De Duitse violist, Andreas Romberg (1767-1821), geboren in Nedersaksen, slechts drie jaar voor Beethoven, was een virtuoos. Hij componeerde wel 16 vioolconcerti, althans, er zijn nog maar zestien handgeschreven partituren over, die bewaard worden in Hamburg. Chouchane Siranossian heeft besloten om er drie van op te nemen, drie wereldpremières, die ons in staat stellen om een interessante componist en virtuoze werken te ontdekken. Andreas Romberg (foto) werd geboren in Vechta, in het hertogdom Oldenburg. Hij leerde viool van zijn vader Gerhard Heinrich Romberg, en trad voor het eerst op in het openbaar op zesjarige leeftijd. Naast een tournee door Europa, trad Romberg ook toe tot het hoforkest in Münster. Hij werd in 1790 lid van het hoforkest van de keurvorst in Bonn, onder leiding van de organist, Andrea Luchesi, waar hij de jonge Beethoven ontmoette. Na het overlijden van de vorige Kapellmeister (de oudste Ludwig van Beethoven, de grootvader van de beroemde Beethoven), werd Andrea Luchesi er in 1774 benoemd tot Kapellmeister. De beroemde cellist en componist, Bernhard Romberg (1767-1841) (foto), die ook in het hoforkest in Bonn speelde, was zijn neef. Net als Beethoven was het populairste werk van Andreas Romberg, “Ode an die Freude”, (für zwei Tenöre, zwei Bässe und Orchester) (ca. 1811), en “Das Lied von der Glocke” (Schiller), een Kantate für vier Solostimmen, Chor und Orchester op. 25, die in 1809 in première ging. Andreas Romberg verhuisde in 1793 vanwege het oorlogsgeweld naar Hamburg, en sloot er zich aan bij het Operaorkest. Rombergs eerste opera, een “tragikomisches Märchen mit Gesang”, “Der Rabe”, ging daar in 1794 in première. Net als Händel, componeerde ook hij Messiah (Der Messias). Na een tijd in Parijs vestigde hij zich in Hamburg, waar hij een centrale figuur in het muziekleven van de stad werd. In 1815 volgde hij Louis Spohr op als muziekdirecteur aan het hof van de hertog in Gotha in Thüringen. Hij overleed daar op 10 november 1821.Geboren in 1984 in Lyon in een muzikaal gezin, begon Chouchane Siranossian haar muzikale studies aan het ‘Conservatoire de Musique in het Franse Romans, waar ze de Prix d’Excellence behaalde. Tegelijkertijd kreeg ze tot 1999, les van Tibor Varga. Het jaar daarop werd ze toegelaten tot het Conservatoire National Supérieur van Lyon in de klas van Pavel Vernikov en kort daarna begon ze te studeren bij de legendarische Zakhar Bron aan de befaamde Hochschule der Künste in Zürich. Daar studeerde ze in 2007 af met een solistendiploma met de hoogste onderscheiding. Na haar studie won ze de auditie voor solo-viool en concertmeester van het Symfonisch Orkest van Sankt Gallen in Zwitserland. Toen ze in 2009 Reinhard Goebel, de stichter van het ensemble Musica Antiqua Köln, ontmoette, besloot ze spontaan om barokviool en de historische uitvoeringspraktijk te studeren.Ze werkte intensief met hem samen in het Mozarteum in Salzburg en werkt sindsdien regelmatig met hem samen als soliste en concertmeester. Door haar omvattende kennis van de bronnen, gecombineerd met haar virtuoze interpretatie op een historisch instrument, levert ze spannende uitvoeringen die door het publiek en de pers zeer worden geprezen. Ze bespeelt overigens een barokviool van Giuseppe en Antonio Gagliano en een viool van Domenico Montagnana, op punt gezet en in bruikleen gegeven door de lutier, Fabrice Giradin in La Chaux de Fonds.Romberg Violin Concertos Chouchane Siranossian Capriccio Barockorchester cd Alpha 452