Met deze opname verrijken de Italiaanse sopraan, Silvia Frigato, en het Castor-ensemble, Steffani’s nog vrij onvolledige discografie en traceren ze het leven van de musicus aan de hand van een gevarieerde selectie van aria’s uit zijn opera’s, gecomponeerd tussen 1681 en 1709. Deze opname maakt onder meer duidelijk, hoe buitengewoon vakkundig, Steffani, Franse en Duitse stijlelementen in zijn Italiaanse opera’s wist te integreren. Abbate, Agostino Steffani (1654-1728) (foto’s), was een “Churfürstlicher Kammer- und Hofmusikus” uit het milieu van Johann Kaspar Kerll in München, die vanaf de jaren ’80 van de 17de eeuw, bekend werd als operacomponist, en o.a. in Brussel, een carrière als diplomaat uitbouwde. Agostino Steffani was een van die multi getalenteerde persoonlijkheden uit de barok. Na zijn studie theologie in Rome in 1680 werd hij priester gewijd. Hij werd als titulair bisschop, bemiddelaar tussen paus en keizer, was een veel bereisde diplomaat en politicus, die hoge ambten bekleedde, was jarenlang rector van de Universiteit van Heidelberg, en hij componeerde opera’s voor de hoven in München, Hannover en Düsseldorf. De Italiaanse sopraan, Silvia Frigato, en het Castor-ensemble, volgen de stadia van Steffani’s leven door middel van een selectie van schitterende aria’s uit zijn opera’s.Op de cd staan aria’s uit “Servio Tullio”, “Niobe Regina di Tebe”, “La lotta d’Hercole con Acheloo”, “Le Rivali concordi”, “Briseide”, “Tassilone” en het Scherzo a voce sola, “Guardati, o core”. Deze aria’s worden afgewisseld met een Triosonate in si klein van Giuseppe Antonio Brescianello (ca.1690-c.1758), hofkapelmeester van de hertogen Eberhard Ludwig en Karl ludwig van Württemberg (foto’s) in Stuttgart, en de Fantasie in la klein, op. 7 nr. 1, van Johannes Schenk (1660-1712), verbonden aan het hof van de keurvorst, Johann Wilhelm (foto) in Düsseldorf en daarna in Mannheim.Silvia Frigato studeerde piano en zang aan het muziekconservatorium in Adria in Italië. Daarna vervolgde ze haar studie aan de Muziekacademie in Modena bij Raina Kabaivanska, aan de Accademia Musicale Chigiana in Siena en aan de Staatsuniversiteit in Sofia. Ze studeerde het 17de – en 18de eeuws repertoire aan de Académie Baroque Européenne in Ambronay en aan de Internationale Muziekacademie in Milaan onder leiding van Roberta Invernizzi, Roberto Balconi, Lorenzo Ghielmi, Marina De Liso en Sara Mingardo. Ze won in 2007 de eerste prijs in de 4e editie van de “Francesco Provenzale” Internationale Barokzangwedstrijd in Napels en ontving in 2010 de eerste prijs op de “Fatima Terzo” -wedstrijd voor oude muziek in Vicenza.Ensemble Castor, opgericht in 2010 door Oostenrijkse internationaal succesvolle musici, legt zich toe op kamermuziek voor strijkers uit de periode tussen 1600 en 1750. De nadruk ligt zowel op het Italiaans Seicento en Settecento als op de pre-klassieke muziek in Oostenrijk en Duitsland. Muzikaal leider is de Oostenrijkse violiste, Petra Samhaber-Eckhardt. Castor werkt nauw samen met Enrico Onofri, Dorothee Oberlinger, Silvia Frigato, Mireille Lebel, Chistina Gansch en vele andere bekende zangers, en speelt op veel internationale festivals zoals o.a. de ‘Internationale Barocktage Melk’, ‘Carinthischer Sommer’, ‘Festival St.Gallen’, Donaufestwochen Strudengau, ‘Fränkischer Sommer’, en ‘Händel Haus Halle’. In 2015 won Castor de cultuurprijs van de stad Linz.Petra Samhaber-Eckhardt (foto) werd geboren in Linz. Ze studeerde moderne viool aan de universiteit ‘Mozarteum’ in Salzburg, maar ontdekte al snel haar liefde en passie voor de barokviool en oude muziek. Na haar afstuderen in Salzburg verhuisde ze naar Londen om te studeren bij Andrew Manze en Ingrid Seifert aan het ‘Royal College of Music’. Daar slaagde ze met onderscheiding voor haar postdoctoraal diploma. Terwijl ze in Londen woonde, won ze verschillende prijzen op wedstrijden voor oude muziek en was ze finaliste van de BBC Music Award. In 2012 deed ze haar master cum laude in Oostenrijk bij Michi Gaigg en studeerde ze enkele jaren bij Enrico Onofri aan het conservatorium in Palermo. Naast haar gepassioneerd werk als leider en manager van Ensemble Castor is ze ook een veelgevraagd leider van diverse orkesten en groepen op de Innsbrucker Festwochen, Collegium Marianum e.a. Ze nam deel aan vele grote festivals in Europa en Zuid-Amerika en in 2013 verscheen haar eerste boek, ‘Muzikaal-retorische figuren in Bachs Sonates voor viool en cembalo obligato BWV 1014-1019’ (foto).Agostino Steffani A Life For the Opera Silvia Frigato Ensemble Castor cd Pan Classics PC10423