk waarin slechts een dunne lijn het ondoorgrondelijke van het belachelijke scheidt. Regisseur Andreas Homoki ziet dan ook af van alle realisme. Zijn nachtmerrieachtig radicale productie is geïnspireerd op poppentheater. Het roldebuut van Christian Gerhaher als Wozzeck kan alleen maar als sensationeel worden omschreven. Zijn vermogen tot vocale en dramatische subtiliteit is adembenemend. Op het podium van de Philharmonia Zürich verkent Fabio Luisi zowel de expressionistische als de meer intieme aspecten, die doen denken aan kamermuziek, in Bergs baanbrekende partituur.Christian Gerhaher (Wozzeck), Brandon Jovanovich (tamboer majoor), Mauro Peter (Andres), Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (Hauptmann), Lars Woldt (Doctor) & Gun-Brit Barkmin (Marie) Chor der Oper Zurich & Philharmonia Zurich, Fabio Luisi (dirigent) & Andreas Homoki (regie).
-Massenet: WertherVerboden liefde, misdaden en angst. Het Opernhaus Zürich waagt zich aan de late 19de-eeuwse Franse romantiek met “Werther” uit 1885-1892, van Jules Massenet. Als een losse bewerking van Johann Wolfgang von Goethe’s briefroman ‘Die leiden des jungen Werthers’, wordt de opera gedirigeerd door de Duitse dirigent, Cornelius Meister. Het vertelt het verhaal van de onmogelijke verbintenis van de dichter Werther met Charlotte, een plichtsgetrouwe vrouw die al aan een rijke zakenman was beloofd. Goethe’s drama wordt op grote schaal weerspiegeld in de muziek van Massenet door emotioneel brede vocale partijen Juan Diego Flórez is onbetwist een van de beste belcanto-tenoren van onze tijd en belichaamt een gekwelde en genuanceerde Werther. ‘Het is geen godslasterlijke verschijning van een zanger – het is een openbaring!’ schreef de Neue Zürcher Zeitung in een lovende recensie. Aan Flórez’ zijde zong de Frans-Britse mezzosopraan, Anna Stéphany, haar roldebuut als Charlotte. De beklemmende one-room-enscenering van Tatjana Gürbaca, maakt de sociale wurggreep van onderdrukking heel tastbaar.Juan Diego Flórez (Werther), Anna Stéphany (Charlotte), Mélissa Petit (Sophie), Audun Iversen (Albert), Cheyne Davidson (Le Bailli), Martin Zysset (Schmidt) Philharmonia Zürich, Chor der Oper Zürich, Kinderchor der Oper Zürich Cornelius Meister (dirigent), Tatjana Gurbaca (regie).
-Lehár: Das Land des Lächelns“Lach altijd en wees altijd vrolijk, altijd tevreden, wat er ook gebeurt, lach ondanks je verdriet en duizend pijnen en kwalen”, zingt prins Sou-Chong en introduceert daarmee de fundamenteel melancholische toon van Léhars “Das Land des Lächelns” uit 1929. Voor de nieuwe productie van deze operette over Lisa, de dochter van een adellijke Weense familie die verliefd wordt op een Chinese prins, keerde de wereldberoemde tenor, Piotr Beczala, terug naar het Opernhaus Zürich als Sou-Chong. Hij heeft een gelijkwaardige partner in Julia Kleiter, die de rol van Lisa zingt. Fabio Luisi en Andreas Homoki weten dat het genre van operette bijzondere aandacht vereist en daarom namen ze de persoonlijke verantwoordelijkheid voor deze productie op zich. Homoki situeert de plot nl. in een Parijs Variététheater uit de jaren 1920, compleet met showtrap en zware gordijnen, en om de opera-elementen te benadrukken, korte hij het stuk in, waarbij hij verschillende coupures maakte door secundaire rollen weg te laten en bepaalde dialogen in te korten.Piotr Beczala (Prins Sou-Chong), Julia Kleiter (Lisa), Rebeca Olvera (Mi), Spencer Lang (graaf Gustav von Pottenstein), Cheyne Davidson (Tschang) & Martin Zysset (Obereunuch) Chor der Oper Zurich & Philharmonia Zurich, Fabio Luisi (dirigent) & Andreas Homoki (regie).I Capuleti e i Montecchi Wozzeck Werther Das Land des Lächelns Opernhaus Zürich 4 dvd accentus music ACC70506