“Haydn, The London Symphonies”, door het Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR o.l.v. Roger Norrington, op het label SWR music. Schitterend!

Joseph Haydns twee uitgebreide bezoeken aan Londen, in 1791 en 1794, waren de grootste triomfen in zijn carrière. Nadat hij al 92 symfonieën had gecomponeerd, componeerde hij er nog 12 tijdens die bezoeken aan Londen. De Engelsen stonden versteld van zijn nieuwe meesterwerken. Het publiek wist dat ze in de aanwezigheid waren van de grootste componist ter wereld. Mozart was nl. al overleden, en Beethoven was nog niet bekend.Joseph Haydn (1732-1809) componeerde 104! symfonieën. Hij componeerde zijn eerste 25 symfonieën tussen 1759 en 1766. In 1755 kreeg Haydn nl. dankzij graaf von Fürnberg, een vaste betrekking als kapelmeester aan het hof in het kasteel (foto) van graaf von Morzin in Lukawitz (Unter-Lukawitz of Dolní Lukavice) in Bohemen, nu Tsjechië. In 1761 werd het orkest er echter opgeheven en kwam Haydn naar Eisenstadt, bij vorst Paul II Anton Esterházy. Deze werd een jaar later door zijn broer Nikolaus I Jozef (foto) opgevolgd. Haydn zou daar tot 1790 in dienst blijven. Nadat prins Nikolaus Esterhazy in september 1790 overleed en zijn opvolger Paul Anton II de paleiskapel had ontbonden, verhuisde Haydn naar Wenen en tekende begin december een contract voor zes nieuwe symfonieën met de violist en concertondernemer, Johann Peter Salomon (foto). Salomon organiseerde nl. reeds jarenlang met succes, zijn eigen reeks abonnementsconcerten in Londen. Die concerten waren gespreid over twee jaar, aangezien het concertseizoen in Londen beperkt was tot de lente. Het abonnement voor deze concertreeks omvatte elk twaalf concerten, die plaatsvonden tussen maart en juni 1791 en tussen februari en mei van het daaropvolgend jaar. In deze concertreeks waren Haydns werken, naast de symfonieën, een opera en enkele kleinere werken, een attractie.Begin januari 1791 kwamen Haydn en Salomon in Londen aan. Haydn was toen 58 jaar. De belangrijkste redenen voor de reis waren de goede zakelijke vooruitzichten en de ontbinding van de paleiskapel in Esterhazy. Haydns aankomst in Londen werd door de Londense pers gevierd als een openbaar evenement. Haydn was nl. reeds van vóór 1791 in Engeland bekend, vooral in Londen. Van 6 tot 8 juli 1791 verbleef Haydn in Oxford, waar hij de titel van eredoctor kreeg. Hij had al zijn Symfonie nr. 92 gecomponeerd, die waarschijnlijk bij deze gelegenheid in 1788 werd uitgevoerd. Het eerste verblijf in Engeland eindigde op 3 of 4 mei 1792, het tweede duurde van begin januari 1794 tot augustus 1795.De symfonieën nrs. 93-98 werden gecomponeerd voor de concerten die Salomon organiseerde tijdens zijn eerste verblijf in Engeland. De nrs. 99-104 waren bedoeld voor zijn tweede verblijf in Engeland, de nrs. 102–104, meer bepaald voor de “Opera Concerts”. In deze symfonieën gecomponeerd voor zijn tweede reis naar Londen, gebruikt Haydn voor de eerst klarinetten. De Symfonie nr. 100, voltooid in 1793 of 1794, bekend als de “Militaire”, was de achtste van Haydn Londense symfonieën, die hij componeerde naar aanleiding van zijn twee bezoeken aan Londen. Haydn componeerde dus zijn Symfonie nr. 100 als onderdeel van zijn tweede reis naar Londen. De hoekbewegingen zijn waarschijnlijk kort na zijn aankomst in Londen gecomponeerd, terwijl de midden bewegingen nog in Wenen werden gecomponeerd. De symfonie ging op één van de “Salomon’s Concerts” in de Hanover Square Rooms (foto) in Londen, in maart 1794, in première.In september 2009 vierden tijdens het Europäisches Musikfest het SWR Radio-Sinfonieorchester Stuttgart en Sir Roger Norrington de nagedachtenis van Joseph Haydn door alle 12 London Symphonies live op te nemen. Met betrekking tot orkestgrootte, bezetting, tempo, frasering, articulatie en klank richtten ze zich op een historisch geïnformeerde uitvoeringsstijl, met als doel het herscheppen van de majesteit, de folk-achtige eenvoud, het aanstekelijke gevoel voor dans, de verrassingen en de humor die allemaal typerend waren voor de vader van de symfonie.Roger Norrington, (°1934) studeerde aan de Dragon School, Westminster School, Clare College, Cambridge en de Royal College of Music bij o.a. Adrian Boult. Hij werkte als tenor in de jaren 1960 en in 1962, richtte hij het Schütz Choir op (later het Schütz Choir of London). Van 1969 tot 1984 was hij muzikaal leider van de Kent Opera. In 1978 richtte hij de London Classical Players op, geleid door de barokviolist John Holloway en bleef hun muzikaal leider tot 1997. Met zijn vrouw, de choreografe Kay Lawrence, vormde hij in 1984 het Early Opera Project als aanvulling op zijn werk in uitvoeringen in authentieke stijl, beginnend met Monteverdi’s “Orfeo” tijdens de Maggio Musicale Fiorentino in Florence dat jaar, met daarna een tournee in Groot-Brittannië in 1986.Van 1985-1989 was hij chef-dirigent van de Bournemouth Sinfonietta. Van 1990 tot 1994, was hij muzikaal leider van het Orchestra of St. Luke’s en daarna werd hij chef-dirigent van het Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR in Stuttgart. In 2006 werd hij artistiek adviseur van de Handel and Haydn Society, een koor en orkest dat op authentieke instrumenten speelt.Tracklist:

Symphonies Nos. 93 – 104 (the London Symphonies)

Symphony No. 93 in D major

Symphony No. 94 in G Major ‘Surprise’

Symphony No. 95 in C minor

Symphony No. 96 in D major ‘Miracle’

Symphony No. 97 in C major

Symphony No. 98 in B flat major

Symphony No. 99 in E flat major

Symphony No. 100 in G major ‘Military’

Symphony No. 101 in D major ‘The Clock’

Symphony No. 102 in B flat major

Symphony No. 103 in E flat major ‘Drum Roll’

Symphony No. 104 in D major ‘London’Haydn The London Symphonies Nos. 93-104 Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, Roger Norrington 4 cd SWR Music SWR19527CD

https://www.stretto.be/2021/06/25/mozart-essential-symphonies-door-het-radio-sinfonieorchester-stuttgart-des-swr-o-l-v-sir-roger-norrington-6-cds-op-het-label-swr-music-gedreven-en-authentiek/