Susanna Partsch neemt jongeren en volwassenen mee op reis door de wereld van de moderne kunst. Ze laat zien dat er zelfs op een eenvoudig kleurvlak, oneindig veel te ontdekken valt, en dat je bij een moderne foto, net zo min angst voor contact moet hebben, als bij het kijken naar een schilderij van een oude meester. Susanna Partsch legt stap voor stap, in een begrijpelijke taal uit, waarom bv. de eerste abstracte foto werd gemaakt, wat een ready made is, waarom de verfspatten van Jackson Pollock kunst zijn, en hoe beginjaren ’60, via krantenknipsels en familiekiekjes, het fotorealisme in het werk van Gerhard Richter (°1932) (foto) kwam. Tegelijkertijd vertelt ze de verhalen van de kunstenaars en waarom en in welk deel van de wereld, hun werken zijn gemaakt. De reis begint in Le Havre in 1873, waar Claude Monet het schilderij schilderde, waaraan het impressionisme zijn naam dankt. Haar verhaal leidt naar Parijs en Murnau, Moskou en New York, naar Guernica en Oost-Berlijn, maar ook naar regio’s ver weg, zoals Tahiti en Tunis, Brazzaville, Porto Novo in Benin, en het Peking van de 21ste eeuw. Dit omdat kunst sinds het begin van de moderniteit, nog nooit zo internationaal is geweest en ze ondertussen de grenzen van de westerse wereld al lang achter zich heeft gelaten.
Susanna Partsch legt 60 moderne werken, verdeeld over 11 chronologische hoofdstukken en thema’s, op een begrijpelijke en onderhoudende manier uit. Door alles in detail te bekijken, slaagt ze er in de aandacht te vestigen op spannende esthetische relaties, ze aantrekkelijk te maken en te begrijpen. De kunsthistorica is er opnieuw in geslaagd, kunst licht en levendig over te brengen. Bovendien ziet het boek af van leerstellige bevelen over het ‘begrijpen’ van kunst. Integendeel, het moedigt de ontwikkeling van de eigen perceptie en perceptuele vaardigheden aan, het is geschreven op een manier die remmingen afbreekt, en kijken en verder lezen, stimuleert. Het is een wereldwijde, verrassend avontuurlijke kunstgids met een schat aan informatie en interessante weetjes. In dit vermakelijk, rijk geïllustreerd boek komt de moderne kunstgeschiedenis op een spannende manier tot leven. “Wer hat Angst vor Rot, Blau, Gelb?” maakt nieuwsgierig en maakt het onbegrijpelijke, begrijpelijk. Het is dan ook een genoegen om Susanna Partsch te volgen op haar reis door de fascinerende wereld van de picturale moderniteit. Niet te missen! Tussen haakjes, “Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue” is een reeks van 4 grootschalige color field paintings (foto) uit 1966-1970, van de abstract expressionist, Barnett Newman (1905-1970).Susanna Partsch (°1952) (foto’s), geboren in Bad Godesberg, is doctor in de kunstgeschiedenis en auteur van talrijke boeken voor kinderen, jongeren en volwassenen. Ze studeerde kunstgeschiedenis, etnologie en pedagogie aan de Universiteit van Heidelberg, waarna ze in het Wilhelm Hack Museum in Ludwigshafen am Rhein, werkte. Sinds 1985 werkt ze als freelanceschrijver. Haar omvangrijk werk omvat talrijke kunstboeken, monografieën, jeugd- en schoolboeken, catalogi en reisgidsen, evenals kinderboeken, geschreven in samenwerking met Rosemarie Zacher, de bezieler van de “Schule der Fantasie“ in Gauting in Beieren.Haar kunstenaarsmonografieën bij uitgeverij Taschen, over Paul Klee, Gustav Klimt, Franz Marc en Rembrandt, haalden hoge oplagen en zijn in veel talen vertaald. Susanna Partsch schreef ook tal van artikelen voor het algemeen kunstenaarslexicon en voor haar bestseller, “Haus der Kunst. Ein Gang durch die Kunstgeschichte von der Höhlenmalerei bis zum Graffiti” (foto), ontving ze in 1998, de Duitse Jeugdliteratuurprijs.Wer hat Angst vor Rot, Blau, Gelb? Die moderne Kunst erklärt von Susanna Partsch 206 bladz. geïllustreerd Duits Uitg. C. H. Beck ISBN 978-3-406-62371-4