Niet alleen is hij bekend van Das Pop en Soulwax. Hij is zanger, drummer en een uitstekende schilder maar, wat velen niet weten, hij schrijft ook goed. Bovenal is hij een levenskunstenaar, die weet wat goed is, die een feilloze smaak heeft voor de goede dingen des levens ook, de juiste wijn, het goede kostuum en het fijn restaurantje. Ontdek met Bent Van Looy daarom “zijn” Parijs. Niet uitstellen! Parijs is een stad met enorme contrasten. Je vindt er de hipste cafés, maar ook minuscule, donkere kroegen met een hoogbejaarde dame achter de toog, een veel te dikke kater aan haar zijde. Het verleden is direct of indirect nog zichtbaar in het straatbeeld van Parijs. Je kunt jezelf verliezen in de grote stad, je verloren voelen, je kunt dwalen om te verdwalen, dingen vinden waarvan je niet wist dat je ze zocht, scènes zien die je nooit eerder hebt gezien. Parijs is een stad van pracht en praal, maar ook van extreme armoede. Onder die prachtige bovenlaag, achter die glanzende façade, borrelt, leeft, stinkt, bloeit de stad.Bent Van Looy woonde tien jaar lang in de stad, en werkt er nog steeds vaak. Hij weet wat nieuw is, en kent de verhalen van wat was of nog steeds is. Ruim tweehonderd pagina’s lang gidst hij de lezer op hoogst eigenzinnige wijze door Parijs. Een stad die je dacht te kennen, maar waarover Bent toch altijd weer net iets anders te melden heeft, telkens iets nieuws. Ruim tweehonderd pagina’s lang gidst hij u op hoogst eigenzinnige wijze door Parijs. Ontdek waar je het best kniekousen of pyjama’s koopt, waar je de beste makreeltataki eet, in welk museum je het best griezelen kan. Geniet van de plekken die Patrick Modiano inspireerden, of de cafés waar Lino Ventura dronk. Bent Van Looy neemt u mee naar het Canal Saint-Martin, Montmartre en Pigalle, Bastille en Belleville, het Quartier du Sentier in het 2de arrondissement, Marais en Beaubour.De cafés, bars en bistro’s, vooral die op het kruispunt van de boulevards Montparnasse en Raspail, de huidige Place Pablo-Picasso, waren plaatsen waar kunstenaars elkaar ontmoetten en onderhandelen. Cafés zoals Le Dôme, La Closerie des Lilas, La Rotonde, Le Select en La Coupole accepteerden dat hongerige artiesten de hele avond een tafel konden bezetten voor een prijsje. Als ze in slaap vielen, kregen de obers opdracht hen niet te storen. Argumenten kwamen vaak voor, sommigen waren het gevolg van controverse, anderen van alcohol, en de gewoonte dicteerde dat zelfs toen de confrontatie omsloeg, de politie niet werd gebeld. Als de kunstenaars hun rekening niet konden betalen, accepteerde de eigenaar van La Rotonde, Victor Libion, vaak een schets. Ook de muren van de cafés waren als een soort geïmproviseerde galerijen, behangen met kunstwerken. Het nachtleven, zoals de hete nachten in de Dingo Bar aan de rue Delambre, was legendarisch. Onder degenen die ‘s nachts deel uitmaakten van Montparnasse, waren de schrijvers Morley Callaghan en Scott Fitzgerald. De rue de la Gaîté was de straat van de theaters en de muziekzaal rond de beroemde Bobino. Daar zongen Damia, Kiki, Mayol en Georgius voor volle zalen. Les Six werden ook vaak in de buurt aangetroffen. Zij creëerden nieuwe muziek op basis van de ideeën van Satie en Jean Cocteau. De dichter Max Jacob zei dat hij naar Montparnasse was gekomen om er “schandelijk te zondigen”.Al in de 19de eeuw was de wijk Sentier, het centrum van textiel. Honoré de Balzac verwees er verschillende keren naar in “Le Bal de Sceaux”, wanneer Émilie de Fontaine, ontdekt dat Maximilien de Longueville, stoffen verkoopt. In “Mort à crédit” van Louis-Ferdinand Céline, begint de jonge Ferdinand zijn leertijd in een bedrijf in de wijk Sentier. Het was ook het district van de geschreven pers, dat Balzac reeds onderstreepte in “La Rabouilleuse”. Philippe Bridau las er zijn proza voor, voor hij ging dineren in “Rocher de Cancale”. “Sombre Sentier” van Dominique Manotti, heeft als achtergrond een staking van Turkse illegale arbeiders in de wijk. Een bijzonder originele en aantrekkelijke gids die u geenszins mag missen.Bent Van Looy Mijn Parijs, een eigenzinnige reisgids 320 bladz. geïllustreerd uitg. Borgerhoff & Lamberigts EAN 9789463931434