Albert Ketèlbey (1875-1959) bereikte zo’n populariteit, dat hij in 1929, op basis van het aantal uitvoeringen en verkoop van zijn werken, de grootste, levende, Engelse componist werd genoemd. Zijn originele stukken voor pianosolo varieerden van concertwerken tot charmante salonstukken, maar waren altijd gekenmerkt door bijzonder mooie melodieën, kenmerkende ritmes en onverwachte frasen. Eén van zijn bekendste composities, “In a Monastery Garden”, is hier te horen in de originele versie voor piano solo. Albert Ketèlbey was een begaafd kind. Hij kreeg op 8-jarige leeftijd zijn eerste pianoles van W. Newey en op de leeftijd van 11 jaar, componeerde hij al een pianosonate, waarmee hij veel lof oogstte van Edward Elgar. Hij won een beurs voor Trinity College of Music in Londen en begon al snel populaire orkestwerken voor piano en pianostukken voor orkest te arrangeren, een indicatie van zijn eigen winstgevende activiteit als componist. Kleurrijke orkestraties, geïnspireerd door oosterse muziek, was zijn handelsmerk. In 1891 werd hij organist aan de St. John kerk in Wimbledon en in 1897 werd hij dirigent van het Vaudeville Theatre in Londen. Hij bekleedde vanaf 1907, een leidende functie bij de Columbia Record Company, waar hij muziek verzorgde als begeleiding van stille films, en trad op als dirigent.Veel van Ketèlbey’s werken bestonden uit zowel orkest- als pianostukken. Tot de bekendste behoorden “In a Monastery Garden” (de tuin van het benedictijnenklooster, de Sint-Augustinusabdij, Chilworth in Surrey), voor gemengd koor en orkest (1915) en “In a Persian Market” (1920). Ook “In a Chinese Temple Garden” (1923) en “In the Mystic Land of Egypt” (1931) waren bestsellers. Ketèlbey was zelf een pianist, maar hoewel hij op het hoogtepunt van zijn carrière een immens succes had, was tegen de tijd van zijn overlijden, in 1959, de mode veranderd. Zijn pianostukken werden toen helaas nog even zelden gespeeld als zijn composities voor orkest.De Australische pianiste, Rosemary Tuck, geboren in Sydney, studeerde bij John Winther in Canberra, bij Walter Hautzig aan het Peabody Conservatory in Baltimore, en Andrzej Esterhazy, een gewezen leerling van Neuhaus, in Moskou. Ze vertegenwoordigde Australië in een reeks recitals in Amerika onder auspiciën van de Australian-American Bicentennial Foundation, waaronder een recital in Carnegie Hall. Ze trad op in het Sydney Opera House, in het South Bank Centre in Londen, de National Concert Hall in Dublin en in het Aarhus Musikhuset in Denemarken in aanwezigheid van koningin Margrethe II. In 2001 gaf ze het eerste officiële optreden in het William Vincent Wallace Millennium Plaza in Waterford, Ierland. Sinds 2004 werkt ze nauw samen met Richard Bonynge (foto) en ze heeft muziek opgenomen van Ketelbey, de Ierse componist, William Vincent Wallace (1812-1865) en Carl Czerny voor Naxos/Marco Polo, vele wereldpremières. Haar reeks pianomuziek van William Vincent Wallace voor Naxos werd alom geprezen en was Critics Choice in Gramophone magazine. Twee eerdere cd’s van Wallace op het Cala-label resulteerden in ‘CD of the Week’ op ABC Classic fm, terwijl ze te zien was in een programma over Albert Ketelbey voor BBC Radio 4 vanwege haar goed ontvangen cd’s met zijn muziek op het label, Marco Polo.Tracklist :
In The Woodlands
A River Reverie
Pensées joyeuses
A Dream Picture (Version for Piano)
Valse lyrique (Version for Piano)
Reflections (Version for Piano)
Mirror Dance
A Song Of Summer
Golden Autumn
Daffodils
Sunset Glow (Version for Piano)
Valse-caprice
The Shadow of Dreams (Version for Piano)
A Woodland Story
Angelo d’amore (Version for Piano)
Pastorale, Op. 27
La Gracieuse
In a Monastery Garden (1915 Version for Piano)
Ketelbey A Dream Picture Piano pieces including In a Monastery Garden – Pastorale – A Woodland Story – Reflections – A River Reverie – Golden Automn – Sunset Glow – Daffodils Rosemary Tuck cd Naxos 8.574299