De hier opgenomen “Pièces de violes avec la basse chiffrée” van François Couperin Le Grand, de gevierde organist van de Chapelle Royale de Versailles, leverden een belangrijke bijdrage aan het repertoire voor gamba in Frankrijk. Ze werden in 1728 in Parijs gepubliceerd.François Couperin “Le Grand” werd geboren in 1668 en was de enige zoon van Charles Couperin, de klavecinist en organist van de oude Parijse kerk van Saint-Gervais. Sinds de 14de eeuw was er een orgel in de kerk en in de 16de eeuw waren er zelfs twee. Het orgel in de kerk was gebouwd in 1601 en was na verschillende verbouwingen en verbeteringen, één van de beste instrumenten van het koninkrijk. François Couperins vader had twee broers, François en de oudste, Louis, een briljante musicus, die zeer snel een plaats kreeg als organist in Saint-Gervais, evenals verschillende opdrachten van de koning. Toen hij in 1661 overleed, volgde Charles hem op als organist in Saint-Gervais. Charles Couperin was het volgend jaar getrouwd en in 1668 werd zijn enig kind geboren, de tweede François Couperin in de familie, die bekend zou worden als “Le Grand”.De kamermuziek van François Couperin Le Grand, bestaat uit “Concerts royaux” (opgenomen in het “Troisième livre de pièces de clavecin”; 1722), “Les goûts-réunis ou Nouveaux concerts” (1724), “Le Parnasse, ou L’apothéose de Corelli, grande sonade en trio” (in “Les goûts-réunis”; 1724), “Concert instrumentale sous le titre d’Apothéose composé à la mémoire immortelle de l’incomparable Monsieur de Lully” (1725), “Les nations: sonades (sic) et suites de simphonies” en trio” (1726) (“La Française” (“La pucelle”), “L’Espagnole” (“La visionnaire”), “L’Impériale” en “La Piémontoise” (“L’astrée”), “Pièces de violes avec la basse chifrée” (1728), “La Steinquerque” (ca. 1693), “La superbe” (ca. 1693) en “La sultane” (ca. 1693). “Les Nations” is samengeteld uit de vier ordres “La Françoise”, “L’Espagnole”, “L’Imperiale” en “La Piemontois”Misschien componeerde Couperin zijn Pièces de violes avec la basse chiffrée, voor een bepaalde, uitzonderlijke musicus, Marin Marais of Antoine Forqueray, die zijn collega’s waren aan het hof. Ze werden in elk geval geordend in twee suites, in mi en in la, met prachtige stukken, waarin Italiaanse en Franse stijlen samenkwamen, en ze vertegenwoordigden de geest en de finesse van de Franse muziek op haar hoogtepunt. Sommige stukken dragen opvallende titels, La Chemise Blanche, Très viste, La Séduisante, Tendrement, sans lenteur, of Le Dodo ou l’Amour au Berceau, rondeau. Vergezeld door de beste Franse musici, speelt Mathilde Vialle (foto), goddelijk gamba. Beurtelings zowel duivels als zoet van toon, intens en acuut, virtuoos en gevoelig, brengt ze met haar uitvoering, de geest van Versailles weer tot leven. Warm aanbevolen.Secrets de Roy Pièces de Violes Couperin Mathilde Vialle Louise Bouedo-Mallet Thibaut Roussel Sébastien Daucé cd Château de Versailles Spectacles CVS035