Christoph Graupner (1683-1760) was de belangrijkste musicus en componist van de oude Residenz in Darmstadt. Als een tijdgenoot van J.S. Bach en Telemann, werkte hij vanaf 1709, 45 jaar aan het Darmstädter Hof. In 1723 zochten de stadsmagistraten van Leipzig een nieuwe voorzanger voor de Thomasschool. Zij wilden Graupner. Helaas, de beschermheer van Graupner, wou hem niet ontslaan “Der Graupner bleibet in Darmstadt!”, en dus moesten ze dan maar Johann Sebastian Bach inhuren…Christoph Graupner (foto) werd geboren in Kirchberg in Saksen en was een leerling van Johann Kuhnau aan de Thomasschule in Leipzig. Daar raakte hij bevriend met Johann Friedrich Fasch en Johann David Heinichen. In 1705 werd hij klavecinist in het orkest van Reinhard Keiser in Hamburg en leerde er Händel en Mattheson kennen. In 1709 ontdekte de muziek minnende Landgraf Ernst Ludwig uit Darmstadt, Christoph Graupner als klavecinist bij de Hamburgse Opera en nam hem meteen in dienst. In 1711 werd Christoph Graupner aangesteld als hofdirigent en in 1712 werd hij kapelmeester in Darmstadt, waar Fasch zijn leerling werd.Vanaf 1567 was Darmstadt de hoofdstad van het autonoom Hessen-Darmstadt, een landgraafschap binnen het Heilige Roomse Rijk. Ernst Ludwig van Hessen-Darmstadt (1667-1739) (foto) was van 1678 tot aan zijn overlijden, landgraaf van Hessen-Darmstadt. Hij gold als een promotor van theater en muziek en dichtte persoonlijk kerkliederen. Ook componeerde hij marsen en speelde hij gamba. Ook zijn zoon, Ludwig VIII van Hessen-Darmstadt (1691-1768) (foto), bekend als “Der Jagdlandgraf”, die van 1739 tot aan zijn overlijden landgraaf was, gold als een groot promotor van de kunsten. Hij bevorderde verschillende kunstenaars, ging regelmatig naar de Opera, en componeerde ook zelf.
Toen de heel muzikale landgraaf Ernst Ludwig von Hessen-Darmstadt, Christoph Graupner uitnodigde aan zijn hof in Darmstadt, verschoof Graupners focus naar religieuze, vocale muziek, wat de overvloed aan meer dan 1.400 cantates verklaart die hij componeerde, naast meer dan 250 concerti en andere orkestwerken. Graupner was trouwens niet alleen een uitstekend musicus, maar ook een perfecte organisator van het hoofs muziekleven en van de kerkmuziek die wekelijks moest worden uitgevoerd.In zijn tijd zeer gewaardeerd, raakte Graupner echter zoals zo veel barokcomponisten, na zijn overlijden, in de vergetelheid. Pas sinds zijn jubileum voor zijn 300ste verjaardag in 1983, wordt hij opnieuw meer en meer ontdekt en gewaardeerd door musici en muziekliefhebbers. Graupner, beroemd en alom gevierd tijdens zijn leven, werd snel daarna vergeten. Naarmate we echter steeds meer van zijn werken herontdekken en horen, lijkt het oordeel van zijn tijdgenoten ons steeds relevanter te worden. De huidige opname omvat de liturgische overgang van Witte Donderdag via Goede Vrijdag en Paaszondag tot Paasmaandag en presenteert één liturgisch werk voor elk van de feestdagen met voor elk van hen, een opname in wereldpremière!Op de cd staan “Die Frucht des Gerechten ist ein Baum”, GWV 1126 / 33 (Kantate zum Gründonnerstag), “Eröffnet euch ihr Augenquellen”, GWV 1127 / 25 (Kantate zum Karfreitag), “Der Sieg ist da”, GWV 1128 / 43 (Kantate zum 1. Ostertag), en “Ihr werdet traurig sein”, GWV 1129 / 19 (Kantate zum 2. Ostertag). De vocale solisten zijn Sebastian Hübner, tenor, Johannes Hill, bas en Jan Jerlitschka, altus, Het Pulchra Musica Baroque Orchestra en het Knabenchor Capella Vocalis staan o.l.v. Christian Bonath.Christian Bonath (° 1979) uit Worms, is een Duitse koordirigent van de Capella vocalis Reutlingen en het Ensemble Paulinum, evenals dirigent van het barokorkest Pulchra musica en gastdirigent van de Württembergische Philharmonie Reutlingen. Na zijn studie kerkmuziek aan de Hochschule für Musik in Saarbrücken en de Hochschule für Musik in Mainz, studeerde hij van 2006 tot 2008, kerkmuziek en directie aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover. Mathias Breitschaft, Wolfram Koloseus en Frank Löhr (pianist) waren zijn leraren en belangrijk advies kreeg hij van de dirigenten, Ralf Otto, Manfred Cordes, Eiji Ōue en Max Pommer. Op zijn initiatief werd in 2002 het Vokalquartett an St. Paulus opgericht en in 2008 het Ensemble Paulinum en het Barockorchester Pulchra musica, waarvan hij tot op de dag van vandaag de muzikaal leider is. In 2009 werd hij benoemd tot koordirigent van het jongenskoor Gütersloh. Bonath geeft sinds 2012 les in muziekcompositie, gehoortraining en muziektheorie aan de Hochschule für Musik van de Johannes Gutenberg-Universität in Mainz. Als specialist in oude muziek is Bonath regelmatig een interviewpartner in de media, bijvoorbeeld met bijdragen over de cantates van Graupner, Telemann of Mattheson. Sinds 2015 zijn in samenwerking met SWR 2, voor het eerst opnames gemaakt van Graupner, Telemann, Mattheson en Noam Sheriff (1935-2018), een leerling van Boris Blacher en Igor Markevitch, o.l.v. Bonath in 5 cd-projecten.Christoph Graupner Easter Cantatas Sebastian Hübner Johannes Hill Jan Jerlitschka Capella Vocalis Boys Choir Pulchra Musica Baroque Orchestra Christian Bonath cd Capriccio C5411